فرماندار شمیرانات: : مدیران فعالیت‌هایشان را در راستای شعار سال تنظیم کنند

 فرماندار شمیرانات گفت: مقام معظم رهبری سالجاری را به عنوان “تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” نام‌گذاری کردند و این سیاست کلان و تکلیفی برای کارگزاران است که باید فعالیت‌های خود را در این راستا تنظیم کنند؛ در غیر این صورت مدیران مشروعیتی برای مسئولیت‌شان ندارند.

به گزارش شمیرانات خبر به نقل از ایرنا، مجتبی ذاکریان افزود: تغییر شعار سال در سربرگ‌های اداری و تبلیغ آن در سطح شهر فایده‌ای ندارد، موظف هستیم بر اساس نام‌گذاری سال برنامه‌ریزی کرده و تمام توان خود را در راستای تحقق اهداف آن حوزه به کار گیریم.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی بود، اظهار داشت: اصل و محور حرکت مردم و رهبران در انقلاب ما فرهنگ و اعتقادات بوده و باقی مسائل حول این محور هویت و اصالت پیدا می‌کنند. در واقع هیچ‌یک از مسائل اقتصادی، بهداشت و درمان، روابط داخلی و خاجی و دیگر ابعاد جامعه ضروری‌تر از فرهنگ نبوده و نیست.

نماینده عالی دولت در شمیرانات ادامه داد: البته که در زمان‌های مختلف برخی مسائل به اقضای شرایط ضرورت پیدا می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به مبارزه با طاغوت، دفاع مقدس، سازندگی پس از جنگ و در دهه اخیر مسائل اقتصادی اشاره کرد که رسیدگی به آن‌ها در اولویت کار قرار می‌گیرد اما این به معنای فروکاستن ارزش فرهنگ نیست.

این مسئول خاطرنشان کرد: اینکه دشمن اقتصاد ایران را برای تاثیر بر معیشت مردم و اختلال در چرخه تولید کشور هدف قرار داده است، این مسئله را در اولویت و تولید را کلید واژه نام‌گذاری سال‌های اخیر قرار می‌دهد، اما همواره فرهنگ روح حاکم بر تمام فعالیت‌های اقتصادی است.

ذاکریان با اشاره به اینکه در مسائل اقتصادی می‌توانیم ۲ دیدگاه را دنبال کنیم، تاکید کرد: می‌توانیم همچون برخی از کشورهای همسایه با درآمد نفت و سرمایه‌های نسل آینده صرفاً مصرف‌کننده باشیم و به رفاه برسیم، هیچ دانشی را نیاموخته و بومی‌سازی نکنیم که در این صورت محتاج و وابسته جوامع دیگر هستیم و در مقابل می‌توانیم راهی بلند مدت را پیش بگیریم که نگاه مقام معظم رهبری بر آن است.

فرماندار شمیرانات افزود: به نظر می‌رسد سمت و سوی دیدگاه رهبر معظم انقلاب این بود تا نسبت به نهادینه‌سازی دانش در حوزه تولید، اشتغال و اقتصاد اقدام کنند که با ایجاد جنبش نرم‌افزاری، آغاز رشته‌های تحصیلی جدید، دعوت جوانان به سمت این رشته‌ها و میدان‌گشایی در عرصه‌های مختلف سلول‌های بنیادین از جمله هسته‌ای و دانش‌های نوین، یک سطح عمومی از این دانش پدید آید؛ امروز نیز برداشت می‌شود فاز اول محقق شده و وارد فاز دوم شده‌ایم.

وی یادآور شد: شعار سال ۱۴۰۱ بر رسیدن به مرز تولید علم و تبدیل این علم و دانش به محصول اشاره دارد؛ شرکت‌های دانش بنیان‌ که سال‌های پیش زمینه آن با ایجاد معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری توسط مقام معظم رهبری فراهم شد، امروز به مرحله شکوفایی رسیده و مهندسان می‌توانند دانش خود را به محصول تبدیل کرده و گوشه‌ای از تولید کشور را برعهد بگیرند.

ذاکریان با اشاره به سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: تجاری‌سازی، تبدیل دانش به فرصت‌های شغلی و احصای این‌که تولید در کدام زمینه اشتغال بیشتری ایجاد می‌کند نیز در فازهای بعدی خواهد بود که نویدبخش آینده‌ای روشن و پایه‌های محکم سخت‌افزاری همان تمدن اسلامی است.

برگزاری جشنواره گیلاس؛ یک تیر و چند نشان

نماینده عالی دولت در شمیرانات اظهار داشت: تولید، اشتغال و توسعه صنعتی و احداث کارخانه در سند توسعه این شهرستان دیده نشده است چراکه با توجه به موقعیت جغرافیایی آن که منابع طبیعی، مناطق حفاظت‌شده و رودخانه جاجرود بخش گسترده ای از آن را تشکیل می‌دهند، ظرفیت‌های صنعتی وجود ندارد اما در مقابل کشاورزی یکی از شاخص‌های پیشران توسعه شمیرانات به شمار می‌رود.

ذاکریان اضافه کرد: در حوزه کشاورزی می‌توانیم بر تعریف کشت‌های جایگزین، نحوه ترویج و فرآوری محصولات کار کنیم که در راستای تحقق این امر نیازمند ورود شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و از آن‌ها دعوت خواهیم کرد؛ البته ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر سردخانه و مرکز فروش محصولات را نیز با هدف منافع مردم در دستور کار خواهیم داشت.

وی با اشاره به محصولات باغی مرغوب بویژه گیلاس شمیرانات خاطرنشان کرد: در ملاقات با چند تن از کشاورزان پیشنهاد برگزاری جشنواره گیلاس، متنوع‌تر از سابق و با اهداف متعدد گردشگری و سیاحتی، برهم زدن بساط دلالان و بازاری برای فروش مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

فرماندار شمیرانات ادامه داد: برخی امور از جمله کارهای مطالعاتی و هماهنگی بین دستگاهی وظیفه ما است و انجام می‌دهیم اما انتظار داریم شهروندان نیز به کم قانع نباشند و با حساسیت نسبت به سرنوشت خود وارد میدان شوند.

این مسئول افزود: برای اینکه کشاورزان محصولات خود را به ازای دردسر کمتر با پائین‌ترین قیمت به دلالان نفروشند و بازار را برای کسانی که برای رونق کار همت می‌کنند، خراب نکنند نیازمند تغییر نگرش آن‌ها هستیم که با بحث و گفتمان محقق می‌شود، چراکه تا مردم نخواهند، دولت با تمام ظرفیت‌های خود هم پای کار باشد مثمر ثمر نخواهد بود.

وی، بازدیدهای میدانی و نشست‌های مشترک با قشرهای مختلف، شوراها، معتمدان و جوانان منطقه و تشویق آنان به تاسیس و یا فعال‌سازی مجدد تعاونی‌ها را یکی از اقدامات فرمانداری در راستای تغییر دیدگاه شهروندان و رونق بیش از پیش کشاورزی شمیرانات اعلام کرد.

جذب سرمایه و مشارکت مردمی بالا؛ ظرفیت مطلوب شمیرانات در مسیر توسعه

ذاکریان گفت: ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و ورزشی شمیرانات، گردشگری را دیگر شاخص توسعه این شهرستان کرده است، مسئله‌ای مهم که برای رونق و بهره‌برداری از آن نیز به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه شمیرانات با سه پیست اسکی بین‌المللی و مدرسه یخ‌نوردی قطب ورزش‌های زمستانی کشور به شمار می‌آید، ادامه داد: ایجاد مجتمع ورزشی گردشگری در لواسان بزرگ که مراحل اولیه آن از جمله جانمایی زمین طی شده است، گامی مثبت در استفاده از مناظر بکر و زیرساخت‌های ورزشی شهرستان خواهد بود.

فرماندار شمیرانات اظهار داشت: نقطه مثبت در این زمینه جذب سرمایه و مشارکت بالای مردم است که داوطلبانه در میدان هستند و اعلام می‌کنند با تنها با موافقت دولت و اخذ مجوزات لازم، ساخت و مدیریت مجموعه‌هایی که هزینه‌های هنگفتی خواهد داشت را عهده‌دار می‌شوند.

حمایت لفظی از شرکت‌های دانش بنیان کافی نیست

نماینده عالی دولت در شمیرانات در بخش دیگری از گفت‌ وگو به آثار مثبت مشارکت مدیریت سد لتیان با شرکت‌های دانش بنیان پرداخت و گفت: شاهد عملکرد مطلوب جوانان متعهدی هستیم که با هزینه‌های بسیار پایین، اقدامات موثری را به انجام رساندند؛ اگر بتوانیم در حوزه‌های دیگر از جمله تجهیز و استانداردسازی پیست‌های اسکی نیز از ظرفیت آنان استفاده کنیم، با حداقل زمان و هزینه نتیجه‌ای قابل رقابت با نمونه‌های خارجی را شاهد خواهیم بود.

وی تاکید کرد: اگر شرکت‌های دانش بنیان مورد توجه قرار بگیرند، کار آن‌ها دیده شود و حمایت ما لفظی و صرفاً تقدیر نباشد و با خرید کالای داخلی و در عمل حامی آن‌ها شویم، طی یک دهه آینده صنعتی درخشانی را برای کشور به ارمغان می‌آورند.

ذاکریان ضمن اعلام برگزاری نشست با سه مرکز دانشجویی طی چند روز اخیر، یادآور شد: تاکید ما به اداره سیاسی فرمانداری، تداوم جلسات متعدد با اساتید و صاحب‌نظران در عرصه‌های مختلف، بهره‌گیری از پژوهشکده‌های دانشگاهی و فاصله‌گیری از دیدارهای صرفاً حزبی است. هدف ما شناسایی ظرفیت این افراد و نسبت‌یابی آن‌ها با امور مختلف شهرستان، سپس هماهنگی با دستگاه‌ها و پای کار رفتن آن‌هاست.

به گزارش ایرنا، شمیرانات متشکل از شهر شمیران (منطقه یک، و شمال و شرق منطقه ۲ تهران) و ۲ بخش لواسانات و رودبار قصران دارای ۵۷ آبادی و مزرعه با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت گستره شده است.
در آخرین سند توسعه استان تهران، کشاورزی و گردشگری به عنوان پیشران‌های توسعه این شهرستان با آب‌وهوایی کوهستانی و طبیعتی بکر مشخص شده است.

شمیرانات با دارا بودن ۴۵ هزار و ۴۳۵ راس دام سبک و سنگین با تولید سالانه ۳۳۷ تن گوشت قرمز و ۶ هزار و ۶۹۴ تن شیر خام، ۲۳ هزار و ۲۳۴ کلنی زنبور عسل با تولید ۲۱۸ تن عسل، و ۷ واحد پرورش ماهی با تولید ۱۵ تن گوشت ماهی است که در زمینه‌های مذکور نیز از پیشتازان استان تهران به شمار می‌آید.
همچنین بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ نفر در سطح هفت هزار و ۱۵۸ هکتار اراضی قابل کشت این شهرستان مشغول به کار هستند.

شمیرانات با ۱۲۸ هزار هکتار مساحت، ۹ درصد استان تهران را شامل می‌شود، از مساحت یاد شده ۱۱۵ هزار هکتار اراضی ملی است؛ همچنین ۲۵ هزار هکتار از ۷۰ هزار هکتار دشت لار تحت مدیریت منابع طبیعی شمیرانات قرار دارد که در مجموع زمین‌های ملی این شهرستان را به ۱۴۰ هزار هکتار می‌رساند.

گفتنی‌ست، ۷۰ درصد از مساحت شمیرانات را مناطق چهارگانه محیط زیست (پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت‌شده) تشکیل می‌دهند.

این شهرستان دارای ۲ منطقه حفاظت شده ورجین و البرز مرکزی و ۴ پایگاه محیط‌بانی زردبند، گلندوئک، گرمابدر و راحت آباد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا