مرکز خدمات جامع سلامت دوستدار سالمند لواسان افتتاح شد

 مرکز خدمات جامع سلامت دوستدار سالمند در مرکز خدمات جامع سلامت پیامبر اکرم (ص) لواسان با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز دوشنبه افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری شمیرانات خبر به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز خدمات جامع سلامت پیامبر اکرم (ص) لواسان ۳۴ هزار و ۱۵۲ نفر جمعیت شهری و روستایی را تحت پوشش دارد که پنج هزار و ۲۲۹ نفر از این جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند، از اقدامات مورد نظر در این مراکز، پوشش حداکثری ارائه مراقبت و شناسایی مبتلایان این قشر به بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون و دیابت و سالمندان دارای عوامل خطر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم افتتاحیه این مرکز گفت: با توجه به چک لیست‌های موجود در سطح ملی بر اساس برنامه ادغام یافته سالمندی، امکان ایجاد مرکز دوستدار سالمند در ۱۲ مرکز از ۱۱۲ مرکز جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد.

دکتر علیرضا زالی سرانه جمعیت سالمندی در لواسان را بالاترین سرانه جمعیت سالمندی در پایتخت اعلام کرد و افزود: سالمندان در کشور ۹ تا ۱۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، در حالی‌که این رقم در لواسان ۱۵ درصد است و این رقم نشان می‌دهد انتخاب این مرکز برای اجرای طرح بسیار مناسب بوده است.

به گفته این مسئول استان تهران نیز از استان‌های سالمند تلقی می‌شود، البته سرانه سالمندی در استان گیلان بالاترین نرخ و سیستان و بلوچستان پایین‌ترین نرخ را در سراسر کشور دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: در مراکز دوستدار سالمند بیش از هر چیزی نیاز به آموزش پیشگیرانه است تا از بسیاری از مخاطرات جلوگیری شود، این نیاز در مرکز لواسان برطرف شده است و نکته دوم طبقه‌بندی هوشمندانه ریسک‌فاکتورها است.

دکتر زالی یکی از مهم‌ترین مسائل مبتلابه کشور را مراقبت از جمعیت سالمندی خواند و اظهار داشت: پیش‌بینی اولیه در ایران نشان می‌دهد جمعیت به طور اجتناب‌ناپذیری به سمت سالمند شدن در حال حرکت است؛ به طوری که تا سال ۱۴۳۰، حدود ۳۲ درصد جمعیت کشور سالمند خواهد شد. طبق تعریف اگر این رقم بین ۱۴ تا ۲۱ درصد باشد، کشور سالمند و اگر بالاتر از ۲۱ درصد باشد کشور فوق سالمند تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه تدابیر مدیریتی برای برطرف کردن نیازهای سالمندی فقط به بهداشت و درمان خلاصه نمی‌شود، گفت: شادابی، رفاه، خوداشتغالی، درآمد مکفی و اطمینان از امنیت اقتصادی از نیازهای جنعیت سالمندی است.

این مسئول با تاکید بر ضرورت تعریف نظام جامع چندلایه تامین اجتماعی برای سالمندان، افزود: این نظام باید مترقی باشد تا تمام ابعاد آسیب‌پذیری جامعه را پوشش دهد البته این تمهیدات در کشور به عنوان یک پروتکل ملی در حال تدوین است.

دکتر زالی با بیان تفاوت‌های ساختاری که در بدنه خانواده ایرانی طی چند سال اخیر رخ داده است، خاطرنشان کرد: در خانواده گسترده، سالمندان سلامت روان بالاتری دارند اما تغییر الگوی جمعیتی ایران و تمایل آن به شهرنشینی، از گستردگی خانواده‌ها کاسته و همین تغییر موضوع سالمندی را جدی‌تر می‌کند.

دکتر زالی با توصیه به مصرف مکمل‌های مهم نظیر ویتامین D در این مرکز، یادآور شد: مصرف ویتامین‌ها بسیاری از مشکلات سلامت را برطرف خواهد کرد. همچنین ورزش همگانی و آموزش‌هایی که در این زمینه در این مرکز ارائه می‌شود نیر مفید است. خوشبختانه فرهنگ ایرانی، سپردن سالمند به خانه سالمندان را برنمی‌تابد و از این نظر باید این فرهنگ حفظ بماند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا