ساخت و ساز غير مجاز در شميرانات به معادن رسيد

رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شميرانات ساخت و سازهاي غيرمجاز در مجاورت معادن قانوني را يكي از مهم ترين مشكلات اين شهرستان اعلام كرد.

به گزارش شمیرانات خبر، سيد علي مير موسوي  ضمن بيان اينكه از ۲۳ نوع مواد معدني استان تهران، ۱۱ نوع از آنها آثار فعاليت معادن با سابقه طلاي پس قلعه، زغال سنگ و همچنين ماده معدني استراتژيك فسفات منطقه جيرود است افزود: مدتيست معادن نيز متاثر از ساخت و سازهاي غيرمجاز در بخش هاي لواسانات و رودبار قصران شده و امروز يكي از مهم ترين مشكلات اين بخش بشمار مي آيد.

اين مقام مسئول ادامه داد: برخي از متخلفان ساختماني در محدوده قانوني بهره برداران مجاز معادن اقدام به ويلاسازي مي كنند كه منجر به تضييع حقوق بهره بردار قانوني مي گردد.

وي ضمن بيان اينكه تمام ادارات متولي برخورد با ساخت و ساز غيرمجاز هستند تشريح كرد: برخي از بهره برداران غيرمجاز معادن ابتدا اقدام به ساخت و ساز غيرمجاز در كوه ها كرده و سپس نسبت به كنده كاري و انتقال سنگ اقدام مي كنند، همچنين پس از خالي شدن محدوده و هموار شدن سطح مجدداً تخلفات ساختماني را آغاز مي كنند.

رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت شميرانات ضمن اعلام اينكه حدود ۲۰ پرونده تخلف بهره برداران غيرمجاز به مراجع قضائي ارجاع و حكم آنها صادر شده خاطرنشان كرد: نظارت و مقابله با متخلفان شدت گرفته است و اين تخلفات نسبت به گذشته كاهش چشمگيري داشته ايم.

ميرموسوي افزود: نظارت بر تطابق فعاليت بهره برداران مجاز با پروانه هاي صادر شده نيز مورد توجه ويژه قرار دارد.

وی تأکید کردبیشتر بهره برداران غیرمجاز در محدوده‌های شهری و مجاورت بلوارهافعالیت می‌کنند و موجب خسارت به شهرداری‌ها نیز می‌شوند، لذا جرم مشهود آنها و احقاق حق و شکایات دستگاه‌های متولی نظیر صمت، محیط زیست و … امروزه منجر به مقابله قابل قبولی با چنین افراد سودجویی شده است.

به گفته این مقام مسئول، شمیراناتی‌ها یکی از قدیمی‌ترین معدن کاران کشور ومعدن‌های شمشک، یونه زار، خاتون بارگاه، هشتدر، کلبس و معدن طلای پس قلعه ازمهم‌ترین معادن این شهرستان بشمار می‌آیند.

میرموسوی اذعان داشت: شمیرانات با وسعت یک هزار و ۱۸۸ کیلومتر مربع ۹/۱ درصد استان تهران را تشکیل و ۷۰۰ کیلومتر مربع معادل ۵۹ درصد این شهرستان منطقه حفاظتشده می‌باشد، همچنین کمتر از ۵ دهم درصد از مساحت شمیرانات محل استخراج و انباشت (عرصه عملیات معادن) است.

وی تاکید کرد:با توجه به اینکه صنعت گردشگری یکی از راهبردهای توسعه شمیرانات وبسیاری از وسعت طبیعی شهرستان را مناطق حفاظت شده تشکیل می‌دهد، برای اکتشافمعادن جدید نیز محدودیت‌هایی لحاظ می‌شود.

رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت شميرانات تعداد معادن فعال و نيمه فعال در دو بخش لواسانات و رودبارقصران را ۱۸ و معادن غيرفعال را ۱۰ مورد اعلام كرد.
شهرستان شميرانات منطقه اي كوهستاني متشكل از شهر شميران (منطقه يك، بخش اعظمي از منظقه سه و شمال و شرق منطقه دو تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران در شمال و شمال شرقي تهران واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا