اجرای عملیات بیولوژیکی در ۳ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز شمیرانات

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات از اجرای عملیات بیولوژیکی آبخیزداری در سه هزار و ۳۳۱ هکتار از حوزه‌های آبخیز این شهرستان خبر داد.

به گزارش شمیرانات خبر به نقل از مهر، حسن شکری صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی دو سال گذشته و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، عملیات بیولوژیکی آبخیزداری در سطح ۳ هزار و ۳۳۱ هکتار از حوزه‌های آبخیز این شهرستان به مرحله اجرا در آمده است.

شکری افزود: این عملیات در حوزه‌های آبخیز سدهای لار و لتیان و در قالب اقدامات کپه کاری و حفاظت و قرق انجام شده است.

وی ادامه داد: عملیات کپه کاری یکی از روش‌های بذرکاری و در راستای اصلاح و احیای مراتع انجام می‌شود که در این روش بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله‌های حفرشده با دست قرار گرفته و سپس با خاک پوشیده می‌شود تا بتواند از نزولات اسمانی جهت جوانه زدن و نیز ادامه رشد استفاده کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات با بیان اینکه مناطق کپه کاری شده به مدت ۲ سال قرق می‌شوند، به برخی اهداف اجرایی این گونه اقدامات اشاره و خاطرنشان کرد: اجرای این پروژ ه ها علاوه بر بهبود پوشش گیاهی و علوفه‌ای و کنترل سیلاب و روان آب‌ها، موجب احیا و اصلاح مراتع، جلوگیری از فرسایش خاک و ذخیره نزولات جوی خواهند شد.

شکری تاکید کرد: با اجرای طرح‌ها و پروژ ه های منابع طبیعی علاوه بر اثرات مثبت زیست محیطی، موجبات بالا بردن سطح تولید و بهبود معیشت دامداران و بهره برداران مراتع نیز فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا