آزادسازی ۱۹۵ هزار متر مربع از اراضی کشاورزی شمال پایتخت

مدیر جهاد کشاورزی شمیرانات اعلام کرد: با قلع و قمع ۱۳۴ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز طی سال گذشته، ۱۹۵ هزار متر مربع از زمین‌های کشاورزی بخش‌های شهرستان (لواسانات و رودبار قصران) به ارزش مادی ۹۷۵ میلیارد تومان رفع تصرف و آزادسازی شد.

به گزارش شمیرانات خبر به نقل از ایرنا، مسعود ایلکا افزود: احکام تخریب مذکور پس از چند مرتبه اخطار به مالکان، با حضور مدیر اجرای احکام دادگستری، پرسنل کلانتری، پرسنل اداره امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و با همکاری شهرداری‌ها و بخشداری‌ها اجرا شد.

به گفته وی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه شامل بنای ویلایی، اسکلت، دیوارکشی، کانکس و فوندانسیون می‌شود.

این مقام مسئول بیان داشت: در سال گذشته ۴۹۰ پرونده با متراژ ۳۶۵ هزار متر مربع تخلف، در اجرای ماده ۳ و تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، تشکیل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مبلغ ۱۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تحت عنوان عوارض تغییر کاربری غیرمجاز موضوع ماده ۲ قانون در سال گذشته توسط متقاضیان پرداخت شد.

ایلکا تاکید کرد: با توجه به اهمیت حفظ اراضی زراعی و باغ‌ها در راستای تداوم تولیدات کشاورزی مطلوب شهرستان و تامین امنیت غذایی، انتظار افزایش مساعدت و همکاری ادارات مرتبط، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها را خواستاریم.

به گزارش ایرنا، با توجه به افزایش چشمگیر قیمت زمین در شمال پایتخت بویژه لواسانات و رودبار قصران، طی سال‌های اخیر، شاهد تجاوز و تصرف اراضی ملی و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به منظور ساخت‌ و سازهای غیرمجاز بسیاری در این مناطق هستیم که علاوه بر تخریب محیط‌زیست، تولیدات محصولات کشاورزی را نیز تهدید می‌کند؛ همچنین وجود رودخانه جاجرود و سد لتیان در شمال شرقی تهران بر اهمیت صیانت از اراضی اطراف آن افزوده و برخورد جدی با تخلفات این زمینه ضرورت دارد.

تعیین تکلیف ۱۲ هزار و ۵۰۷ هکتار پلاک دارای تداخل شمیرانات

مدیر جهاد کشاورزی شمیرانات با اشاره به برگزاری ۱۲ جلسه رفع تداخلات پلاک‌های شهرستان در سال ۱۳۹۹ اعلام کرد: ۱۶ پلاک به مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۷ هکتار تعیین تکلیف شد و دارای تائیدیه کمیسیون است.

وی گفت: سایر پلاک‌ها نیز در صورت تهیه نقشه‌های اصلاح هندسی توسط منابع طبیعی در کارگروه شهرستان مطرح می‌شوند.

این مقام مسئول یادآور شد: بعد از اجرای طرح رفع تداخلات اراضی ملی و غیر ملی، افراد در صورت اعتراض می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک در شعبات ویژه دادگستری پیگیر مطالبات خود باشند.

به گفته ایلکا، کارگروه رفع تداخلات شهرستان با مسئولیت رئیس جهاد کشاورزی و با حضور روسای منابع طبیعی و آبخیزداری، دارایی، و ثبت اسناد و املاک برگزار می‌شود

شمیرانات با مساحت ۱۲۶ هزار هکتار، دارای ۷ هزار هکتار سطح اراضی دایر (باغی) است که ۱۵ درصد از زمین‌های کشاورزی استان تهران را شامل می‌شود.
لازم به ذکر است، ۱۱۵ هزار هکتار از مساحت این شهرستان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی و طبیعتی بکر، متشکل از شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه دو تهران)، و دو بخش لواسانات به مرکزیت لواسان و رودبارقصران به مرکزیت فشم در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا