فرماندار شمیرانات خواستار ورود جدی‌ نمایندگان برای حل مسائل رودبار قصران شد

فرماندار شمیرانات با بیان اینکه اهالی رودبار قصران در مضیقه‌ها و گاهاً مورد تبعیض و ناعدالتی‌هایی قرار گرفته‌اند، گفت: حل‌ وفصل بسیاری از مسائل و مشکلات آن‌ ها از توان مسئولان دولتی محلی و حتی بعضاً استانی خارج است و نیازمند ورود جدی نمایندگان مجلس هستیم.

به گزارش شمیرانات خبر از ایرنا، مجتبی ذاکریان روز پنجشنبه پس از سفر یک‌ روزه به بخش رودبار قصران و بازدید از مسیرهای مواصلاتی فشم – شمشک‌ دربندسر، جاده شمشک – دیزین و پیست اسکی بین المللی شمشک و دیزین در مرز استان تهران و البرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بخشی از آرای ۳۰ نماینده حوزه استحفاظی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس متعلق به اهالی انقلابی شمشک دربندسر با ۴۳ شهید دفاع مقدس است، لذا ضعف حضور نمایندگان در منطقه، ارتباط مردم و منتخبان آن‌ها (شوراهای اسلامی) با نمایندگان و آشنایی ایشان بر مسائل اصلی اهالی به دور از قضاوت و بنا بر آن‌چه نمایان است، جای گلایه دارد و ورود جدی‌تر مجمع نمایندگان تهران را می‌طلبد.

وی ادامه داد: اگر ۲ تن از نمایندگان برای چند روز به صورت متمرکز در منطقه حضور داشته و آشنایی نسبی با مسائل پیدا کنند، با توجه به اینکه وظیفه نظارت و مطالبه‌گری از دولت را عهده‌دار هستند، می‌توانند ظرفیت دولت در سطح وزرا و معاونان رئیس جمهور را پای کار آورند و مواردی که چندین سال است دغدغه مردم بوده و با پیگیری‌های محلی به ثمر نمی‌رسد، حل‌ وفصل کنند.

نماینده عالی دولت در شمیرانات با اشاره به محور زردبند – شمشک دربندسر بیان داشت: این جاده زیرساخت بسیار مهمی برای مسائل گردشگری، توسعه ظرفیت‌های ورزشی، دسترسی‌ اهالی رودبار قصران برای امور روزمره و همچنین ادامه جاده دیزین که دسترسی به استان همجوار (مازندران) را ایجاد می‌کند، در دستور بررسی و کار قرار دارد.

وی با بیان این‌که بازدید مدیرکل دفتر فنی استانداری تهران از محورهای مذکور، پیگیری مستقیم استاندار از وزارت راه و شهرسازی و جلسات متعدد با راهداری از اقدامات اخیر در این زمینه است، گفت: مرمت جاده، تعریض و ایجاد جاده‌های جدید مجموعه اقداماتی در دست پیگیری است.

ذاکریان با اشاره به موقعیت منحصر به فرد رودبار قصران برای ورزش‌های متعدد از جمله اسکی روی چمن، صخره‌نوردی و بویژه ورزش‌های زمستانی خاطرنشان کرد: هنوز از استدلال شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و ارگان‌های دولتی مرتبط در این خصوص مطلع نیستیم اما آنچه مردم، شورا، شهردار و بخشدار منطقه مطرح می‌کنند این است که در نگهداری و استفاده بهینه و پربازده از این‌ ظرفیت‌ها کوتاهی شده و بایستی رسیدگی بهتری انجام می‌گرفت.

فرماندار شمیرانات ابراز داشت: راهکاری که برای بهره‌وری مناسب از پتانسیل‌های کم‌نظیر ورزشی رودبار قصران متصور است، واگذاری به مردم و خصوصی‌سازی به معنای واقعی است و این اقدام باید همانگونه که در آرمان‌های انقلاب و قانون اساسی تصریح شده و مدنظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب است، انجام گیرد.

وی تاکید کرد: تحقق این مهم (خصوصی‌سازی اماکن ورزشی منطقه) مستلزم اشراف بر سوابق پیگیری‌های سنوات گذشته که بعضاً به نتایج خوبی نزدیک شده‌اند، قوانین بالادستی و مذاکراتی‌ است که انجام خواهیم داد.

نماینده عالی دولت در شمیرانات یادآور شد: حرائم، مساله مهم دیگری‌ است که در ۲ بخش رودبار قصران و لواسانات مطرح می‌شود؛ این منطقه از طرفی در حریم حوزه‌های آبریز بخش عمده‌ای از تامین‌کننده آب شرب تهران (سد لتیان) است و از طرف دیگر در حصار مناطق حفاظت شده محیط‌زیستی قرار دارد.

وی اظهار داشت: قانون مساله‌ای ندارد و مصوبه شورای عالی امنیت ملی و ابلاغیه ۷۸۲ سازمان برنامه برای صیانت در کلیت کشور خوب است اما به نظر می‌رسد در آن‌ها شرایط ویژه لواسانات و رودبار قصران که تا آنجا که مطلع هستیم در هیچ کجای کشور وجود ندارد، ملاحظه نشده و در واقع این بخش‌ها به لحاظ محیط‌زیستی و حوزه‌های آبریز در بن‌بست قرار گرفتند و چاره‌ای که متاسفانه بر لسان برخی مسئولان جاری شده این است که مالکیت منطقه به دولت واگذار شود و اهالی آن‌ها را جای دیگر سکونت دهند، که حقیقتاً نشدنی است‌.

ذاکریان تاکید کرد: مساله آمایش سرزمینی و سند توسعه شمیرانات که پس از مطالعات و هزینه‌های بسیار به تصویب کمیته برنامه‌ریزی استان رسیده است، اولویت شهرستان را گردشگری و بعد از آن کشاورزی با نگاه باغ‌داری تعیین کرده و ما به استناد آن این مسائل را پیگیری می‌کنیم.

فرماندار شمیرانات با اعلام این‌که مساله حریم ۱۵۰ متری رودخانه جاجرود در دست پیگیری است، توضیح داد: از زمان تغییراتی که در فرمانداری انجام شد، کمیته‌ای تشکیل و بعد از برآوردهای اولیه به استان رسید و اکنون کمیته‌ای ذیل معاونت عمرانی استانداری تهران برگزار می‌شود؛ نگاه ویژه استاندار بر حل این مساله است و در سخنرانی‌های عمومی نیز اشاره کرده و به بنده تکلیف کرده‌اند. فازهای این اقدام در حال انجام است که نیاز به صبوری دارد اما مردم خسته شده و مطالبه جدی و به حقی دارند که می‌خواهند نهایتاً طی دو ماه اتفاق ملموسی رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: بازدیدهای این ۲ ماه در راستای شناخت دقیق منطقه و تسلط بر تمام زوایای مسائل مختلف بوده که مستلزم تغییر مدیریتی است و توسط بنده به عنوان فرماندار برای پیگیری مباحث متعدد باید انجام می‌گرفت‌.

وی تصریح کرد: نکته بعدی اشراف به قوانین بالادستی است که در برخی موارد شاهد تفسیر ناصحیح آن‌ها توسط برخی از دستگاه‌ها هستیم که به طور مثال سبب به تعویق افتادن ۱۸ ساله طرح هادی شده است؛ در گام سوم نیز آشنایی با اقدامات قبلی شورا، بخشداری، فرمانداری و استانداری را در دستور کار داریم که موارد مذکور تقریباً انجام شده و حدود ۳ هفته آینده نقطه شروع خود برای ادامه پیگیری‌ها را مشخص کرده و کار را ادامه می‌دهیم.

هدف ما ایجاد درآمد پایدار برای اهالی شمشک دربندسر است

سرپرست شهرداری شمشک دربندسر نیز اظهار داشت: جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، ۳ هزار و ۴۲۵ نفر اعلام شده است اما براساس معیارهای متعدد از جمله دوربین‌های پلاک‌خوان شهرداری، حضور جمعیت و خدمات‌رسانی به آماری بیش از این تعداد است.

مهدی ساوه شمشکی افزود: با توجه به این‌که سرشماری در فصل سرما انجام شده و جمعیت واقعی ساکنان و همچنین گردشگرانی که در تعطیلات تمام فصول سال به منطقه مراجعه می‌کنند، لحاظ نمی‌شود زیرساخت‌های کافی از جمله کلانتری، پمپ بنزین و حتی شعبه بانکی در شمشک دربندسر وجود ندارد و اهالی شهر برای انجام حداقل امور روزانه بایستی حدود ۱۵ کیلومتر به شهر مجاور سفر کنند.

وی تاکید کرد: استفاده از آب‌ وهوای مطلوب، موقعیت کوهستانی و درنهایت پتانسیل‌های خوب گردشگری هدف اصلی ما در راستای ایجاد درآمد پایدار برای اهالی ولایتمدار شمشک دربندسر است که همواره در صحنه‌های مختلف حضور داشته و با تقدیم ۴۳ شهید این مساله را اثبات کرده‌اند. لذا علاوه بر وظیفه ذاتی شهرداری، در مسیر تحقق این هدف نیز به صورت جدی با ساخت‌ وساز غیرمجاز مقابله خواهیم کرد.

بازگشت عوارض شهرداری به آموزش و پرورش رودبار قصران؛ چاره بسیاری از مشکلات است

مسئول آموزش و پرورش رودبار قصران نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت مدارس شمشک دربندسر که شامل یک متوسطه و ۲ ابتدایی می‌شود، بیان داشت: بدون احتساب پیش‌دبستانی ۴۴ دانش‌ آموز این شهر بدون نیاز به ایاب و ذهاب و مراجعه به شهرهای مجاور در حال تحصیل هستند، ولی با توجه به چارت سازمانی ساماندهی‌ها در آموزش و پرورش مدارس ابتدایی ما چندپایه و فاقد مراقب سلامت، معاون و خدمتگزار است و حتی مدیر آن‌ها مدیر آموزگاری هستند که باید یک یا ۲ پایه را تدریس کنند.

کلثوم رجب بلوکات ادامه داد: به همین سبب شهرداری، شورا و خیران در مرمت، نگهداری و نظافت مدارس کمک شایانی می‌کنند؛ البته از کمک‌های نوسازی آموزش و پرورش بهرمند می‌شویم اما شرایط کوهستانی منطقه که موجب یخ‌زدگی و ترکیدگی لوله‌ها، آسیب‌های متعدد به سقف و آسفالت و ‌… می‌شود، هزینه بسیاری را برای نگهداری فضاهای آموزشی تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به ۵ درصد عوارض شهرداری‌ها که پس از واریز به اداره کل آموزش و پروش بایستی به اداره آموزش و پرورش همان منطقه بازگردد و در همان شهر هزینه شود، تاکید کرد: متاسفانه تاکنون عوارض‌های پرداختی به بخش بازنگشته و در راستای حل این مساله خواستار پیگیری فرمانداری و افتتاح حساب مالی مجزای رودبار قصران هستیم. چرا که تخصیص این مبالغ که مبالغ قابل‌ توجهی هم هست، می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را مرتفع کند.

مسئول آموزش و پرورش رودبار قصران خاطرنشان کرد: با توجه به بعد مسافت و اینکه زمان معلمان ما بیش از معلمان شهر برای ایاب و ذهاب گرفته می‌شود، تا سال ۱۳۸۵ پاداش یک ماه حقوق در سال برای همکارانی که در بخش حضور پیدا می‌کردند، پرداخت می‌شد که پس از آن تحت عنوان مناطق توسعه نیافته بسیار کاهش پیدا کرد و منجر به کاهش تمایل آن‌ها و یکی از دلایلی شد که نمی‌توانیم از نیروی متخصص در منطقه بهرمند شویم و نیازمند ایجاد انگیزه هستیم.

رجب بلوکات افزود: همچنین بخشی از همکاران آموزش و پرورش رودبار قصران از نیروهای بازنشسته‌ای تامین می‌شود که حق‌الزحمه آن‌ها با تاخیر چند ماهه پرداخت می‌شود و بخش دیگر را نیز نیروهایی تشکیل می‌دهند که با ماده ۲۸ استخدام آموزش و پرورش شده و از استان‌های دیگر برای تعهد ۱۰ ساله در منطقه حضور می‌یابند که رضایت‌مندی از عملکرد این نیروها به سبب دغدغه‌ای که برای دوری از خانواده، سکونتگاه و ایاب و ذهاب دارند، به مراتب کاهش پیدا می‌کند. لذا نیازمند تدبیری برای به‌کارگیری نیروهای بومی در منطقه هستیم.

شهر شمشک دربندسر از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات دارای ۲ پیست اسکی شمشک و دربندسر، قله‌های مرتفع و جاذبه‌های طبیعی یکی از مقاصد مهم گردشگری استان تهران برای گردشگران و ورزشکاران داخلی و خارجی به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا