در نشست هم اندیشی با هیئات مذهبی شهرستان شمیرانات مطرح شد: تأکید فرماندار شمیرانات بر مردمی‌‌سازی دولت و مشارکت مردم در تصمیم سازی

فرماندار شمیرانات گفت: هدف ما همانطور که شعار دولت سیزدهم و تاکید مقام معظم رهبری‌ است، مردمی‌‌سازی دولت و مشارکت مردم حتی در تصمیم‌سازی است. 

به گزارش پایگاه خبری شمیرانات خبر به نقل از روابط عمومی فرمانداری شمیرانات، مجتبی ذاکریان در نشست هم‌اندیشی با مسئولان و نمایندگان هیئات مذهبی شهرستان که روز دوشنبه در مسجد علوی برگزار شد، ضمن تبریک ایام ذی‌الحجه اظهار داشت: علیرغم تصور موجود، شمیرانات دارای ریشه‌های قوی دینی و انقلابی‌ست که از میراث گذشتگان آن است و در این زمینه حتی با بسیاری از نقاط مذهبی کشور هم فاصله دارد.
وی ضمن بیان این‌که این شهرستان دارای هیئات مذهبی قوی‌ است، اما نیاز به یک حلقه وصل دارد که نظام‌دهنده و سازمان‌بخش باشد، گفت: پیشنهاداتی برای این‌که فرمانداری چنین نقشی را ایفا کند مطرح شد، اما شأن یک دستگاه دولتی کم‌تر از آن است که حلقه وصل جریانات مردمی بویژه جریانات ریشه‌دار هیئتی باشد، چراکه در طول تاریخ هم شاهد هستیم در تمام برهه‌های زمانی، هرچه رخ داد باز هم از فعالیت‌های هئیات مذهبی و عزاداری‌های اباعبدالله علیه السلام کم نکرد.
ذاکریان با اشاره به رضایت رهبر معظم انقلاب از بنیاد فرهنگی اجتماعی قرارگاه خاتم الاوصیاء ادامه داد: دولت‌ها متاثر از ذائقه و سلیقه افراد هستند، لذا شایسته است حلقه وصل چنین جریانی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب با جبهه‌سازی قائم به فرد باشد؛ جمعی از متنفذین گردهم آیند و مطالبه‌گری کنند، و در مقابل دولت نیز به تکلیف خود بر خدمات‌رسانی بپردازد.
نماینده عالی دولت در شمیرانات خاطرنشان کرد: هدف ما همانطور که شعار دولت سیزدهم و تاکید مقام معظم رهبری‌ است، مردمی‌‌سازی دولت و مشارکت مردم حتی در تصمیم‌سازی است.
وی با اشاره به دیگر بحث مطروحه در جلسه مبنی بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، بیان داشت: دهه اول ماه محرم معروف به این مساله مهم است، لذا بایستی به بازخوانی و توجه به نگاه و ملاحظات امام خامنه‌ای (مدظلله العالی) در این زمینه اهتمام ورزیم تا بتوانیم امر به معروف و نهی از منکر به معنای حقیقی اجرایی کنیم؛ پوشش و ظواهر زنان و مردان یکی از مصادیق این مهم است و نباید به آن محدود شود.
فرماندار شمیرانات در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به این‌که هیئات مذهبی در مواردی از جمله تأمین امنیت، زیرساخت‌هایی همچون آب و برق، و خدماتی نظیر آتش‌نشانی و اورژانس با دستگاه‌های مختلف مرتبط می‌شوند، تاکید کرد: کمبود امکانات و نیرو در برخی از دستگاه‌ها منجر به بروز اختلالاتی در این تعاملات می‌شود که البته وظیفه فرمانداری‌ است تا هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد و دغدغه هیئات را حداقل در تعاملات اداری مرتفع سازد، لذا تعهد می‌دهیم مطالبات و مواردی که منعکس می‌شود را به صورت جدی پیگیری‌ کنیم.
ذاکریان با توجه به این‌که در برخی از مسائل به ورود عوامل انتظامی بیش از توان سرکلانتری اشاره می‌شود، اعلام کرد: ارتقای این مجموعه از سرکلانتری به فرماندهی انتظامی شمیرانات، مطالبه جدی ماست که موافقت‌های لازم از نیروی انتظامی و استانداری را اخذ کرده و طی شدن فرآیند آن صرفاً نیازمند پیگیریست که فرمانداری تمام اهتمام خود را برای تسریع مساله به کار گرفته است.
وی تاکید کرد: تأمین سلامت شهروندان نیز وظیفه ماست و از آن کوتاه نمی‌آییم، اما ضمن فراهم‌سازی شرایط بهداشتی نباید اجازه دهیم مراسمات عزاداری امسال تحت الشعاع قرار گیرد.
نماینده عالی دولت در شمیرانات در خصوص استقلال کامل شهرستان از شهر تهران که یکی از مطالبات جمع بود، اظهار داشت: این مساله دغدغه‌ فرمانداری نیز هست، اما علیرغم انگیزه‌، اختیاری در این زمینه نداریم و تنها در جایگاه مطالبه‌گر هستیم و طرح موضوع کرده‌ایم. البته در این خصوص هم ظرفیت مردمی بیش از ما تاثیرگذار خواهد بود.
ذاکریان افزود: توان مدیریتی بویژه در شهر شمیران (منطقه یک) پائین است و بایستی با همفکری بررسی شود چطور می‌توانیم این اشتقلال را محقق سازیم؛ نماینده مستقل در مجلس، و شورای شهر و شهردار مستقل فرآیند طولانی‌تری خواهد داشت، لذا تلاش ما بر این است در ابتدا استقلال اداراتی نظیر راه و شهرسازی، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و … را پیگیری کنیم تا مدیران ما نسبت به چند منطقه در شهرستان‌های مختلف مسئولیت نداشته باشند‌.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمد صالحی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شمیرانات اظهار داشت: اخذ مجوز برای هئیات مذهبی به منظور رسیدگی‌ به مسائل آن‌ها ضروری‌ست؛ علاوه بر این بیمه سراسری هیئت‌ها نیز از امور واجبی‌ست که خواستار اهتمام به آن هستیم.
به گفته حجت الاسلام والمسلمین محمد صالحی، شمیران (منطقه یک تهران) دارای ۱۵۷ هئیت مجوزدار، ۱۷۰ هئیت با مجوز قدیمی، لواسانات دارای ۸ هئیت ثبت شده و ۵۹ هئیت ثبت نشده، و رودبارقصران دارای ۳۰ هئیت به ثبت نرسیده هستند.
همچنین متولی آستان مقدس امامزاده صالح علیه السلام (تجریش) نیز بیان داشت: اگر بخواهیم پیش از محرم، انسجام و مانوری در مجموعه‌های فرهنگی داشته باشیم، باید همه در برگزاری باشکوه غدیر بسیج شوند، چراکه فهم غدیر دست مایه‌ عاشوراست.
حجت الاسلام والمسلمین احسان بی‌آزار تهرانی با تاکید بر اهمیت حضور میدانی و انسجام مساجد و هیئات مذهبی که از الزامات آغاز کار است، با اشاره به فرمایش امام خامنه‌ای (مدظله العالی) خاطرنشان کرد: فرهنگ هوا است؛ اگر سالم باشد یک بدن مستعد با تنفس آن انرژی می‌گیرد و اگر مسموم باشد، حتی انسان سالم هم با تنفس آن ناتوان و معلول می‌شود.
همچنین نمایندگان هئیات مذهبی شمیرانات در این نشست بر هم‌اندیشی بر لزوم امر به معروف و نهی از منکر که واجب شرعی و یکی از جدی‌ترین نیازها در شرایط فرهنگی موجود جامعه تاکید داشته و ابراز داشتند که باید عزاداری‌هایمان سازنده‌تر شود تا شاهد نتایج عملی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا