بزرگترین تغییر کاربری اخیر توسط اداره اوقاف و شهرداری در لواسانات صورت گرفته است

یک کارشناس حوزه مسکن گفت: در چند سال اخیر بزرگترین تغییر کاربری اخیر توسط اداره اوقاف و شهرداری در لواسانات صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شمیرانات خبر به نقل از خبرگزاری رکنا، فرهاد بیضایی کارشناس حوزه اقتصاد مسکن و تحلیلگر درباره افزایش کوهخواری و تخریب باغات طی مصاحبه‌ای گفت: کوهخواری در تهران و مناطق حاشیه‌ای تهران هر کدام به دلایل خاصی است بسته به نوع منطقه این کوهخورای‌ها و تخریب باغات صورت می گیرد.

بیضایی در ادامه با اشاره به دلایل بروز چنین تخلفاتی در استان تهران ادامه داد: در سه  دهه گذشته  این تخلفات تشدید شد و آن هم به دلیل ضعف قانونی در  کمیسیون ماده ۵ و ماده ۱۰۰   و اولویت روابط برضوابط قانونی در شهرداری هاست.

این فعال حوزه مسکن و شهرسازی افزود: سیاست‌گذاری‌هایی که از دهه ۸۰ در تهران شکل گرفت باعث تخریب باغات تهران شد. از سال ۸۰ به بعد بسیاری از کاربری های فضای سبز و باغات تهران از بین رفتند و تقریبا باغی در تهران باقی نمانده است.

او با اشاره به انگیزه شهرداری‌ها در بروز این اتفاقات افزود: تامین مالی شهرداری‌ها و منافع زیادی که از این راه عاید مدیریت شهری تهران  و شهرداری‌های دیگر شهرها است مهمترین انگیزه‌ای است که این فرایند را تشدید می‌کند.

 او با تاکید بر اینکه اصلاح درآمدهای شهرداری باید جایگزین داشته باشد گفت: تامین مالی منابع شهرداری‌ها‌، ضعف قوانین و دست اندازی نهادهای عمومی از مواردی است که کوهخواری‌، زمین‌خواری و تخریب باغات را افزایش می‌دهد.

خیلی از تخریب‌های باغات از سوی نهادهای حکومتی و شخصیت‌های حقوقی آغاز شده است

او با اشاره به بزرگترین تغییر کاربری که در لواسانات اتفاق افتاده گفت: این مورد که یکی از بزرگترین تغییر کاربری‌های صورت گرفته در چند سال اخیر است توسط اداره اوقاف و با تکیه بر زدو بندهایی که میان اوقاف و شهرداری بوده اتفاق افتاده است.

بیضایی ادامه داد: خیلی از تخریب‌های باغات از سوی نهادهای حکومتی و شخصیت‌های حقوقی آغاز شده است و افراد عادی هم ادامه دهنده این روند بودند.

او با توجه به ضعف قانون در حوزه مسکن افزود: در برنامه‌ریزی برای پاسخ‌گویی مسکن دچار مشکل هستیم‌. ساخت خانه‌های ویلایی در بستر شهری برای مردم پیش‌بینی نشده است. باید برای افرادی که می‌خواهند در نمونه‌ای مانند «باستی هیلز» سکونت داشته باشند شرایط مهیا باشد و محدودیتی نداشته باشند تا برای رسیدن به خواسته خود دست به اقدامات غیر قانونی نزنند.

او تشریح کرد: شهرک‌های حومه‌ای، اکو ویلیج‌ها و باغ شهرها در همه دنیا وجود دارد، در اروپا که ارزش زیست محیطی زمین نسبت به ایران بیشتر است هم وجود دارد و بهتر است برای ایجاد این مناطق مسکونی بخش خصوص ورود کندو با سرمایه گذاری  موانع این بخش را کاهش دهد.

بیضایی با اشاره به نمونه‌های اجرا شده در دنیا افزود: در کشورهای توسعه یافته و ایالات متحده آمریکا این نوع شهرسازی متداول است توسعه‌گرها سرمایه‌گذاری می‌کنند و این شهرک‌های ویلایی را به وجود می آورند‌.

دولت خودش را به یک نوع برنامه‌ریزی مسکن محدود کرده است

او با اشاره به ایرادات قوانین مسکن در کشور ادامه داد: تنوع در مسکن سازی  و عرضه سکونت‌گاه‌های متفاوت از مواردی است که در تمام دنیا مرسوم است ولی در کشور ما به آن اهمیت داده نمی شود.

بیضایی تشریح کرد: دولت خودش را به یک نوع برنامه‌ریزی مسکن محدود کرده و به صورت قانونی فرایند مسکن‌سازی متنوع محدود است و افرادی که با این مورد مواجه می‌شوند برای رسیدن به خواسته خود به سمت زد و بندهای غیرقانونی رو می‌آورند.

او با طرح پیشنهادی ادامه داد: در کنار اقدامات سلبی در حوزه مسکن حتما باید برای پاسخ دادن به تقاضاهایی که با منافع عمومی در تعارض نیست پاسخ داده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا