رئیس شورای اسلامی شمیرانات: : ایران با تقویت وتولید دانش‌بنیان در اقتصاد منطقه وجهان تاثیرگذار می شود

رئیس شورای اسلامی شمیرانات اعلام کرد: با تقویت وتولید دانش‌بنیان که بر پایه علوم جدید است‌، می‌توانیم در اقتصاد بر کشورهای همسایه و یا سراسر جهان تاثیرگذار شویم و آن‌ها را به تولید ایرانی وابسته سازیم.

به گزارش شمیرانات خبر به نقل از ایرنا، حمزه صفا اظهار داشت:در راستای تحقق شعار سال “تولید دانش‌بنیان اشتغال آفرین” و رونق تولیدات و بهره‌وری بهینه از ظرفیت‌های شهرستان،تمامی شوراهای شهری و روستایی در کنار دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان نخبه و خلاق به شمیرانات استقبال می‌کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تبریک فرارسیدن سال نو، سال ۱۴۰۱ را «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری فرمودند.

وی افزود: شمیرانات علاوه بر این‌که پتانسیل‌های خاصی دارد به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به سد لتیان که منبع تامین‌کننده قابل توجهی برای آب شرب پایتخت به شمار می‌آید، با محدویت‌های خاص زیست محیطی مواجه است.

صفا ادامه داد: این شهرستان به دلیل محدودیت‌های مذکور از مراکز صنعتی محروم است اما ظرفیت‌ها و تولیداتی دارد که در کشور کم‌نظیر یا بی‌نظیر است.

تولیدات باغی شمیرانات را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان رونق بیشتری دهیم

رئیس شورای اسلامی شمیرانات بیان داشت: تلاش می‌کنیم تولیدات باغی شمیرانات از جمله گیلاس، گردو، سیب، محصولات دامی و کندوهای عسل‌، و همچنین گل‌های شاخ بریده و گل‌های تزئینی که چند سالی از پرورش آن‌ها در رودبار قصران می‌گذرد، با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان رونق بیشتری دهیم.

وی افزود: با بهره‌وری از علم روز دنیا و استفاده از متدهای نوین که با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می‌شود، می‌توانیم ضمن افزایش میزان تولید و ارتقای کیفیت، هزینه‌ها، که عمده آن مربوط به مصرف آب می‌شود را نیز کاهش دهیم و در جهت منافع بخش خصوصی خرد و کلان، از باغداران جز تا سرمایه گذاران این حوزه حرکت کنیم.

نماینده مردم شمیرانات در شورای اسلامی این شهرستان، یادآور شد: با رونق تولید محصولات باغی و دامی، و آغاز فرآوری و پایان خام‌فروشی، صادرات را در گام‌های بعدی خواهیم داشت که منافع این امر بر کسی پوشیده نیست.

صفا ابراز داشت: تکرار کلیدواژه تولید از سوی مقام معظم رهبری در شعار سال‌های اخیر، بی‌شک نشان از آن دارد که راه‌حل خروج از مشکلات اقتصادی و معیشت مردم در گرو این مهم است؛ لذا برای دست‌یابی به توفیق و هدف، مسئولان و مردم باید با تعامل در مسیر این سیاست قرار بگیرند.

“تولید، دانش،بنیان، کارآفرین” شعاری نیست

رئیس شورای شمیرانات با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: تلاش خواهیم کرد “تولید، دانش،بنیان، کارآفرین” را در عمل برای شهروندان به منصه ظهور رسانیم و شعاری نباشد که فقط بر دیوارها ببینند.

به گزارش ایرنا، شمیرانات متشکل از شهر شمیران (منطقه یک، و شمال و شرق منطقه ۲ تهران) و ۲ بخش لواسانات و رودبار قصران دارای ۳۹ روستا با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت گستره شده است.
در آخرین سند توسعه استان تهران، کشاورزی و گردشگری به عنوان پیشران‌های توسعه این شهرستان با آب‌وهوایی کوهستانی و طبیعتی بکر مشخص شده است.

شمیرانات با دارا بودن ۴۵ هزار و ۴۳۵ راس دام سبک و سنگین با تولید سالانه ۳۳۷ تن گوشت قرمز و ۶ هزار و ۶۹۴ تن شیر خام، ۲۳ هزار و ۲۳۴ کلنی زنبور عسل با تولید ۲۱۸ تن عسل، و ۷ واحد پرورش ماهی با تولید ۱۵ تن گوشت ماهی است که در زمینه‌های مذکور نیز از پیشتازان استان تهران به شمار می‌آید.
همچنین بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ نفر در سطح هفت هزار و ۱۵۸ هکتار اراضی قابل کشت این شهرستان مشغول به کار هستند.

شمیرانات با ۱۲۸ هزار هکتار مساحت، ۹ درصد استان تهران را شامل می‌شود، از مساحت یاد شده ۱۱۵ هزار هکتار اراضی ملی است؛ همچنین ۲۵ هزار هکتار از ۷۰ هزار هکتار دشت لار تحت مدیریت منابع طبیعی شمیرانات قرار دارد که در مجموع زمین‌های ملی این شهرستان را به ۱۴۰ هزار هکتار می‌رساند.

گفتنی‌ است، ۷۰ درصد از مساحت شمیرانات را مناطق چهارگانه محیط زیست (پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت‌شده) تشکیل می‌دهند.
این شهرستان دارای ۲ منطقه حفاظت شده ورجین و البرز مرکزی و ۴ پایگاه محیط‌بانی زردبند، گلندوئک، گرمابدر و راحت آباد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا