نگاهی به مطالبات و دغدغه‌های فعالان عرصه‌های مختلف شمیرانات

فعالان کارگروه‌های تخصصی فرهنگی، ادبی و هنری، محیط زیست، کشاورزی، کارآفرینی، حقوقی، مهندسی و بهداشت لواسانات و رودبارقصران در نشستی صمیمی با فرماندار شمیرانات مطالبه‌گری صحیح را به منصه ظهور رساندند و به جای طرح صرف مشکلات، با کوله‌باری از تجربه انتظارات خود را از دولت بیان کردند.

به گزارش شمیرانات خبر به نقل از ایرنا، حفظ حریم ۱۵۰ متری رودخانه جاجرود نخستین موضوعی بود که توسط مدعوین در این جلسه مطرح شد.

مصوبه وزارت نیرو حریم رودخانه جاجرود، مسیل‌ها و دریاچه‌ها را ۱۵۰ متر (از هر طرف رودخانه) معین کرده و طبق آن حتی مجوز درجاسازی و اصلاحات جزئی ساختمان‌ها را ندارند چرا که در حریمی قرار داشتند که در برخی نقاط تمام روستا را در برمی‌گیرد.

سیستم‌های جمع‌آوری و هدایت فاضلاب‌های شهری و خانگی از جمله همین طرح اگو از ضرورت‌های توسعه پایدار در شهرهای ایران است که با اجرای طرح‌های فاضلاب علاوه بر امکان‌پذیر کردن استفاده مجدد از آب‌های بازیافتی و جلوگیری از آلودگی منابع آبی، میزان ابتلا به بیماری‌های گوارشی، انگلی و عفونی تا درجه زیادی کاهش خواهد یافت.

فرهنگ و هنر اکسیر نجات‌بخش منطقه

کارگروه فرهنگی و هنری که مطالبه‌ای جز هموارسازی مسیر توسط مسئولان نداشتند، ضمن این‌که مهم‌ترین چالش خود را نبود مکانی برای برگزاری جلسات و محافل‌شان اعلام کردند، از همکاری بخشدار لواسانات و در اختیار گرفتن هفته‌ای یک‌بار سالن اجتماعات بخشداری هم گفتند.

فعالان این حوزه آمادگی خود برای آموزش رایگان و انتقال مفاهیم فرهنگی، ادبی و هنری به علاقمندان بویژه نسل جدید اعلام کردند و خواستار تعاملی در راستای ایجاد فضا برای فعالیت‌های این‌چنینی شدند تا بتوانند با کمک مفاخر ملی فرهنگ و ادبیات ایران که از پتانسیل‌های منطقه به شمار می‌آیند، فرهنگ، آداب و سنت، زبان و شعر و ادب اصیلی که با آوازه گوش‌خراش ویلاهای لاکچری در اذهان برخی گم شده، حفظ و تقویت کنند.

نمایندگان این کارگروه یادآور شدند، مخالف جذب سرمایه و ساخت‌وسازی که بر اصول و قاعده باشد و درآمد آن صرف منطقه شود، نیستند اما روال بی‌پایه و بی‌رویه را نمی‌پذیرند.

نکته دیگری که هنرمندان لواسانات و رودبار قصران به آن اشاره و تاکید داشتند، اشتغال‌زایی فرهنگی هنری بود، به اعتقاد آن‌ها آموزش، تولید، فروش دستاوردهایی نظیر صنایع‌دستی بومی منطقه و مجموعاً مشغولیت جوانان در این حوزه‌ها ضمن ایجاد درآمد، مانع بروز پدیده‌های ناپسندی نظیر اعتیاد و دلالی ساخت‌وساز می‌شود.

نمایندگان این کارگروه با انتقاد از دیدگاهی که فرهنگ را در حاشیه می‌بیند، فرهنگ را عاملی بر افزایش روحیه و امید مردم دانستند.

طرح مسابقات ورزشی و بازی‌های بومی روستایی که در ایام نوروز ۱۴۰۱ برگزار شد، مورد استقبال این کارگروه قرار گرفته و استمرار اقدامات این‌چنینی که احیاگر سنت‌های قدیمی منطقه است را الزامی دانستند.

چوب را از لای چرخ تولید محصولات کشاورزی و دامی برداریم

کارگروه کشاورزی که با امیدِ حمایت فرماندار برای تسهیل اجرای طرح‌های این حوزه در جلسه حاضر شده بود، بر آن معتقد است که وقتی لکه صنعتی در شهرستان وجود ندارد و در مقابل محصولات مذکور از کیفیت بالایی برخوردارند، تمرکز بر این ظرفیت، رونق کار و اشتغال‌زایی را به همراه خواهد داشت بخصوص که طرح‌هایی اجرایی در زمینه کشت نهال، ایجاد نهالستان، پرورش مرغ و پرندگان زینتی را با سرمایه اندک ۳۰ میلیون تومانی آماده کرده‌اند.

فعالان این حوزه، از تمایل مردم برای کشاورزی مشروط به ارائه مجوزات لازم برای حفاظت از محصولات خبر دادند و احیای اراضی کشاورزی را مستلزم تراس‌بندی و محصور کردن زمین دانستند.

بیمارستان خیرساز و دولتی؛ نیاز اساسی شمال پایتخت

کارگروه مهندسی نیز در این نشست با اشاره به نیاز مبرم منطقه به ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی از بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی امام حسن مجتبی (ع) یاد کرد که برای احداث آن ۲۷ هزار مترمربع زمین در محدوده دو راهی لواسان و فشم، به نام وزارت بهداشت ثبت و ۸۰۰ میلیارد تومان توسط خیران جمع‌آوری شده و در شرف اخذ مجوز است که محدودیت حریم ۱۵۰ متری بر تاخیر این پروژه نیست تاثیر به سزایی‌ داشته است.

به گزارش ایرنا، لواسانات و رودبار قصران دارای یک مرکز خدمات جامع سلامت، یک بیمارستان خصوصی، و یک مرکز بهداشتی درمانی است. نزدیک‌ترین بیمارستان دولتی به این منطقه شهدای تجریش بوده و با توجه به بُعد مسافت و بار ترافیکی شدید در تعطیلات، ارتقای خدمات درمانی نیاز اساسی شهروندان و مسافران این ۲ بخش به شمار می‌آید.

ناآگاهی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی شمیرانات را به نابودی می‌کشاند

جهادگران کارگروه‌های محیط زیست و منابع طبیعی، دانش‌ روز را لازمه حفاظت از عرصه‌های طبیعی منطقه، و رعایت نکردن میزان پروانه چرای دام‌ها و از ریشه کندن گیاهان را از علل نابودی منابع طبیعی و محیط زیست دانستند و خاطرنشان کردند برخی از دامداران با پروانه ۲۰۰ راسی، یکهزار راس را به مراتع می‌برند و برخی از گردشگران و فروشندگان ریواس‌ها را از ریشه می‌برند. که همین جاری شدن سیلاب‌ها نیز از اثرات منفی تخریب مراتع و فرسایش خاک است.

فعالان محیط زیست با اشاره به آخرین اقدام داوطلبانه خود که جمع‌آوری زباله‌های برخی از گردشگران روز طبیعت بود، برای حفاظت از محیط زیست بکر منطقه خود اعلام آمادگی کردند و در راستای تحقق این هدف خواستار همکاری نهادهای مربوطه و تامین امکانات لازم از جمله قایق برای زباله‌های حاشیه سد لتیان شدند.

در راستای اشتغال‌زایی‌، مرکز عرضه محصولات ایجاد شود

فعالان اشتغال‌زایی و کارآفرینی در لواسانات و رودبار قصران در راستای تشویق تولید کنندگان محصولات کشاورزی، دامی و صنایع دستی‌ خواستار ایجاد مرکزی برای عرضه و فروش شدند و این امر را عاملی برای رونق کار و مانعی برای مهاجرت اهالی به تهران دانستند.

حضار بومی و دلسوز این جلسه هدف خود از فعالیت‌های داوطلبانه را حفظ فرهنگ غنی منطقه و شهری آبادتر اعلام کردند و یک‌صدا ابراز داشتند با توجه به حضور و تسلط بر مسائل، در مسیر ارتقای شرایط منطقه بازوان نظارتی و اجرایی فرماندار خواهند بود و در این میان منافع شخصی خود را دنبال نمی‌کنند؛ در مقابل نیز خواسته‌ای جز حمایت و هموارسازی راه از مسئولان ندارند.

استقبال فرماندار از مطالبه‌گری جهادگران کارگروه‌های تخصصی شمیرانات

فرماندار شمیرانات نیز در پایان این نشست اظهار داشت: گره‌گشایی بسیاری از مشکلات به وسیله مردمی‌سازی دولت امکان‌پذیر است و این تجربه بنده از توفیق فعالیت در مجموعه پژوهشی و سوابقی‌ است که بارها در کشور مشاهده کرده‌ایم؛ کشف حجاب، عزاداری برای سیدالشهدا (ع) در زمان طاغوت و پیاده‌روی اربعین در این سال‌ها، نمونه‌های موفق کارهایی‌ است که خواست مردم بوده و خود در میدان عمل بودند، پس برای کسب موفقیت در تمام زمینه‌ها باید تلاش کنیم دولت و مردم با تعامل و همکاری یکدیگر حرکت کنند که در غیر این صورت کاری از پیش نخواهد رفت.

مجتبی ذاکریان تاکید کرد: امروزه در تحقق جمهوریت از منظر نگاه اسلامی عقب هستیم و مردم بیش از پیش باید حضور در صحنه داشته و صاحب کار شوند، مسئولان نیز کارگزاران آن‌ها بوده و باید پاسخگوی ملت باشند.

وی با بیان موولفه‌های اساسی تحقق حکمرانی مردمی گفت: مردم در مواقعی که باید انتخاب کنند (فرآیند انتخابات) طبق ملاک‌های صحیح و با دقت عمل کرده و افرادی را بر سرکار آورند که دغدغه‌مند باشند، اگر طی این‌ سال‌ها همه مردم به این صورت مشارکت داشتند، قطعاً شرایط بهتری رقم می‌خورد و بسیاری از اخبار ناخوشایند را شاهد نبودیم.

نماینده عالی دولت در شمیرانات خاطرنشان کرد: در شرایط عادی کشور که جنگ، تحریم و جریان نفوذ نباشد و از ظرفیت‌های متعدد نظیر نیروی کارآمد و درآمد خوب برخوردار باشیم، با زهم مدیریت این جمعیت کار دشواری است اما ما تمام آن شیطنت‌های دشمن را داریم و بسیاری از ظرفیت‌های ما به فعلیت نرسیده است.

وی یادآور شد: یکی از مزیت‌های مهم لواسانات و رودبار قصران، همت مردم در مشارکت‌های مالی است اما این سقف مشارکت نیست و باید پای کار نیز حضور میدانی داشته باشند.
ذاکریان بر اهمیت نظارت مردمی و مطالبه‌گری صحیح تاکید کرد و خطاب به جمع افزود: مطالبه‌گری امروز شما از این دست بود که باید به رویه تبدیل شود، اما متاسفانه عمده مطالبه‌گری‌ها به سمت شو رسانه‌ای و آبروبری‌ها رفته است. آداب و اصول مطالبه‌گری آن است که سبب شود تا اگر زمانی مسئولی هم وجدان کاری نداشت نگران پاسخ‌گویی به پیگیری‌های مردم باشد و کار کند، روسای ادارات موظف به پاسخ‌گویی هستند و نباید حاشیه امن داشته باشند.

فرماندار شمیرانات اظهار داشت: مسئولیت بنده هم تسهیل‌گری است و وظیفه دارم فعالان حوزه‌های تخصصی را شناسایی و از آن‌ها برای منافع مردم کمک بگیرم، لذا برگزاری این نشست‌ها و مطالبه‌گری شما خواست بنده است.

وی یادآور شد: حریم ۱۵۰ متری رودخانه جاجرود برای ما نیز مانند مردم دغدغه اصلی‌ست و با اولویت در حال پیگیری حل‌وفصل آن هستیم؛ همچنین انتقال ساختمان ادارات و فرمانداری به سبب این‌که عمده مسائل و مراجعات از بخش‌های لواسانات و رودبار قصران است، در دست بررسی قرار دارد، اما استقرار فرماندار و معاونان را به صورت یک روزه در ۲ بخشداری به زودی اجرایی خواهیم کرد.

نماینده عالی دولت در شمیرانات خاطرنشان کرد: مدت‌ها است ارتقای درجه انتظامی شهرستان به فرماندهی در دستور کار قرار گرفته و پیگیری ما ادامه دارد؛ با تحقق این مورد و افزایش نیرو و امکانات بسیاری از مسائل مربوط به حضور گردشگران که برخی از آن‌ها موجب بروز مشکلاتی برای اهالی و باغ آن‌ها می‌شوند، ساماندهی خواهد شد.

ذاکریان همچنین در این نشست تاکید کرد: انتظار داریم کوتاهی و یا تخلفات احتمالی ادارات را گزارش کنید و هر کجا مسئولی خلاف قانون و هنجارها عمل کرد با مستندات ارائه دهید تا رسیدگی شود؛ مسئولان قضایی منطقه نیز پای کار هستند و اگر مسائل این‌چنینی را با جدیت پیگیری کنیم سبب کاهش انحرافات و اصلاح امور می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا