آزادسازی بیش از ۷۰ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی شمیرانات

بیش از ۷۰ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی شمیرانات آزادسازی شد.

به گزارش پایگاه خبری شمیرانات خبر به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی شمیرانات، رضا نامجویان، مدیر جهاد کشاورزی شمیرانات روز پنجشنبه اظهار داشت: ساخت‌ و سازهای غیرمجاز مذکور که عمده آن‌ها در روستاهای نیکنامده و پورزند بود، ۴۴ مورد در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و ۳ مورد با حکم قطعی قضائی تخریب شد.
به گفته وی، تصرف‌های صورت گرفته در ۷۰ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی شمیرانات شامل ویلا، فوندانسیون و دیوارکشی بود‌.
مدیر جهاد کشاورزی شمیرانات خاطرنشان کرد: متخلفان موظف به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی تخریب شده هستند و جهاد کشاورزی شمیرانات تا اقدام مالکان نسبت به این مهم و بازگشت اراضی به چرخه تولید پیگیری خواهد کرد.
نامجویان خطاب به مردم توصیه کرد: متقاضیانی که قصد ساخت و ساز در سطح شهرستان را دارند، از خرید اراضی کشاورزی خودداری کنند و فریب افراد سودجویی که وعده تغییر کاربری و ساخت بی‌دردسر ملک در این زمین‌ها بویژه خارج از بافت‌ را می‌دهند، نخورند.
وی تاکید کرد: این وعده‌ها به هیچ عنوان محقق نخواهد شد و تاکنون سابقه نداشته است مشکلات ملکی که به صورت غیرمجاز احداث شده است، مرتفع شود‌.
براساس این گزارش، در راستای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و رشد کشاورزی در شمیرانات، اخیراً توافقاتی میان فرمانداری شهرستان و اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران به تصویب رسید که از جمله آن‌ها می‌توان به کمک اتحادیه برای احیا، نوسازی و تجهیز تعاونی‌ها، و همچنین آن در زمان فروش محصول برای خرید فیزیکی و به منظور مداخله در قیمت‌گذاری به نفع تولیدکننده و جلوگیری از مانور دلالان، و تشویق شرکت تعاونی‌های بزرگ ملی برای خرید محصولات باغداران لواسانات و رودبار قصران با بالاترین قیمت به نفع آنان اشاره کرد.
همچنین واگذاری رایگان سردخانه در کهریزک به تولیدکنندگان خرد خانگی تا اتحادیه‌های باغداران، واگذاری غرفه در بارانداز امین آباد، و واگذاری غرفه در میادین میوه و تره‌بار با کرایه حمل و نقل نزدیک به صفر، از دیگر مصوبات این توافق‌نامه بود.
در گام بعدی، رئیس جهاد کشاورزی شمیرانات نیز متعهد شد تا زمینی به مساحت ۷۰۰ مترمربع را مشروط بر این‌که زنجیره بهره‌وری از محصولات تکمیل باشد، در اختیار قرار داده و سردخانه‌ای نیز در آن احداث شود، که در این خصوص اتحادیه نیز نسبت به تجهیز آن تعهد داد.
اتحادیه در این زمینه اذعان داشت در صورت معرفی زمین مناسب (اراضی ملی) با وزارت‌خانه مربوطه مکاتبه و ضمن اخذ زمین، تجهیز و نگهداری آن را نیز عهده‌دار شود. این مورد بر زمین‌های مستثنیات نیز صدق می‌‌کند و کافی‌ست به اتحادیه معرفی شود.
شمیرانات در تولید سالانه محصولات باغی دارای رتبه‌های قابل توجهی است که از جمله آن‌ها می‌توان به رتبه اول گیلاس در کشور با تولید ۷۶ هزار تن در ۴ هزار و ۵۴۴ هکتار سطح زیر کشت، رتبه اول آلبالو در استان تهران با تولید ۶ هزار و ۳۲۸ تن در ۴۸۵ هکتار سطح زیر کشت، رتبه دوم سیب در استان تهران با تولید ۶۴ هزار و ۸۶۰ تن در یکهزار و ۲۸۲ هکتار سطح زیر کشت اشاره کرد.
همچنین بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ نفر در سطح هفت هزار و ۱۵۸ هکتار اراضی قابل کشت این شهرستان مشغول به کار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا