برنامه‌ریزی آموزش و پرورش شمیرانات برای دوران پساکرونا

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شمیرانات با بیان این‌که کرونا، سانحه‌ای در امر آموزش و پرورش بود، گفت: به منظور جلوگیری از اختلال در بحث آموزش و همچنین ارتقا و رشد آموزشی در پساکرونا برای سه گروه هدف (دانش آموزان، والدین و همکاران) اقدامات و برنامه ریزی انجام شد.

به گزارش شمیرانات خبر از ایرنا، سیده فاطمه سیدمومن در خصوص اقدامات انجام شده به منظور کاهش آسیب، طی یک‌سال گذشته در سطح شهرستان اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی دوم، اولین واقعه جهان‌شمول که تمامی ملت‌ها و دولت‌ها را صرف نظر از میزان تحصیلات و وضعیت اقتصادی درگیر کرد، کرونا بود.

وی خاطرنشان کرد: مخاطب اصلی آموزش و پرورش یعنی دانش آموزان، از طرفی با یادگیری به تاخیر افتاده و افت تحصیلی، نداشتن دسترسی برخی به آموزش مجازی و در نتیجه نابرابری‌های آموزشی، ترک تحصیل، فقدان دانش و مهارت و تخصص والدین برای همراهی در امر آموزش به طور برابر، کاهش زمان آموزش و از طرف دیگر با اختلالات جدی در روابط انسانی، جامعه‌پذیری و عدم شکل‌گیری مهارت‌های اساسی زندگی گروهی همسالان تن دادند.

معاون آموزش و پرورش شمیرانات ادامه داد: بسیاری از فرزندان ما علاوه بر این‌که به روابط مجازی و غیرمستقیم و ناشناخته بودن این فضا، عدم ابراز هیجانات واقعی و خودانگیختگی، و جایگزینی ایموجی‌ها و هیجانات نوشتاری مواجه شدند، با جنگ قدرت بین همسران از خانه‌مانی، ابهام در نقش‌های مردانه و زنانه و خانواده‌های تک والد شده در این بحران، پرخاشگری، خشم و طلاق عاطفی و رسمی را نیز متحمل شدند.

سیدمومن بیان داشت: از سوی دیگر بعد از طرح‌های ملی مثل سپاه دانش و مدرسه محوری، کم‌کم آموزش و پرورش به کوچک‌سازی برنامه‌ها مبادرت کرده و تصمیم به برنامه‌های خودگستری گرفته شد. به طور کلی مفهوم خودگستری از آغاز تاریخ ناشی از زاویه دید و مفروضات ارزشی و جهان‌بینی انسان‌هاست؛ همان‌طور که الگوهای توسعه نشان می‌دهد، مفاهیمی مثل: رقابت، همکاری، تسلط، تعالی، تکلیف، آزادی، عبادت و از همه مهم‌تر مفهوم ارتباط انسان با خدا، جوهر اصلی شکل‌دهنده نظام‌های اجتماعی و به‌ویژه الگوهای پیشرفت در تاریخ حیات بشری بوده است.

وی به نقل از آیت الله جوادی آملی در تعریف پیشرفت گفت: فرآیندی است که متضمن رشد مداوم در ابزار و روابط مادی و معنوی می‌شود که در این جریان انسان به کمال می‌رسد.

معاون آموزش و پرورش شمیرانات با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان نیز ابراز داشت: آقا به درستی فرموده‌اند به طور قاطع می‌گویم الگوی غرب برای توسعه یک الگوی ناموفق است زیرا ارزش‌های انسانی و معنویت در این جوامع از بین رفته‌اند؛ همچنین در بیانیه گام دوم به سه مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی، اشاره فرموده‌اند.

سید مومن اظهار داشت: پس اگر به کرونا به عنوان یک سانحه بنگریم، آموزش و پرورش بایستی برنامه‌ریزی کاملی به منظور جلوگیری از اختلال پس از سانحه و به جای آن برای رشد پس از سانحه طراحی می‌کرد.

برنامه‌ریزی پیشگیری از آسیب‌ها و با هدف سلامت روان دانش آموزان

وی اعلام کرد: در این راستا و با تاسی به بیانات امام خامنه‌ای (مدظله العالی) فرآیند تعریف شده در برنامه‌ریزی پیشگیری از آسیب‌ها و با هدف سلامت روان دانش آموزان با سه گروه مخاطب در نظر گرفته شد. گروه اول دانش آموزان بودند که برای آن‌ها با حرکت ترکیبی در فضای مجازی (در گروه شاد) تشکل‌ها و گروه‌های همسالان، یاریگران زندگی، سفیران سلامت و تولید محتوا و بسته‌های خودمراقبتی، و در فضای حقیقی تهیه پوستر، بروشورها، معرفی کتاب و مسابقات نوجوان سالم شکل گرفت.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شمیرانات بیان داشت: گروه دوم نیز مخاطبان خاص و خانواده‌های گرانقدری بودند که در نظرسنجی و بررسی‌های میدانی نیاز ایشان به معنویات،اخلاق، عشق، مهر و پرورش تاب‌آوری احصا و در دستور کار آموزش‌های وبیناری و حضوری آموزش خانواده گنجانده شدند.

وی افزود: گروه سوم هم فرهنگیان و همکاران ارجمندمان بودند که در این فرآیند با جلسات توانمندسازی و برنامه‌ریزی برای بازتعریف شغل خود در راستای بهترین برداشت‌ها از گذشته منفی (کرونا) به منطور حمایت روانی و اجتماعی از گروه‌های هدف (دانش آموزان، والدین و همکاران) همچنین خودگستری فردی برای ارائه خدمات یاورانه و بها دادن به فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی، آموزش نشست‌های خانوادگی با همکاران و والدفرزندی و بهره‌وری بیشتر از اوقات فراغت و برنامه‌ریزی برای سرگرمی‌های گروهی مورد توجه واقع شدند.

داشتن مدرسه صالح در شهرستان شمیرانات

معاون آموزش و پرورش شمیرانات بیان داشت: تمام هدف همکاران مجموعه از تلاش‌های مستمر و مجدانه، در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی‌ و تمامی جریانات مستمر است که نتیجه آن داشتن مدرسه صالح در شهرستان شمیرانات و رسیدن به مراتبی از حیات طیبه می‌شود. لذا امید است تلاش‌های آموزش و پرورش به منظور پرورش سربازان ولایت در راستای دستیابی به آینده یعنی به تمدن نوین اسلامی و دولت امام زمان(عج) منتهی گردد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا