جمع‌آوری زباله‌های حاشیه رودخانه جاجرود با همت متولیان و مردم

به مناسبت روز زمین پاک، زباله‌های حاشیه رودخانه جاجرود منتهی به سد لتیان که عمده آن‌ها محصولات پلاستیکی و نایلون بود، با همت دوست‌داران طبیعت، رئیس و پرسنل حفاظت محیط زیست و شهرداری لواسان جمع‌آوری شد.

به گزارش شمیرانات خبر از ایرنا، کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست شمیرانات اظهار داشت: با توجه به توسعه شهرنشینی و پیشرفت صنایع، استفاده از پلاستیک و ظروف یک‌بار مصرف افزایش یافته است؛ که با توجه به قیمت پائین و عدم نظارت متولیان کشور، ایران جزو ۱۰ کشور اول مصرف‌کننده پلاستیک در جهان هستیم.

سید عباس میررحمتی افزود: ۹۰ درصد از پلاستیک‌های مصرفی ما بازیافت نمی‌شود و بی‌ملاحظه به عرصه‌های طبیعی و سایت‌های دفع زباله رها می‌شوند. براساس آمار، ۵۷۰ تن زباله مصرف می‌کنیم که هیچ‌گونه مدیریتی بر آن‌ها نداریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قانون مدیریت پسماند و تعیین وظایف متولیان در بخش‌های اجرایی بر اساس ماده ۷، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها علیرغم تکلیف قانونی که می‌بایست پیش از سال ۱۳۹۱ زباله‌ها را به صورت تفکیک شده تحویل گرفته و برای پردازش آن‌ها اقداماتی انجام می‌دادند، شاهد هستیم کماکان در بخش تحویل و پردازش زباله‌ها با مشکل مواجه هستیم و هنوز در کشور قانونی خاصی در خصوص منع استفاده از پلاستیک یا محدود کردن آن وجود ندارد.

میررحمتی گفت: علیرغم این‌که سازمان‌های مردم نهاد، هشتگ‌های فضای مجازی و جمعیت‌های مختلف با شعار “نه به پلاستیک” مشغول فعالیت هستند، همچنان مصرف بی‌رویه پلاستیک و رهاسازی آن در طبیعت یکی از مشکلات اصلی زمین است.

وی تاکید کرد: در امر فرهنگ‌سازی تمام بخش‌های مختلف، می‌توانند فعالیت‌های مختلفی در راستای کاهش استفاده از پلاستیک، استفاده مجدد از مواد دورریختنی، استفاده کمتر از محصولات پلاستیکی، تفکیک زباله در مبداء، صرفه‌جویی در انرژی و انرژی‌های پاک داشته باشند.

شمیرانات با ۱۲۸ هزار هکتار مساحت، ۹ درصد استان تهران را شامل می‌شود و ۷۰ درصد از مساحت این شهرستان را مناطق چهارگانه محیط زیست (پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت‌شده) تشکیل می‌دهند.

شمیرانات دارای ۲ منطقه حفاظت شده ورجین و البرز مرکزی و ۴ پایگاه محیط‌بانی زردبند، گلندوئک، گرمابدر و راحت آباد است.

منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در سال ۱۳۴۶ برابر مصوبه قانونی شورای‌ عالی شکاربانی و نظارت بر صید به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در حال حاضر قسمت جنوبی آن با مساحتی حدود ۳۸ هزار و ۶۴۶ هکتار که حدود یک سوم کل منطقه را شامل می‌شود، تحت مدیریت استان تهران است.

منطقه حفاظت شده ورجین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از شکارگاه‌های سلطنتی بود که در سال ۱۳۵۸ به سازمان حفاظت محیط‌زیست واگذار و در سال ۱۳۶۱ بر اساس مصوبه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد.

موقعیت جغرافیایی این منطقه با وسعت حدود ۲۶ هزار و ۹۸۲ هکتار در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تهران قرار دارد.

از گونه‌های جانوری ورجین می‌توان به قوچ و میش البرز مرکزی، کله‌لز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، عقاب طلایی، کبک، شاهین، کرکس، دلیجه، قرقی، بلدرچین و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی (فصلی) اشاره کرد.

قارچ، آویشن، چای کوهی، گون، زالزالک، ریواس، زرشک، کاکوتی، بومادران نیز از نمونه‌های گونه‌های گیاهی این منطقه هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا