حوادث اخیر در شمیرانات تاکنون منجر به بروز تلفات جانی نشده است

سخنگوی ستاد مدیریت بحران شمیرانات گفت: حوادث اخیر در شمیرانات تاکنون منجر به بروز تلفات جانی نشده است.

به گزارش پایگاه خبری شمیرانات خبر به نقل از روابط عمومی فرمانداری شمیرانات، بابک صابونی ضمن بیان این‌که ستاد مدیریت بحران شهرستان از اولین هشدارها، همواره تا اطلاع ثانویه در آماده‌باش کامل به سر می‌برد و مدیران ستادی، نیروهای خدماتی و امدادی به صورت شبانه‌روزی در مناطق آسیب‌دیده حضور داشته و در حال فعالیت هستند، در خصوص محورهای اصلی و فرعی شمیرانات اظهار داشت: بحمدالله در مدت مذکور با دستور فرماندار شهرستان نسبت به‌کارگیری نیروها، تجهیزات و ادوات تمامی دستگاه‌های اجرایی، بهرمندی از مشارکت گروه‌های داوطلب مردمی (آفرود لواسان) و معادن منطقه موفق به رفع مشکلات شده و نیاز به همیاری استانی نداشته‌ایم و تعدادی از امدادگران شمیرانات را نیز به مناطق سیل‌زده از جمله امامزاده داوود (ع) اعزام‌کرده‌ایم.
وی ضمن اعلام این‌که حوادث رخ داده در سطح شمیرانات، تاکنون منجر به بروز تلفات جانی نشده است، اعلام کرد: ساعت ۲ بامداد امروز (شنبه) مفقودی یک اتباع افغانستانی مستقر در خانه کارگری روستای زایگان گزارش شد که در آن منطقه شاهد سرازیر شدن گل و لای به ارتقاع یک و نیم تا ۲ متر بوده‌ایم و عملیات پاکسازی و جست‌و‌جو ادامه دارد.
مسئول مدیریت بحران فرمانداری شمیرانات توضیح داد: طی مدت مذکور انسداد مسیر در تمامی محورهای روستایی و برخی از محورهای اصلی رخ داده است اما با تقسیم نیروها و ادوات، عملیات بازگشایی مسیر به صورت موازی پیشرفت داشته و اکنون هیچ محور مسدودی وجود ندارد.
به گفته صابونی، روستاهای ناصرآباد، کردیان، کند، بوجان، افجه و برگ جهان از توابع لواسانات و روستاهای گرمابدر، امامه، زایگان، روته، آهار، ایگل و باغگل از توابع رودبارقصران، روستاهایی بودند که آسیب بیشتری متوجه آن‌ها شد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در پی جاری شدن روان آب‌ها در دشت لار، امدادرسانی‌های مختلف و سوخت‌رسانی (۸۰۰ لیتر) به عشایر مستقر را عنوان کرد.
سخنگوی ستاد مدیریت بحران شمیرانات در خصوص وضعیت شمیران نیز بیان داشت: در این منطقه شهری نیز با آبگرفتگی و در حال حاضر آب‌ماندگی‌هایی مواجه شده ایم که معضلی تلقی نمی‌شود و با هماهنگی‌های صورت گرفته ستاد در حال حل و فصل است.
صابونی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده در راستای پیشگیری از بروز حوادث جانی خاطرنشان کرد: با نصب گیت، تا اطلاع ثانوی از صعود و تردد مراجعه‌کنندگان (غیر از ساکنان) به دربند و درکه جلوگیری به عمل می‌آید و صعود به ارتفاعات از جمله توچال ممنوع خواهد بود‌. همچنین کاخ سعدآباد و مجموعه خلیج فارس لواسان نیز تعطیل هستند.
وی اظهار داشت: از ابتدای بارش‌ها تاکنون حدود ۱۳ خودرو شهروندان در بخش‌های تابعه، در پی جاری شدن روان‌آب‌ها، براثر سقوط از شیب و دفن شدن در زیر گل و لای تخریب شده‌اند.
مسئول مدیریت بحران فرمانداری شمیرانات یادآور شد: ممنوعیت ورود گردشگران از گردنه قوچک در تعطیلات پایان هفته (۶ و ۷ مرداد ماه) اعمال شد که با بازگشت دادن بیش از ۱۰ هزار خودرو همراه بود. این مصوبه اضطراری ستاد مدیریت بحران تاثیر بسزایی در صیانت از جان و سلامت هموطنانمان در برابر خطراتی که در منطقه تهدیدشان می‌کرد، داشته است.
شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی، متشکل از شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه ۲ تهران)، لواسان، اوشان فشم میگون، شمشک دربندسر و ۳۶ روستا در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع شده است.
بخش‌های لواسانات و رودبارقصران از توابع شمیرانات به سبب کوهستانی بودن منطقه، عبور رودخانه جاجرود و شرایط خاص جوی، همواره با حوادث طبیعی از جمله سقوط بهمن، وقوع سیلاب، ریزش سنگ، رانش زمین و … مواجه می‌شود که در سنوات گذشته طی یک حادثه چند ده میلیارد تومان خسارات برجای گذاشته‌اند.
این شهرستان به سبب دارا بودن طبیعتی بکر، قله‌های مرتفع، روددره‌ها، مراکز خدماتی رفاهی، پیست‌های اسکی و مدرسه یخ‌نوردی بین المللی، موزه‌ها و کاخ‌ موزه‌ها، بوستان‌ها و مجموعه‌های تاریخی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی در تمامی فصول سال مورد استقبال چشمگیر ورزشکاران و گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا