رونق کشاورزی گامی برای مقابله با ساخت‌وساز بی‌رویه در شمیرانات

ساخت‌وسازهای بی‌رویه در شمیرانات بیش از پیش به معضل تبدیل می‌شود؛ در حالی که رونق کشاورزی به عنوان یکی از شاخص های توسعه، گامی برای جلوگیری از این معضل است.

به گزارش شمیرانات خبر از ایرنا، ساخت‌وسازهای بی‌رویه شمیرانات بیش از پیش به معضل تبدیل می‌شود؛ معضلی که شاید مزید بر علت بود تا فرماندار شهرستان شمیرانات ظرف ۲ ماه به وعده خود جامه عمل پوشاند.

مجتبی ذاکریان کشاورزی (با محوریت باغ‌داری) و گردشگری را به عنوان شاخص توسعه شمیرانات نام برد.

این در حالی‌ست که طی سال‌های گذشته، کشاورزی در این شهرستان علیرغم دارا بودن محصولات مرغوبی که رتبه‌های نخست ملی را یدک می‌کشند با چالش‌هایی مواجه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضیِ با این نوعِ کاربری اشاره کرد.

در ریشه‌یابی این معضل، براساس گفت‌وگو با روستائیان و کشاورزان دریافت شد : دست به دست شدن زمین‌های میراثی و قطعه‌ قطعه شدن آن‌ها، عدم وجود سردخانه و انبار برای نگهداری محصولات و همچنین نبود مرکزی برای عرضه فروش مستقیم آن‌ها، و در مقابل افزایش قیمت زمین در لواسانات و رودبار قصران از عواملی‌ است که منجر به تمایل کشاورزان برای فروش زمین‌ها به غیربومی‌ها و خوش‌نشینان شده است.

فرماندار شمیرانات نیز ضمن تائید این مساله اعلام کرده بود: ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر سردخانه و مرکز فروش محصولات، و همچنین برهم زدن بساط دلالان را با هدف منافع مردم در دستور کار داشته و پیگیری خواهیم کرد.

ذاکریان تاکید کرد: به سبب اینکه کشاورزان محصولات خود را به ازای دردسر کمتر با پائین‌ترین قیمت به دلالان نفروشند و بازار را برای کسانی که برای رونق کار همت می‌کنند، خراب نکنند، نیازمند تغییر نگرش آن‌ها نیز هستیم؛ تغییری که امیدواریم با بحث و گفتمان محقق شود.

وی همچنین تشویق جوانان، معتمدان و شوراهای منطقه به تاسیس و یا فعال‌سازی مجدد تعاونی‌ها را یکی از اقدامات فرمانداری در راستای تغییر دیدگاه شهروندان و رونق بیش از پیش کشاورزی شمیرانات اعلام کرد.

حال، با گذشت حدود ۲ ماه از وعده‌های نماینده عالی دولت در شمیرانات، شاهد نشست مشترک او به همراه بخشداران، روسای شوراهای بخش و به نمایندگی ۲ دهیار از لواسانات و رودبار قصران، روسای اداره جهاد کشاورزی و تعاونی‌های شمیرانات با صدرا علی‌اکبر خانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران بودیم.

جلسه‌ای که ماحصل آن می‌تواند امیدبخش کشاورزان برای استمرار و افزایش سطح کار، و توسعه فعالیت ایشان در زمینه صنایع تبدیلی باشد؛ مشوقی برای حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی تلقی شود؛ و سد مستحکمی در برابر دلالان و سودجویانی باشد که یا برای محصولات مرغوب باغات شمیران و یا برای ساخت‌وساز در طبیعت بکر آن دندان طمع تیز می‌کنند.

گروهی که طی چند سال اخیر از محدودیت‌های کشاورزان در نگهداری و فروش بار حداکثر بهره را بردند و محصولات‌شان را به قیمت‌هایی آن‌چنان نازل خریدند که خستگی زحمات‌شان پای درختان بر تنشان ماند؛ و یا گروهی که از این خستگی بهره بردند و زمین‌های حاصلخیز  را خریدند، و ساختند و ساختند تا دیگر واژه بکر دنباله‌رو شمیران نباشد.

نشست مسئولان دغدغه‌مند شمیرانات با علی‌اکبر خانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران که از این میزبانی، خرسندی خود را ابراز کرد و حضور تیم مهمان را نماد صلابت و روحیه تعاونی دانست که فارق از شعار است، چند نتیجه داشت که از جمله آن می‌توان به کمک اتحادیه به احیا، نوسازی و تجهیز تعاونی‌ها، و همچنین آن در زمان فروش محصول برای خرید فیزیکی و به منظور مداخله در قیمت‌گذاری به نفع تولیدکننده و جلوگیری از مانور دلالان اشاره کرد.

از دیگر مصوبات این نشست، قول مساعد اتحادیه در تشویق شرکت تعاونی‌های بزرگ ملی برای خرید محصولات باغداران لواسانات و رودبار قصران با بالاترین قیمت به نفع آنان بود.

همچنین واگذاری رایگان سردخانه در کهریزک به تولیدکنندگان خرد خانگی تا اتحادیه‌های باغداران، واگذاری غرفه در بارانداز امین آباد، و واگذاری غرفه در میادین میوه و تره‌بار از دیگر تفاهم‌های فرمانداری شمیرانات با اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران در راستای منافع کشاورزان منطقه بود.

در این زمینه دغدغه احتمالی، یعنی کرایه حمل و نقل نیز پیش‌بینی شد که در همین راستا فرماندار شمیرانات نسبت به تکلیف دهیاری‌ها برای تعامل با تعاونی و به صفر رساندن این کرایه قول مساعد داد.

احداث سردخانه و تجهیز از سوی اتحادیه 

در گام بعدی، رئیس جهاد کشاورزی متعهد شد تا زمینی به مساحت ۷۰۰ مترمربع را مشروط بر این‌که زنجیره بهره‌وری از محصولات تکمیل باشد، در اختیار قرار داده و سردخانه‌ای نیز در آن احداث شود، که در این خصوص اتحادیه نیز نسبت به تجهیز آن تعهد داد.

اتحادیه در این زمینه اذعان داشت در صورت معرفی زمین مناسب (اراضی ملی) با وزارت‌خانه مربوطه مکاتبه و ضمن اخذ زمین، تجهیز و نگهداری آن را نیز عهده‌دار شود. این مورد بر زمین‌های مستثنیات نیز صدق می‌مند و کافی‌ست به اتحادیه معرفی شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران با اشاره به این‌که امروزه در دنیا از هر ۶ نفر، یک نفر عضو تعاونی است و ۱۰ درصد مردم از طریق تعاونی‌ها درآمد کسب می‌کنند، پیشنهاد داد: روستائیان در صورت تمایل نسبت به تغییر کاربری تعاونی‌های موجود به منظور فعالیت‌های متفاوت از جمله تعاونی‌های بوم‌گردی اقدام کنند.

براساس این گزارش، شمیرانات در تولید سالانه محصولات باغی دارای رتبه‌های قابل توجهی است که از جمله آن‌ها می‌توان به رتبه اول گیلاس در کشور با تولید ۷۶ هزار تن در ۴ هزار و ۵۴۴ هکتار سطح زیر کشت، رتبه اول آلبالو در استان تهران با تولید ۶ هزار و ۳۲۸ تن در ۴۸۵ هکتار سطح زیر کشت، رتبه دوم سیب در استان تهران با تولید ۶۴ هزار و ۸۶۰ تن در یکهزار و ۲۸۲ هکتار سطح زیر کشت اشاره کرد.

همچنین بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ نفر در سطح هفت هزار و ۱۵۸ هکتار اراضی قابل کشت این شهرستان مشغول به کار هستند.

این شهرستان دارای ۶ اقلیم آب و هوایی متفاوت، اعم از نیمه خشک سرد، مدیترانه‌ای سرد، نیمه مرطوب سرد، کوهستانی و مرطوب، کوهستانی بسیار مرطوب نوع الف و فراسرد کوهستانی بسیار مرطوب است.

شمیرانات متشکل از شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه ۲ تهران) و بخش‌های لواسانات و رودبار قصران، دارای ۵۷ آبادی و مزرعه، با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا