پرداخت عوارض نوسازی و پسماند اقساطی می‌شود

حسین ساوه شمشکی رییس شورای اسلامی شهر شمشک دربندسر با اشاره به آغاز طرح صدور عوارض نوسازی و پسماند در سطح شهر گفت: در روزهای اخیر طرح صدور قبوض نوسازی و پسماند ساختمانهای شهر آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری شمیرانات خبر، از آنجاییکه اجرای این طرح از الزامات قانونی بوده و شهرداری موظف به اجرای آن میباشد در نهایت قبوض نوسازی و پسماند صادر شد.

ساوه شمشکی گفت: با توجه به تاخیر چند ساله در صدور این قبوض و به منظور کاهش فشار بر شهروندان زمان پرداخت این عوارض تا پایان خرداد ماه تمدید و شرایط تقسیط هم مهیا خواهد شد. کسانی که در محدوده زمانی مقرر نسبت به پرداخت عوارض شهرداری اقدام کنند طبق قانون از ۱۰ درصد تخفیف خوش حسابی برخوردار می‌شوند. به‌طورکلی مبلغ مالیات نوسازی و خدمات پسماند با توجه به قیمت پایه، ارزش منطقه‌ای و مساحت ملک تعیین می‌گردد.

همچنین ساختمان‌های قدیمی‌ای که نوسازی می‌شوند، به مدت ۳ سال از تاریخ نوسازی از پرداخت عوارض ملک معاف می‌شوند. عوارض ساختمان‌های اطراف میدان یا فلکه، بر اساس بالاترین قیمت از خیابان‌های اطراف میدان یا فلکه محاسبه می‌شود. در محاسبه عوارض شهرداری ساختمان‌های چندبر، قیمت بر اساس بالاترین بر ملک مشرف به معبر محاسبه می‌شود.

او گفت: در روزهای اخیر افرادی مدعی شده اند که شهرداری میتواند تنها این عوارض را از ساختمانهای بلند مرتبه و غیر بومی دریافت نماید که دلایل طرح این مسائل یا عدم اطلاع کافی از قانون میباشد یا به دنبال سوءاستفاده از شرایط موجود و مطرح کردن خودشان میباشند.

وی افزود: در چارچوب قوانین تفاوتهایی در نحوه محاسبه عوارض پیش بینی شده است که مصداق هرکه بامش بیش برفش بیشتر است. عوامل تاثیر گذار در مبلغ نهایی فاکتورهایی نظیر ارزش زمین، عرض معبر، ارزش ساختمان، قدیمی و جدید بودن ساختمان، قرار گرفتن ملک در مناطق مختلف، پهنه بندی شهر (پهنه زرد بافت بومی کمترین مبلغ را پرداخت میکند) و… میباشد و برای مثال مبلغ عوارض براب شخصی که در پهنه زرد (بومی) یک واحد آپارتمان دارد با یک واحد آپارتمان در مناطقی مانند تپه قیصری یا لارسی تفاوت فاحشی دارد.

با اینحال با توجه به اینکه این قبوض برای اولین بار صادر میشود احتمال اشکالاتی در مبالغ و مساحت املاک وجود دارد که نیاز است شهروندان در اولین فرصت جهت اصلاح این اشکالات به واحد نوسازی شهرداری مراجعه نمایند.

ساوه شمشکی ادامه داد: جمع آوری عوارض، در جهت کسب درآمدهای پایدار برای شهرداری است که با توجه به سیاستهای شهرداری و شورای اسلامی شهر در کاهش وابستگی درآمد به ساخت و ساز اجرای این طرح مثمر ثمر خواهد بود.

از آنجاییکه تنها مسیر کنترل قانونی انبوه سازی کم کردن انگیزه سازندگان میباشد تلاش کردیم با افزایش عوارض ساخت و ساز در بافتهای غیر بومی این امر را محقق نماییم و تاثیر آن کاهش چشمگیر صدور پروانه ساختمانی در سال جاری تا یک پنجم سالهای گذشته است. ضمن اینکه سعی شده با کم کردن عوارض ساخت و ساز در پهنه های زرد تا میزان ۵۰۰ متر مربع، از بومیان برای ساخت و نوسازی املاک خود حمایت نماییم.

از دیگر اقدامات شهرداری و شورای اسلامی شهر در کاهش انبوه سازی، تغییر در میزان تراکم مندرج در طرح هادی و افزایش تراکم در بافت فرسوده و محدوده بازافرینی و پهنه زرد با هماهنگی با استانداری و مشاور طرح میباشد.

رییس شورای شهر گفت: در صورتی که شهروندان نسبت به مبالغ مندرج در قبض عوارض شهرداری اعتراض دارند می‌توانند از طریق مراجعه به واحد نوسازی شهرداری، نسبت به این موضوع اعتراض نمایند. کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری برای این کار در نظر گرفته شده است.

این کمیسیون به اختلافات در حوزه عوارض بین مردم و شهرداری‌ها رسیدگی می‌کند. ساوه شمشکی در خصوص نحوه پرداخت هم گفت: با توجه به این که هر فرد برای پرداخت عوارض یک سال فرصت دارد، ممکن است برای عده‌ای مبلغ عوارض سنگین باشد، بنابراین می‌توانند طی پنج قسط تا پایان خرداد ماه عوارض خود را پرداخت کنند.

برای محل هزینه کرد این عوارض نیز طرح جدیدی به صورت آزمایشی در نظر گرفته شده که تفکیک و جمع آوری زباله از درب منازل انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا