ماحصل سفر نمایندگان مجلس به رودبار قصران چه بود؟

سفر رئیس مجمع نمایندگان تهران و ۷ نماینده دیگر حوزه استحفاظی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی به شهرهای اوشان، فشم، میگون و شمشک دربندسر در روز چهارشنبه به تصمیم‌گیری در خصوص مسائل مهم و مطالبات اهالی رودبار قصران منجر شد.

به گزارش شمیرانات خبر، مجتبی ذاکریان فرماندار شهرستان طی این سفر و جلسات تصمیم‌گیری در خصوص مسائل منطقه خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات شمیرانات به سبب میزان اعتبار مورد نیاز و سطح تعامل بین‌دستگاهی مستلزم ورود مسئولان ملی از جمله نمایندگان مجلس است که می‌توانند موجب شتاب و کیفیت انجام امور نیز باشند.

وی اظهار داشت: اجرای کامل پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب با هدف کاهش محدودیت اهالی برای ساخت‌و‌ساز مجاز (در پی مصوبات شورای عالی امنیت ملی و سازمان برنامه برای صیانت از رودخانه جاجرود و سد لتیان) یکی از مطالبات اساسی لواسانات و رودبار قصران است.

نماینده عالی دولت در شمیرانات با اشاره به کشاورزی با محوریت باغ‌داری به عنوان یکی از شاخص‌های پیشران توسعه شهرستان افزود: اخذ سند برای باغات در چرخه‌ جهاد کشاورزی و ثبت اسناد که مشروط به اقدام دیگری اجازه دیوارکشی و یا صدور سند می‌‌دهند، کشاورزان را گرفتار کرده و با توجه به حضور گردشگران و تعرض به زحمات یک‌ساله آنان و درگیری‌هایی که بعضاً به مراجع قضایی منتهی می‌شود، این معضل مکرر را حائز اهمیت دوچندان کرده است.

فرماندار شمیرانات با اشاره به این‌که بخش اعظمی از گردشگری در منطقه به طبیعت‌گردی و بهرمندی از آب‌و‌هوا محدود می‌شود، تاکید کرد: با توجه به فاصله کوتاه تا پایتخت و زمینه‌های فراوان ورزشی و مذهبی – فرهنگی همچون بقاع متبرکه، رشد گردشگری در این حوزه‌ها علاوه بر تامین نیاز مسافران و گردشگران در زمینه‌های مذکور، موجب اشتغال و درآمدزایی (درآمد پایدار) برای اهالی می‌شود.

وی تاکید کرد: تحقق این مهم و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بالقوه شمیرانات مستلزم زیرساخت‌هایی‌ست که بعضاً نیازمند ورود وزرای ورزش و میراث فرهنگی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری است.

ذاکریان بیان داشت: ارتقای سرکلانتری یکم فاتب به فرماندهی انتظامی شمیرانات، افزایش پرسنل و تقویت امکانات و استقرار پلیس‌های تخصصی با اختیار بالا، و همچنین احداث کلانتری در شمشک دربندسر (با توجه به گردشگری بودن منطقه و لزوم حضور عوامل انتظامی برای مقابله با ساخت‌و سازهای غیرمجاز) از دیگر نیازهای مهم شهرستان در حوزه امنیت تلقی می‌شود.

نماینده عالی دولت در شمیرانات با اشاره به تقسیمات کشوری یادآور شد: مساله استقلال سازمان‌ها و ارگان‌های این شهرستان به نیروی انتظامی محدود نمی‌شود و این مساله در شورای شهر و شهرداری شمیران که نسبت اداری ندارند و تعاملات فقط دوستانه شکل می‌گیرد، روشن است. برخی از مسئولان ادارات، مسئولیت چند منطقه تهران و یا شهرستان‌های دیگر مثل پردیس را نیز عهده‌دار هستند، و یا حتی ساختمان اداره آن‌ها مثل فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرانات در دهکده المپیک (غرب تهران) قرار دارد!

وی با اشاره به تاکید استاندار تهران در این زمینه، ابراز داشت: استقرار ادارات و ایجاد نمایندگی یا تقویت نمایندگی‌های فعلی در بخش‌های لواسانات و رودبار قصران به سبب تمرکز مسائل شمیرانات در این ۲ بخش و با هدف سهولت دسترسی شهروندان و تسریع در امور، در دستور کار جدی قرار دارد؛ از روزهای اول انتصاب پیگیر آن هستیم و فرمانداری را نیز مستثنی نداریم و در صورت فراهم شدن زیرساخت لازم نسبت به جابه‌جایی ساختمان از محل فعلی اقدام خواهیم کرد.

فرماندار شمیرانات ضمن اعلام این‌که طرح‌های هادی روستایی در این شهرستان حدود ۲ دهه معطل مانده بود، گفت: در راستای حل مشکلات اهالی در پی رشد جمعیت روستایی، پیگیری این مساله با اولویت پیگیری و اکنون بازنگری طرح هادی ۲ روستا از بخش‌های لواسانات و رودبارقصران انجام و در انتظار ابلاغ است.

ذاکریان همچنین در خصوص مسائل روستائیان، بویژه کشاورزان به توافقات روزهای اخیر با اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران که منجر به تامین سردخانه و انبار و غرفه فروش محصولات کشاورزی شمیرانات در تهران، مشارکت تعاونی‌های ملی و خرید آن‌ها و … شده بود، بسنده نکرد و گفت: احداث انبار و سردخانه و مرکز عرضه مستقیم محصولات، تولیدات منطقه‌ای و صنایع دستی و ایجاد صنایع تبدیلی نیاز مبرم روستائیان شمیرانات به شمار می‌رود و خود مانعی موثر در مسیر تغییر کاربری‌ها و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز خواهد بود، و تحقق این مهم نیز مستلزم در اختیار قرار دادن اراضی توسط دستگاه‌های متولی است‌‌.

رودبار قصران نیازمند مصلی اقامه نماز جمعه است

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی حسنی، امام جمعه رودبار قصران نیز در این دیدار بر لزوم ایجاد مصلی برای اقامه نماز جمعه و تجمعات فرهنگی تاکید کرد و گفت: این فریضه دینی در حال حاضر در مسجدی برپا می‌شود که مبلغ مقرری را دریافت می‌کنند؛ همچنین بیت و دفتر امام جمعه نیز استیجاری‌ست.

در جلسه پایانی این سفر نیز در خصوص اهم مسائل منطقه تصمیماتی اتخاذ شد که از جمله آن‌ها: آغاز مطالعات تعریض و ساماندهی ورودی بخش (پل زردبند) توسط راه و شهرسازی، پیگیری ویژه مجمع نمایندگان و مجموعه دولتی استان برای تعامل دستگاه‌های متولی در راستای اتمام پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب، در اختیار قرار دادن دفاتری در شهرداری شمشک دربندسر به منظور ارائه خدمات دولتی ادارات به شهروندان، برگزاری جلسه مشترک نمایندگان و فرماندار با متولیان فنی صدا و سیما به سبب تقویت آنتن‌دهی، تخصیص زمین از طرف راه و شهرسازی به منظور احداث مصلی در فشم و کلانتری در شمشک دربندسر، پیگیری از شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی برای اجاره بلند مدت پیست اسکی شمشک به شهرداری و توسعه و مدیریت آن، اجاره سوله راهداری به شهرداری شمشک جهت بهره‌برداری از آن و نگهداری مسیرهای دسترسی بود.

لازم به ذکر است، بازه زمانی هر یک از مصوبات این جلسه برای بررسی، پیگیری و ورود به فاز اجرایی متفاوت بود، اما حداکثر آن تا پایان تابستان ۱۴۰۱ معین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، غلامحسین رضوانی، علی خضریان، اقبال‌ شاکری، مجتبی رضاخواه، سید علی یزدی‌‌خواه و رضا تقی‌پور انوری نمایندگان حاضر در این سفر که با همراهی آرام مشاور اجرایی و امیرحسین باقرنژاد دبیر مجمع نمایندگان تهران، معاون فنی و عمرانی و برخی از مسئولان فرمانداری شمیرانات، جمعی از روسای ادارات، شوراها و شهرداران بود، ضمن بازدید میدانی از مسیرهای مواصلاتی زردبند – شمشک، در دفتر امام جمعه رودبار قصران، ساختمان شورای اسلامی و شهرداری شمشک دربندسر به گفت‌و‌گو نشستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا