فرماندار: : شرایط و مسائل شمیرانات در کشور منحصر به فرد است

فرماندار شمیرانات تاکید کرد: این شهرستان به سبب شرایط و مسائلی که با آن مواجه است، در کشور منحصر به فرد بوده و به زعم ما و کسانی که تجربه کار در این منطقه و استان‌های دیگر کشور را دارند، با هیچ‌کجا قابل مقایسه نیست.

به گزارش شمیرانات خبر، مجتبی ذاکریان طی بازدید میدانی از روستاهای پورزند، رسنان‌، نیکنامده، برگ‌جهان، افجه، انباج و سینک و دیدارهای مردمی با اهالی این مناطق که با همراهی معاون عمرانی فرمانداری، بخشدار لواسانات و جمعی از معاونان وی، مسئولان اداری و شوراهای اسلامی بخش و شهرستان اتفاق افتاد، تشریح کرد: فاصله کوتاه شمیرانات با پایتخت که حتی یکی از شهرهای آن در دل تهران قرار دارد؛ با این اقلیم که منطقه‌ای ییلاقی و تفرجگاهی است، سبب حضور چشمگیر گردشگران و افرادی می‌شود که حتی اگر از سفرهای برون شهری صرف نظر کنند، شمیرانات را از دست نمی‌دهند.

وی افزود: تعداد افرادی که در تعطیلات به شهرستان به ویژه بخش‌های لواسانات و رودبار قصران سفر می‌کنند، جمعیت منطقه را به بیش از ۳ برابر جمعیت ساکن می‌رساند. و با توجه به این‌که به سبب محدودیت‌های متعدد از جمله موانع محیط‌زیستی و حرائم زیرساخت‌های گردشگری هنوز محقق نشده و سطح خدمات‌رسانی کشش این جمعیت را ندارد، مشکلات مختلفی برای اهالی پدید می‌آید که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به ترافیک‌های سنگین، سرانه‌های بهداشت و سلامت اشاره کرد.

براساس این گزارش، با توجه به این‌که سرشماری نیز در فصل سرما صورت می‌گیرد و برخی اهالی طی چند ماه پائیز و زمستان ساکن روستاها نیستند، بر سر جمعیت به ثبت رسیده نیز بحث هست؛ در واقع اگر از جمعیت گردشگران و خوش‌نشین‌ها هم فاکتور گرفته شود، تعداد ساکنان هم بیش از آمار نفوس و مسکن است.

نماینده عالی دولت در شمیرانات یادآور شد: مساله قلع و قمع ساخت‌ و سازهای غیرمجاز نیز در این شهرستان متفاوت با باقی مناطق، حتی دیگر شهرستان‌های استان تهران است و پیگیری‌هایی که برای جلوگیری از اجرای احکام رخ می‌دهد، عرصه را برای متولیان دشوار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های محیط زیستی و حریم رودخانه جاجرود نیز یکی از مواردی‌ست که شمیرانات را از باقی نقاط کشور متمایز می‌سازد؛ از طرفی عبور رودخانه جاجرود و وجود سد لتیان که یکی از مهم‌ترین منابع تامین‌کننده آب شرب پایتخت است، و از طرف دیگر مناطق حفاظت‌شده محیط زیست که بیش از ۷۰ درصد مساحت شهرستان را شامل می‌شود؛ سکونت اهالی با توجه به رشد جمعیت آن‌ها و نیاز به ساخت‌ و ساز مسکن و یا سرانه‌های لازم و اجرای طرح‌های مختلف را با موانع متعددی مواجه می‌کند.

ذاکریان اظهار داشت: هدف از حضور در این جمع‌ها صحبت کردن نیست؛ تلاش ما آن است تا در این سخنرانی‌ها طبق وظیفه گزارشی از روند کار و یا نتایج پیگیری‌ها به اهالی منطقه ارائه دهیم.

وی با بیان این‌که عمده مشکلات روستایی مشابه هستند، به مساله بازبینی طرح هادی‌، جاده‌های دسترسی، کمیت و کیفیت آب‌، حریم رودخانه جاجرود و محدودیت‌های محیط‌زیستی اشاره کرد و گفت: در برخی از این موارد، مساله قانون است که البته در کلیت آن و گستره کشوری به نفع مردم و نسل‌های آینده است اما شرایط منطقه باعث شده تا امروز با انبوهی از قوانینی مواجه باشیم که برای اهالی مشکل‌ساز شده و ایجاب می‌کند، تا بازبینی‌هایی صورت گیرد و تفاوت‌ها لحاظ شود.

نماینده عالی دولت در شمیرانات اظهار داشت: مسئولان اجرای قانون اختیاراتی نیز دارند که باید با توجه به شرایط و در راستای منفعت مردم از آن‌ها استفاده کنند؛ لذا اگر این امکان وجود نداشت، وجود قوانین، ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها کفایت می‌کرد. انتظار ما از مدیران این است تا در اجرای مسئولیت خود، با بهره‌گیری از اختیارات خود برای گره‌گشایی از کار مردم اقدام کنند، چراکه در اکثر مواقع مردم نیز فراتر از حق طبیعی و قانون مطالبه‌ای ندارند و تطبیق این‌هاست که وظیفه مسئولان به شمار می‌آید.

وی همچنین تاکید کرد: در خصوص هر تصمیم و اقدامی که قرار بر اجرای آن است؛ اهالی باید مطلع باشند. گاهاً تصمیماتی که در راستای حل مسائل طی جلسات گرفته می‌شود، خود باعث مشکلات بعدی می‌شود لذا بایستی شهروندان در ارائه راه‌حل مشارکت کنند و پیش از اجرا توسط متولیان اقناع شوند و به تفاهم برسند؛ این حق مردم است.

فرهنگ؛ پایه و اساس تمام مسائل است

فرماندار شمیرانات با تاکید بر اهمیت مسائل فرهنگی بیان داشت: این نکته که در روستای افجه، یک روحانی که دغدغه دین و فرهنگ مردم را دارد، به نمایندگی روستائیان با تسلط کامل نسبت به تشریح مسائل روستا اقدام کرد و اولویت طرح را با مسائل فرهنگی قرار داد، مایه خوشحالی ما شد و جای تبریک دارد.

ذاکریان ابراز داشت: وظیفه ما در حاکمیت ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات مادی و رفاهی است، اما این‌ها باید در راستای رشد انسان‌ها و تحکم اعتقادات و اندیشه‌های آنان باشد؛ اگر امکانات باعث رشد معنوی آن‌ها نباشد، هیچ فایده‌ای ندارد چراکه هدف اصلی به کمال رسیدن انسان است. همانطور که پوچی امکانات صرف را می‌توان در کشورهای فوق پیشرفته به وضوح شاهد بود.

نماینده عالی دولت در شمیرانات تاکید کرد: هدف ما توسعه گردشگری با پیوست فرهنگی است؛ شهرستان ما با وجود علما و امامزاده های متعدد، ظرفیت بسیار خوبی برای این بُعد از گردشگری دارد که بایستی پررنگ تر شوند. در این خصوص مسئول اداره مربوطه نیز دیدگاه خوبی دارد که با همراهی یکدیگر طرح‌های خوبی در این زمینه اجرایی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد؛ اگر گردشگری صرفاً به شکل کنونی و حضور در طبیعت و تجدید قوای جسمی باشد، فایده‌ای ندارد و ثمره آن برای اهالی هم ترافیک، زباله و درگیری در باغ‌های آنان است.

فرماندار شمیرانات با اشاره به فرهنگ‌های متعددی که گردشگران با خود به روستاها می‌آورند و موجب رنجش اهالی متدین منطقه می‌شود، گفت: امر به معروف و نهی از منکر هدف یکایک ماست اما حاکمیت مسئولیتی در این حوزه دارد که اگر دستگاه‌های متولی از فرمانداری گرفته تا مجموعه انتظامی و قضایی، به درستی انجام وظیفه کنند، مانع از درگیری‌های مردمی می‌شود.

ذاکریان تاکید کرد: اگر عزم و اراده جدی در میان باشد، استفاده از بسیج که نیرویی مردمی و متشکل از همین افراد بومی و دغدغه‌مند است که با رعایت اصول می‌توانند ما را کمک کنند؛ نباید طوری اقدام شود که وقتی اهالی برای صیانت از تربیت فرزندان‌شان و در راه خدا اقدامی می‌کنند، متهم شوند.

دغدغه آب؛ در روستاهای شمال پایتخت

نماینده عالی دولت در شمیرانات با اشاره به مساله کمیت و کیفیت آب که در برخی از روستاها یک دغدغه مهم به شمار می‌آید، بیان داشت: ما به تصمیم روستائیانی که می‌خواهند مدیریت توزیع آب را عهده‌دار باشند و تحویل دولت ندهند، احترام می‌گذاریم و تا زمانی که اقناع نشوند و تبعات این تصمیم را بپذیرند، اقدامی نخواهیم داشت.

وی در خصوص روستاهایی که آب را تحویل دولت داده‌اند و تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب آن‌ها نیمه‌ تمام مانده است، گفت: آب آشامیدنی مردم استاندارد و بهداشتی هم که باشد، لازم است کیفیت آن تامین شود. با توجه به اینکه دولت بدهکار قشری است که مدیریت آب‌شان را به ما سپرده‌اند، اتمام طرح‌های این حوزه با جدیت در دست پیگیری است.

حریم رودخانه جاجرود و سد لتیان؛ محدودیتی برای ۳۶ روستا

فرماندار شمیرانات خاطرنشان کرد: مساله حریم، موضوعی مشترک و مهم در بین روستاهای لواسانات و رودبار قصران است که با محوریت معاونت عمرانی فرمانداری، بخشداران و روسای ادارات مرتبط در اولویت امور در حال پیگیری است. کمیته‌ای در فرمانداری تشکیل و این مساله با ملاحظه تمام جوانب قانوی از جمله مصوبه شورای عالی امنیت ملی، ابلاغیه سازمان برنامه، ابلاغیه شهرسازی و … مورد بررسی قرار گرفت؛ و تمام دستگاه‌های متولی در جلسات و رفت‌وآمدها که با حضور تمام متولیان انجام می‌شود، نگاه‌شان رفع گره از کار مردم است.

ذاکریان خاطرنشان کرد: طی بررسی‌های دقیق، دریافتیم اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص صیانت از سد لتیان، از ابتدا کامل و به درستی اجرا می‌شد، مشکلی پیش آمد نمی‌کرد. اما عدم تحقق این اتفاق، باعث بروز محدودیت‌هایی برای اهالی شد که رفع آن‌ها نیز با جدیت در سطح استانی و ملی در دست پیگیری است.

وضعیت جاده‌های دسترسی شمیرانات در کشور کم‌نظیر است

نماینده عالی دولت در شمیرانات اظهار داشت: در پیگیری‌های این حوزه برای اصلاح، ترمیم، ایجاد و ایمن‌سازی جاده‌های شهرستان، راهداری پای کار است اما با توجه به این‌که در برخی از گلوگاه‌های حساس مانند جاده رانشی لواسان بزرگ، کمرخانی، جاده تلو و … نیاز به تامین بودجه ملی است و کار در شهرستان و استان قابل حل نیست، ملاقات با وزیر راه و شهرسازی در نوبت است و این مساله نیز با جدیت و بدون فوت وقت در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: موضوع دیگری که در حال بررسی و پیگیری آن هستیم، این است که دهیاری‌ها امکان هزینه‌کرد برای اطراف روستای خودشان (خارج از بافت روستا) را داشته باشند.

ذاکریان با اشاره به معادن فعال روستای پورزند در مرز شمیرانات و پردیس، و همچنین ساخت‌وسازهای شهر جدید پردیس خاطرنشان کرد: تخریب زیرساخت‌ها به واسطه عبور و مرور کامیون‌ها با بارهای غیراستاندارد و سنگین، هزینه‌هایی در پی دارد که ذی‌نفعان آن از جمله شرکت توسعه و عمران پردیس بایستی این موارد را جبران کنند و از سوی شمیرانات جدی‌تر عمل می‌شد و این وظیفه ما در فرماندارس است که پیگیری کنیم و این کار را خواهیم کرد.

بازبینی طرح هادی؛ نیاز جدی روستائیان شمیرانات

فرماندار شمیرانات با اشاره به نیاز جدی روستاها به بازبینی طرح‌های هادی پس از حدود ۲ دهه، بیان داشت: قطعاً کوتاهی‌هایی در دولت بوده و این مساله زودتر باید حل و فصل می‌شد اما ملاحظاتی هم برای مردم بوده است که اگر طرح‌ها به تصویب رسیده بود، روستائیان با محدودیت‌های بیشتری مواجه بودند.

وی خطاب به روستائیان نسبت به حفظ اراضی روستایی و خودداری از فروش آن‌ها به خوش‌نشینان تاکید کرد و گفت: این مشکل مختص شمیرانات نیست و عزم جدی در بازبینی طرح‌های هادی وجود دارد. لذا بافت روستاها را با تحویل اراضی به کسانی که با فرهنگ جدید وارد منطقه شما می‌شوند و ساخت‌وساز می‌کنند، برهم‌ نزنید و محکم‌تر باشید.

بخش لواسانات از توابع شهرستان شمیرانات، به مرکزیت شهر لواسان، دارای ۲۰ روستا با جمعیتی افزون بر ۳۰ هزار نفر در شمال شرقی پایتخت واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا