ایام فاطمیه در آستان مقدس امامزادگان پنج تن لویزان

معاون فرهنگی امامزادگان پنج تن لویزان درباره مراسم های برگزار شده در ایام فاطمیه در این آستان گفت: سخنرانی، عزاداری، ایستگاه صلواتی، نمایش و تعزیه خوانی و حلقه های صالحین از برنامه های آستان مقدس است.

به گزارش پایگاه خبری شمیرانات خبر به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ملکی معاون فرهنگی امامزادگان پنج تن لویزان روز دوشنبه طی مصاحبه‌ای از برنامه های این آستان خبر داد و اظهار داشت: در آستان مقدس امامزادگان پنج تن لویزان، در ایام و روز شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه(س)،  هیئات و دسته ها از صبح در آستان مقدس حضور پیدا کرده و به عزاداری پرداختند. قسمتی از برنامه آستان سخنرانی و مداحی، مداحانی همچون آقای اسداللهی و رفیعی مداحی بود.

لویزان، گره خورده با نام امامزاده پنج تن

امامزاده پنج تن مرقد پنج بزگوار به نام ‌های حسین، سالم، محمد (ابوطالب)، عبدالرحیم (ابومحمد) و صائم است. امامزاده حسین، سالم و محمد از نوادگان امام موسی کاظم (ع)، امامزاده صائم نواده امام حسن مجتبی(ع) و از برادرزاده ‌های شاه‌عبدالعظیم و امامزاده عبدالرحیم هم از نوادگان امام صادق(ع) است.

این امامزاده بر بالای تپه ای در لویزان تهران قرار دارد. بنای امامزاده در دوره قاجار ساخته شده و دارای بقعه ای چهارگوش با پوشش گنبدی است. امامزاده در سال ۱۳۷۶، بازسازی شد و مساحت آن به ۴۶۰ متر مربع افزایش یافت و تزیینات داخلی نیز به صورت آینه کاری درآمد. بعد از مدت نه چندان کم کل بنا و گورستان امامزاده بازسازی و مرمت شد. این بازسازی‌ها عبارتند از: هم سطح ‌سازی و یکسان ‌سازی کل محوطه اطراف بنا و کاشی کاری ‌های دور تا دور حرم.

لویزان از دهکده‌ های قدیمی شمیران است که از شمال به ازگل، از جنوب به تپه ‌های شمس ‌آباد، از غرب به حسین ‌آباد و از شرق به شیان محدود می‌شود.

نام لویزان ریشه در باغات بادام این منطقه دارد، با توجه به انبوهی باغ بادام در این منطقه (همچنان کوچه باغ بادومی در محله مرسوم است) و بعد از حمله اعراب و اسکان در این منطقه خوش آب و هوا و پر از باغ و درختان بادام، این منطقه به لوزان (معنی بادام به عربی لوز است) نام گرفت و به مرور زمان گویش آن به لویزان تغییر پیدا کرد. لویزان در لغت به معنی محل غله کوفته و هنوز از کاه جدا نشده‌ است.

تعزیه خوانی و حلقه صالحین ویژه خواهران

معاون فرهنگی امامزادگان پنج تن لویزان افزود: علاوه براین تعزیه خوانی و حلقه صالحین ویژه خواهران و تعزیه خوانی و پرده خوانی ویژه برادران از دیگر برنامه های این آستان مقدس به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت زهرا (س) است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: بخش عظیمی از این فعالیت ها، برای کودکان و نوجوانان بود و این عزیزان حضور پر رنگی در برنامه های آستان امامزادگان پنج تن لویزان داشتند.

وی افزود: ایستگاه صلواتی، و دسته های عزاداری با اجرای کودکان و نوجوانان برگزار شد، یعنی خیلی از کارها و مسئولیت ها بر عهده بچه ها بود که این اتفاق برای زائرین خیلی جالب بود.

بچه ها مسئولیت پذیر بار می آیند

ملکی گفت : این برنامه برای نوجوانان مفید است چرا که بچه ها مسئولیت پذیر بار می آیند. طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند؛ تا می شود از این سرمایه های اصلی یعنی کودکان و نوجوانان در راه های خوب استفاده کنید، ما هم در آستان مقدس سعی کردیم این کار اجرایی شود.

۱۶۷ شهید در این آستان مقدس آرمیده اند

وی با اشاره به اینکه ۱۶۷ شهید در این آستان مقدس آرمیده اند، تصریح کرد: با گروهی از خادمین و مسئولین آستان، در مناسبت های مختلف و در طول سال به دیدار با خانواده شهدا خواهیم رفت؛ حرف هایشان را می شنویم و مشکلاتی که دارند را رسیدگی می کنیم.

معاون فرهنگی امامزادگان پنج تن لویزان اذعان داشت: از امروز دوشنبه به مدت ۲ روز مجموعه فرهنگی ورزشی کودکان و نوجوانان همراه با بزرگان در عیادت ها و دیدار با معتمدین محل دخیل می شوند که در تلاش هستیم با این رسم معرفتی الفت و خو بگیرند و صله رحم را فرا بگیرند.

پیرامون حرم امامزادگان لویزان آرامستان قرار دارد. در قسمت شمالی حرم این امامزادگان، مزار شهدای دفاع مقدس، ترور، حمله موشکی، شهدای منا، جانبازان شهید و … قرار دارد. از شهدای به خاک خفته در این آرامستان، می توان افرادی مانند شهید محسن رضائیان خلبان هواپیمای مسافر بری ایران که در خلیج فارس مورد اصابت موشک قرار گرفت و شهید رکن آبادی از شهدای منا را نام برد. همچنین خانم پریرخ دادستان، مادر مشاوره ایران نیز در این امامزاده به خاک سپرده شده است.

لویزان از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به بزرگراه شهید زین الدین، از شرق به خیابان هنگام و از غرب به بزرگراه امام علی منتهی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا