عدم ورود ۳۰ هزار متر مکعب رسوب به سدهای لتیان و لار

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات گفت: با عملیات های آبخیزداری از ورود ۳۰ هزار متر مکعب رسوبات ناشی از فرسایش به مخازن سدهای لتیان، لار و حوزه شهری جلوگیری به عمل آمد.

به گزارش شمیرانات خبر به نقل از مهر، حسن شکری پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با عملیات آبخیزداری که طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در برخی از حوزه‌های آبخیز این شهرستان به مرحله اجرا در آمد، از ورود ۳۰ هزار متر مکعب رسوبات ناشی از فرسایش به مخازن سدهای لتیان، لار و حوزه شهری جلوگیری به عمل آمد.

شکری افزود: این اقدامات با اعتبار حدود ۷ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و حدود ۱.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و در بالا دست حوزه‌های آبخیز سدهای لتیان، لار و شمال تهران اجرایی شده است.

وی ادامه داد: این اقدامات در قالب عملیات مکانیکی شامل احداث سازه‌های سنگی-ملاتی، سنگی-گابیونی و خشکه چین به حجم حدودی ۳۰۷۶۲ متر مکعب انجام شده است و با عملیات مهندسی و مدیریتی آبخیزداری امکان تعدیل و کاهش قدرت تخریب سیلاب نیز فراهم می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات ابراز داشت: اقدامات آبخیزداری که در بالا دست حوزه‌های آبخیز انجام می‌شود شرایطی را فراهم می‌کند که علاوه بر کنترل سیلاب و کاهش فرسایش خاک موجب بهبود شاخص‌های پایداری آب و خاک و پوشش گیاهی و تقویت سفره‌های آب زیر زمینی می‌شود.

وی به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز شهرستان شمیرانات اشاره کرد و یادآور شد: حوزه‌های آبخیز این شهرستان به دو دلیل عمده از اهمیت خاصی برخوردار است، یکی به دلیل اینکه سدهای لار و لتیان که تأمین کننده بخشی از آب شرب پایتخت محسوب می‌شوند در این حوزه‌های آبخیز قرار دارند و دیگر اینکه زیر حوزه‌های آبخیز شمال تهران ازجمله دارآباد، گلابدره، دربند، تجریش و… مشرف به شهر تهران بوده که بر این اساس اقدامات آبخیزداری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات با توجه به سابقه سیل خیزی در این شهرستان بر تداوم اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های این شهرستان تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا