موزه های شمیرانات مغفول اما تماشایی

تهران کم موزه ندارد؛ از موزه ملی ایران گرفته تا موزه فرش. البته که این موزه ها بیشتر در مرکز تهران واقع شده اند اما نباید از موزه های تماشایی شمیرانات در شمال پایتخت غافل شد.

به گزارش پایگاه خبری شمیرانات خبر به نقل از ایرنا، شمیرانات در شمال تهران به دلیل آب و هوای خوش و کوهستانی خود در طول سال چه در فصول سرد و چه در فصول گرم میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور و حتی توریست های خارجی است.

از تجریش و بازار مشهورش و امامزاده صالح(ع) که بگذریم؛ درکه، دربند و دارآباد به ویژه در روزهای پایانی هفته میزبان کوهنوردان و طبیعت دوستان است.

بافت تاریخی منطقه در کنار مدرنیته و برج های سر به فلک رسیده هم شمیرانات را منطقه ای خاص کرده و در این بین از کاخ هایی مثل سعدآباد که یادآور برهه ای از تاریخ معاصر ایران است هم نباید به سادگی گذشت.

جالب اینکه بسیاری از پایتخت نشینان هم از وجود موزه های تماشایی در شمیرانات به ویژه در دل کاخ های آن خبر ندارند و به نظر می رسد در این زمینه اطلاع رسانی بیشتری انجام شود.

موزه نظامی سعد آباد
این موزه مجموعه ای ارزشمند از سلاح های نظامی است که پهلوی اول برای همسر دومش تاج الملوک ساخته بود.

این موزه ۹ سالن دارد که در داخل سالن شماره ۱ پوشاک، درفش ها، پرچم ها، ابزار و ادوات جنگی مربوط به رژه نیروهای نظامی دوره های مختلف وتاریخ جشن های ۲ هزار و پانصد ساله است.

سالن شماره ۲ شامل تجهیزات سلاح های سرد شامل شمشیر، نیزه، غمه وکمان، گرز و سپر است.

سالن شماره ۳ مربوط به مدال ها و نشان ها نظامی مربوط به دوره پهلوی و سالن های شماره۴ و ۵ شامل تجهیزات مربوط به ماکت شکست حصر آبادان و وسایل شخصی مربوط به فرماندهان شهید ارتش در اطاق جنگ است.

سالن های شماره ۹، ۸، ۷، ۶ شامل تجهیزات مربوط به سلاح های گرم شامل تفنگ های سرپر، شکاری، تپانچهای مختلف و مسلسل ها و دوربین ها مربوط به دوره های مختلف نگهداری می شوند.

موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد
این موزه یکی از بزرگترین موزه های ایران بوده که در محدوده دارآباد واقع شده است.

محل آن یکی از کاخ های شمس پهلوی بوده که برای میهمانان ساخته شده ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، با تغییراتی برای استفاده عموم به موزه تبدیل شد.

در سال ۱۳۸۰ مجسمه دایناسور گیاهخوار «کامپتوزوروس» که در دوران ژوراسیک در ایران می زیسته و آثارش در سنگواره های تشکیلات شمشک کرمان یافت شده بوده، توسط هنرمندان ایرانی و افغانی در یزد ساخته، و بعنوان نماد در محل ورودی موزه نصب شده است.

همچنین دو نمونه از نادرترین و زیباترین پستانداران در حال انقراض، با نام های گورخر ایرانی و یوزپلنگ آسیایی در آن به نمایش گذاشته شده است.

موزه در سال ۱۳۷۶ به عضویت شورای بین المللی موزه ها درآمد و در همین سال نیز بعنوان اولین موزه ایرانی به شبکه جهانی اینترنت پیوست.

موزه آب تهران
موزه آب در بخش مرکزی مجموعه سعد آباد، قرار دارد.

این موزه دارای ۴ گالری نمایشگاهی در ساختمان اصلی و یک گالری نمایشی در ساختمان جنبیه است.

ساختمان موزه، متعلق به دوران قاجاریه و پهلوی دوم و شامل دو بخش اصلی و فرعی است.

بخش فرعی این ساختمان دفتر مخصوص محمدرضا بود که برای پذیرایی از مقامات درباری و مراجعین شاه استفاده می شد.

عملیات اجرایی بازسازی و مرمت کامل دو ساختمان و محوطه سازی آن پس از تهیه طرحهای اجرایی در سال ۷۸ انجام شد.

در این موزه، اسناد و مدارک مربوط به آب (مانند دفترچه میراب، وقف نامه ها)، ابزار و ادوات مربوط به آب (مثل فنجان آبی، ساعت آبی، لوازم حفر چاه و قنات) و تندیس های گوناگونی از دانشمندان آب شناس و تندیس میراب نگهداری می شوند.

کاخ موزه نیاوران

این بنا که در ضلع شمال پارک ۶۳ هزار مترمربعی نیاوران قرار گرفته دارای تزئینات چشمگیری در داخل است.

بنای این کاخ مربوط به سال ۱۳۴۷ است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی درهای آن به روی مردم گشوده شد.

کاخ های صاحبقرانیه، نیاوران، موزه جهان نما و کوشک احمد شاهی در دل این مجموعه قرار گرفته اند.

شهرستان شمیرانات متشکل از چهار شهرشمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه ۲ تهران)، لواسان، اوشان فشم میگون، شمشک دربندسر و ۳۶ روستا، با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا