لواسانات و رودبارقصران الگوساز در کشور هستند

استاندار تهران گفت: مناطق شمیرانات، لواسانات و رودبارقصران، الگوساز در کشور هستند؛ یعنی هر اتفاقی که در اینجا رخ می‌دهد به فاصله ۶ ماه در مناطق تهران و ظرف ۲ سال در سطح کشور اتفاق می‌افتد.

به گزارش پایگاه خبری شمیرانات خبر به نقل از روابط عمومی فرمانداری شمیرانات، محسن منصوری، شامگاه سه‌شنبه در دومین نشست شورای اداری شمیرانات در سال ۱۴۰۱ که در مصلی لواسان برگزار شد، ضمن بیان این‌که با ترکیب خوبی که بین اعضا شورای تامین این شهرستان برقرار هست، شاهد تغییرات خواهیم بود، اظهار داشت: اگر مسائل فرهنگی اجتماعی این شهرستان را درست ریل‌گذاری کرده و کمک به اصلاح امور کنیم، به کل کشور کمک کرده‌ایم و همین‌طور بالعکس.
وی ضمن ابراز این‌که مردم این مناطق افراد متدین و بومی‌ها حقیقتاً اصیل هستند، بیان کرد: ماموریت اصلی ما در شمیرانات، افزایش سرمایه اجتماعی نظام است که با خدمت و اجرای درست قانون در صدد تحقق آن هستیم.
نماینده عالی دولت در استان تهران با تأکید بر اینکه باید قانون را برای افراد بومی سهل و برای متخلفان سخت کنیم، گفت: کارسپاری به مردم اقدامی پربرکت بوده است.
همچنین مجتبی ذاکریان، فرماندار شمیرانات نیز با اشاره به تاکید استاندار تهران مبنی بر تمرکز برنامه‌های مدیریتی این شهرستان در راستای ارتقای سرمایه اجتماعی و تقویت ارتباط مسئولان با مردم اظهار داشت: بحمدالله با همکاری همکاران اداری و دوستان خارج از مجموعه، این مهم تا میزان بالایی محقق شده است؛ از ابتدای پذیرش مسئولیت تاکنون، تقریباً به بیش‌‌تر روستاها سفر کرده، با اهالی گفت‌و‌گو کردیم و در شهر شمیران، حداقل در یک مسجد هر محله بی‌واسطه با مردم نشست داشته‌ایم.
وی ادامه داد: در پی این بازدیدها و دیدارهای مردمی، عمده مشکلات و اهم مسائل را احصا کرده و نسبت به این‌که هر موضوع را برای گره‌گشایی از چه طریقی بایستی پیگیری کنیم، حدود یک ماه و نیم است با مشورت مسئولان بالادستی و بررسی اقدامات گذشته در حال جمع‌بندی و اجرا هستیم‌.
نماینده عالی دولت در شمیرانات با بیان این‌که می‌‌شود ادعا داشت بین معتمدان مردم و نخبگان شهرها و روستاها، ارتباط صمیمانه‌ای برقرار شده است، خاطرنشان کرد: در راستای پیگیری حل مسائل کارسپاری‌هایی به گروه‌های مردمی داشته‌ایم که پربرکت بوده و استمرار می‌دهیم.
ذاکریان در خصوص مسائل منطقه، ابتدا به موضوع حرائم اشاره کرد و گفت: حرائم، از جمله حریم ۱۵۰ متری رودخانه‌ جاجرود و منبع آب شرب تهران (سد لتیان)، حرائم محیط زیستی و حریم راه منشا موضوعات متعددی در لواسانات و رودبارقصران است؛ که در خصوص حریم رودخانه‌ها از ابتدای کار کمیته ویژه‌ای در معاونت عمرانی استانداری تشکیل شد، اسناد بالادستی و اقدامات گذشته مورد بررسی قرار گرفت و اخیراً جلسه‌ای با نماینده مجلس (دکتر قاسم‌پور) داشته‌ایم و تصمیماتی با محوریت آبفا اتخاذ شد.
وی افزود: مساله‌ دیگر بحث‌هایی‌ست که حتی در داخل بافت هم بین منابع طبیعی و محیط زیست رد و بدل و در نهایت پاسخ استعلام‌ها منفی می‌شود؛ مواردی که در زمینه خدمات عمومی (ورزش، سلامت، مخابرات و …) هم با آن مواجه هستیم.
فرماندار شمیرانات یادآور شد: موضوع دیگر حریم جاده‌هاست که معضلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، لذا در این منطقه چند حریم درهم تنیده شده که این موضوع در برخی مناطق و خیلی کم اتفاق می‌افتد.

*افزایش ۳ برابری جمعیت لواسانات و رودبارقصران دز تعطیلات آخر هفته 

ذاکریان با اشاره به حجم ترددهای آخر هفته به سمت لواسانات و رودبارقصران اظهار داشت: علیرغم این‌که در تعطیلات حدود ۳ برابر جمعیت ساکن، میزبان گردشگران و مسافران هستیم، جاده‌های اصلی و روستایی عمدتاً از کیفیت پایینی برخوردار هستند و خرابی جلوبندی خودروها هزینه‌های بالایی برای ساکنان به همراه دارد؛ اصلاح برخی محدوده‌ها مانند کمرخانی نیز دارای مصوبه ملی‌ست و باید برای آن تعیین اعتبار شود.
نماینده عالی دولت در شمیرانات بیان کرد: علیرغم این‌که مهم‌ترین شاخص توسعه این شهرستان گردشگری‌ست، به لحاظ زیرساخت و آموزش توانمندسازی مردم به منظور بهره‌برداری از صنعت گردشگری در پایین‌ترین حد تصور بوده و تنها آورده گردشگری در این مناطق زباله، آلودگی محیط زیست و آب شرب منطقه است‌.
همچنین عباس نوروزی، دادستان لواسانات نیز از مساله راه‌های مواصلاتی منطقه بویژه راه‌های روستایی به عنوان یکی از اساسی‌ترین مسائل یاد کرد و گفت: بازنگری مصوبه‌ حریم ۱۵۰ متری رودخانه جاجرود نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید بخش‌ها به مناطق کوهستانی و جلگه‌ای تقسیم شوند؛ چراکه روستاهایی تماماً در حریم مذکور قرار گرفته و این مهم بر تاخیر بازنگری طرح‌های هادی نیز تاثیر می‌گذارد.
علاوه بر این طرهانی، رئیس حوزه قضائی لواسانات نیز خاطرنشان کرد: برخی ضوابط حاکم با واقعیت‌ها مغایرت دارند و باید با سرعت و فوریت به روزرسانی شوند؛ به طور مثال اگر رودخانه جاجرود مرتب لایروبی شود، نیازی به رعایت حریم ۳۰۰ متری (۱۵۰ متر از هر سمت) نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا