عکس‌های زیرخاکی «بچه شمرون» به شبکه مستند رسید

مستند «بچه شمرون» پرتره‌ای از حاج عباس صالحی است که گنجینه‌ای از عکس‌های قدیمی تجریش و شمیرانات را ثبت کرده و قرار است از شبکه مستند سیما پخش شود.

به گزارش شمیرانات خبر به نقل از مهر، مستند «بچه شمرون» جدیدترین فیلم شبکه مستند سیما به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی تک روستا است که در ۵۷ دقیقه تولید شده است. این فیلم مستند، یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه از شبکه مستند پخش خواهد شد.

تک روستا درباره سوژه این فیلم مستند گفت: «بچه شمرون» پرتره‌ای از حاج عباس صالحی، صاحب گنجینه ارزشمندی از عکس‌های گذشته تا امروز منطقه شمیرانات است. او از کودکی تا امروز با دوربینی که با کار تابستانی برای خودش خریده بود، تصاویر تماشایی و جذابی از این منطقه ثبت کرده است. در کنار اینها عکس‌های ارزشمندی را جمع آوری کرده که سبب شده است آرشیو بزرگی از عکس‌های شمیرانات را در اختیار داشته باشد.

وی با معرفی سوژه اصلی فیلم خود بیان کرد: حاج عباس صالحی یکی از قدیمی‌ترین افراد بازار تجریش است که خیلی‌ها او را کاملا می‌شناسند. شخصیت منحصر به فرد او در کنار گنجینه ارزشمندی از عکس‌ها که در اختیار دارد، سبب شد تا سراغ او برویم و مستند «بچه شمرون» را مبتنی بر شخصیتش بسازیم. اگر بخواهم در مورد شخصیت فردی حاج عباس بیشتر توضیح بدهم باید بگویم که او عاشق سبک زندگی اصیل با پیروی از آداب و رسوم نیک گذشتگان است. شلوغی شهر و هجوم تضادهای فرهنگی که شاهدش هستیم، نتوانسته او را تحت تاثیر قرار بدهد و از این منظر شخصیتی قابل توجه است.

این کارگردان و مستندساز درباره زندگی شخصی حاج عباس عنوان کرد: حاج عباس صالحی، پسر آمیرزا محمد آب‌بند، اولین بستنی فروش تجریش است، بیشتر از هر چیزی عاشق مادر ۹۳ ساله‌اش است و پس از فوت پدرش در ۴۰ سال پیش، بیشتر زمانش را با مادر و خواهرش سپری می‌کند. یکی از عادت‌های حاج عباس در این ۴۰ سال، صبحانه خوردن در کنار مادر است. جالب است بدانید که مادر حاج عباس آلزایمر دارد و تنها افراد معدودی را به یاد می‌آورد اما این بیماری هرگز نتوانسته پسر مهربان را از یاد مادر ببرد.

تک‌روستا درباره علاقه حاج عباس به عکاسی گفت: حاج عباس زمانی که ششم ابتدایی است، ۳ ماه تابستان را شاگردی می‌کند تا بتواند با دستمزد آن دوربینی بخرد و از کوچه باغ‌های قدیمی تجریش و شمیرانات عکس بگیرد. آرزویش این است تا یک عکاس حرفه‌ای شود اما هیچ گاه به این آرزو نمی‌رسد، چرا که تهیه فیلم و چاپ عکس‌ها برایش هزینه داشت و همین موضوع باعث شد تا او کاری را که عاشقش بود کنار بگذارد.

وی درباره آرشیو عکس های حاج عباس بیان کرد: تا سال ها بعد از انقلاب کسی خبر نداشت که او آرشیو عکس شمیرانات را در اختیار دارد اما زمانی که مردم متوجه عشق و علاقه حاج عباس به گذشته تجریش و شمیرانات شدند، عکس‌های قدیمی را که در منزل داشتند برایش آوردند. همین موضوع باعث شد تا او گنجینه‌ای بزرگ از عکس‌های تاریخی این منطقه را در اختیار داشته باشد. حاج عباس آرزو دارد با عکس‌هایی که در اختیار دارد کتابی چاپ کند و در اختیار علاقه‌مندان عکس‌های قدیمی قرار دارد.

وی که پیش از این با ساخت مستند «برادرم نادعلی» در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» و جشنواره فیلم فجر حضور داشته، در پایان درباره روند تولید مستند «بچه شمرون» یادآور شد: این مستند ۵۷ دقیقه‌ای به مدت ۸ ماه در تهران تصویربرداری و تولید شده است که از شبکه مستند پخش خواهد شد.

 مستند «بچه شمرون» یکشنبه ۱۹ بهمن ماه ساعت ۲۱ و دوشنبه ۲۰ بهمن ساعت ۱۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از مجری طرح: مرکز فرهنگی هنری میثاق، تدوین: حمید مشایخی، تصویربردار: علی تک روستا، صداگذار: محمدحسین ابراهیمی و عکاس: امید یکه فلاح.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا