بوم‌گردی شمیرانات را دریابیم

فرماندار شمیرانات با بیان اینکه اقتصاد این شهرستان اقتصاد خدماتی است؛ توجه به ظرفیت های گردشگری شمیرانات و در راس آن بوم‌گردی و تمرکز بر ورزش‌های زمستانی را برای تحول اقتصادی این منطقه ضروری ارزیابی کرد.

به گزارش شمیرانات خبر، بنابر آخرین تعریف ارائه شده توسط جامعه بین المللی اکوتوریسم (TIES : The International Ecotourism Society) در سال ۲۰۱۵  “بوم گردی یا اکوتوریسم” سفری است مسئولانه به جاذبه های طبیعی برای لذت بردن، ادراک و قدر طبیعت را دانستن ( و همراهی کردن با ویژگی های فرهنگی متعلق به گذشته و حال حاضر ) به طوری که فرد توریست حافظ زیست بوم بوده ، سبب پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه شود و شامل آموزش است و در آن گردشگر در فعالیت های سودآور اجتماعی-اقتصادی مردم محلی مشارکت دارد.

سیاوش شهریور روز سه شنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی شمیرانات افزود: وجود هتل ها، رستوران ها و صنوف متعدد در شهرستان بیانگر این است که خدمات رسانی به شهروندان بیشترین سهم اقتصادی را در شمیرانات دارد.

وی ضمن بیان اینکه مالکیت اراضی کشاورزی در شمیرانات خرد است و به این سبب کشاورزی نیز در این شهرستان مقرون به صرفه نیست یادآور شد: علیرغم کیفیت بالای محصولات باغی، امسال کشاورزان زیادی بار درختان خود را برداشت نکردند زیرا هزینه بسته بندی و حمل و نقل این حجم از محصول سودی برایشان باقی نمی گذاشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: بوم گردی بسیار بیشتر از کشاورزی برای روستائیان ما اقتصادی است لذا برای درآمدزایی برای این قشر از شهروندان باید گردشگری و بوم گردی را در روستاها رونق دهیم که این مهم نیز تنها با همکاری مردم و تسهیل روند اداری متولیان مانند جهاد کشاورزی محقق می شود.

فرماندار شمیرانات تأکید کرد: اگر فرد روستائی از زمین مورد تملک خود درآمد پایدار داشته باشد هیچ تمایلی به فروش آن و مهاجرت به شهر ندارد، در نهایت از ساخت و سازهای بی رویهٔ قانونی یا غیر قانونی در زمین های کشاورزی نیز جلوگیری می شود.

شهریور اظهار داشت: شمال پایتخت و منطقه شمشک ما مرکزی مهم برای ورزش های زمستانی کشور به شمار می آید؛ با راه اندازی پیست جدید اسکی و تجهیز و رونق پیست های فعلی می توانیم علاوه بر جذب گردشگر و افزایش درآمد اهالی منطقه مانع از ساختمان سازی های بی رویه در این مناطق خوش آب و هوا شویم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بازگشایی مسیر شمشک – دیزین منجر به عبور بسیاری از مسافران شمال کشور از این محور می شود لذا باید فرصت را غنیمت شمرد و اجازه داد تا اهالی اقدام به ایجاد مراکز خدماتی – رفاهی مانند رستوران های بین راهی کنند.

این مقام مسئول بیان داشت: شهرستان شمیرانات اقتصاد صنعتی ندارد اما ظرفیت های طبیعی و گردشگری آن در کشور بی نظیر است. با توجه به همین پتانسیل ها نیز به عنوان تنها شهرستانی که گردشگری شاخص اصلی توسعه آن و توسعه استان تهران است مشخص شده که این امر اهتمام ویژه مسئولان محلی و توجه مسئولان استانی در زمینه موافقت های اصولی و صدور مجوزات لازم را می طلبد.

مسئولان، موانع اداری را از پیش پای سرمایه گذاران بردارند

کارشناس اقتصادی فرمانداری شمیرانات نیز در ادامهٔ این جلسه اظهار داشت: عمده ترین مشکلی که در رونق بوم گردی شهرستان وجود دارد این است که خانهٔ های روستایی داخل بافت، که مناسب این هدف هستند مالک و ساکن دارند و ایجاد خانهٔ بوم گردی در خارج بافت نیز با چالش های کارگروه زیربنایی و تبصره های جهاد کشاورزی مواجه است.

کامران اقتصادنیا از اینکه دستگاه های اجرایی مرتبط که صدور مجوزهای بوم گردی را منوط به انطباق شرایط با قوانین اداری خود می دانند و هیچ توجهی به ضرورت تحقق اهداف گردشگری شمیرانات برای منفعت شهرستان و استان ندارد انتقاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم گردشگری و بوم گردی در شهرستان توسعه یابد باید تدبیر شود، برای شمیرانات استثنا قائل شویم و راهکارهای قانونی و تفاهم نامه های چند جانبه منعقد کنیم.

اقتصادنیا توضیح داد: به طور مثال استفاده از بخشی از زمین های کشاورزی برای نصب سازه های پیش ساخته تحت نظارت اداره گردشگری و تعهد سرمایه گذار برای استفاده عمومی می تواند از این قبیل باشد.

مسعود ایلکا، رئیس اداره جهاد کشاورزی شمیرانات نیز در پاسخ به این پیشنهاد اعلام کرد: نصب کانکس، سازه های پیش ساخته و هر اقدامی که مانع کشت محصولات کشاورزی شود از مصادیق تغییر کاربری بوده و برای اجرا باید در کارگروه مربوطه مطرح و رأی موافق اخذ کند.

معاون عمرانی فرماندار شمیرانات نیز ضمن بیان اینکه شایسته است بوم گردی داخل بافت روستا اجرا شود اظهار داشت: قطعاً مسافرانی که روستا و تفریحات بوم گردی را مقصد سفر خود انتخاب می کنند، زندگی روستایی برایشان جذابیت دارد و نباید با ایجاد خانهٔ بوم گردی در خارج بافت این فرصت را از آنها گرفت.

سیروس قدرتی تأکید کرد: داخل بافت روستاها زمین های بلا استفاده ای وجود دارد که باید به سرمایه گذاران معرفی کنیم تا اگر قصد ایجاد بوم گردی دارند مراحل قانونی این اراضی داخل بافت را طی کنند.

درک مشترکی از گردشگری در ادارات وجود ندارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شمیرانات گفت: متأسفانه دستگاه های اجرایی ما درک مشترکی از مفهوم گردشگری ندارند و ما برای پیشبرد اهدافمان در این حوزه نیازمند یک دیدگاه مشترک هستیم. اگر همهٔ دست به دست هم ندهیم در این حوزه هم با مشکل مواجه می شویم.

علی رفیعی بیان داشت: برای درآمدزایی گسترده و اقتصاد کلان باید طرح های بزرگ گردشگری را اجرایی کنیم.

وی اعلام کرد: با پیگیری های صورت گرفته شهرداری ها و دهیاری های شهرستان می توانند رأساً اقدام به اخذ پروانه گردشگری کنند. ساختمان دهیاری نیکنامده به عنوان اولین روستا اقدام کرد است.

همایش سیاست گذاری اقتصادی شمیرانات برگزار می شود

فرماندار شمیرانات همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی از راهکارهای برطرف سازی موانع متعدد مسیر اجرای طرح های گردشگری شهرستان، طرح مسأله با مسئولان ملی است.

شهریور افزود: همایش سیاست گذاری اقتصادی شهرستان را با حضور وزرا و رؤسای ملی سازمان های مربوطه برگزار می کنیم و علاوه بر برشماردن ظرفیت های شهرستان، مشکلات و موانع را مطرح می کنیم تا راهکار قانونی را به ما معرفی کنند.

باید از نابودی دشت لار جلوگیری کنیم

فرماندار شمیرانات گفت: در حال حاضر دشت لار تنها محل چرای دام های کثیر و آفرودهای بی اساسی است که آن را به نابودی می کشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر برای این ظرفیت مهم گردشگری برنامه ریزی کنیم می توانیم ورود خودرو را ممنوع و کمپ های عشایر تشکیل دهیم تا گردشگران بتوانند تفریحی متفاوت و سالم را تجربه و دامدران نیز کسب درآمد کنند.

دستور فرماندار شمیرانات برای تسریع راه اندازی شرکت تعاونی توسعه و عمران

تأسیس شرکت تعاونی توسعه و عمران شمیرانات با هدف مشارکت عموم مردم ساکن در طرح های درآمدزای شهرستان در مرحله عضوگیری است.
شرکت مذکور به صورت مادر تخصصی و هلدینگ فعالیت دارد و می تواند در کلیه امور اقتصادی شهرستان مشارکت کند و بهترین ابزاری هستند که مردم می توانند از طریق آنها در طرح های اقتصادی دولت مشارکت کنند.

به گفتهٔ اقتصاد نیا، کارشناس اقتصادی فرمانداری شمیرانات برای ثبت این شرکت حداقل نیم درصد جمعیت شهرستان باید عضو باشند که بر این مبنا با جمعیت ۶۰۰ هزار نفری شمیرانات، ۳ هزار عضو در این شهرستان الزامی است.

وی اعلام کرد: تاکنون ۶۰۰ نفر به عضویت شرکت تعاونی توسعه و عمران درآمده اند.

فرماندار شمیرانات نیز پیرو این آمار، رؤسای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت شهرستان را موظف کرد ظرف یک ماه آینده ۲ هزار ۴۰۰ نفر عضو دیگر این شرکت تعاونی را تأمین کنند.

شهرستان شمیرانات متشکل از شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه دو تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شال شرقی پایتخت واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا