ورزش باستانی همراه با پهلوان ها در تکیه نیاوران

تکیه نیاوران میزبان جمعی از پهلوان ها و پیشکسوتان ورزش‌های باستانی بود که در لبیک به تاکید مقام عظمای ولایت برای احیاء سنت‌ها و خصلت‌های پهلوانی یعنی دیانت و جوانمردی و جذب جوانان به ورزش زورخانه‌ای، محفل گرمی را با ذکر امیرالمومنین (ع) برپا کردند.

به گزارش شمیرانات خبر از ایرنا، در آخرین شب جمعه ماه مبارک رمضان پیش از ورود به تکیه، چند تن از جوان پهلوانان قدیم که امروز گرد پیری بر محاسن‌شان و لقب پیشکسوت در کنار نام‌شان نشسته، با لبخندی از ته دل و برقی در اعماق نگاه‌شان که خبر از شوق دیدار دوستان قدیمی می‌دهد، به استقبال ایستاده اند.

از همین لحظات ابتدایی، مهر و مودت و دوستی با لحن خوش میزبانان بر جانت می‌نشیند و در تکیه هر طرف نگاهت را برگردانی، مهمان نگاه پدرانه‌ای می‌شوی که دلت را گرم می‌کند؛ گرچه از پدربزرگان امروز که در سالیان دور پا بر جای پای پدر گذاشته و در گود زورخانه یا علی گفته‌اند و هنوز هم رخصت گرفتن بر زبان‌شان جاری‌ست، جز این هم انتظار نمی‌رود.

عصای پیری را در زورخانه‌ها تربیت می‌کنند

عباس زرابیگی نیز که از ریش‌سفیدان ورزش زورخانه‌ای و برگزارکنندگان این محفل است، نظرات مثبت حضرت آقا و عِرق به این ورزش را عامل خادمی خود دانست و ابراز داشت: ما مکلف به ترویج ورزش‌های باستانی هستیم؛ باید درِ زورخانه‌ها را باز نگه داریم و هرکس هم نوجوان و جوانی دارد دست او را بگیرد و به زورخانه بیاورد. نسل جدید باید از کف زورخانه درس فتوت و جوانمردی بیاموزند و عصای پیری پدرانشان شوند، که اگر جز این باشد، آینده خوبی را نمی‌بینیم!

وی با اشاره به تاریخچه کهن ورزش‌های باستانی در شمیران، پسر ۸۵ ساله مرشد اکبر لاجوردی، از بیرق‌داران این ورزش باستانی را که در گوشه‌ای بر صندلی تکیه زده بود، نشان داد و گفت: حتی پدران ما هم اولین زورخانه را در شمرون به یاد نداشتند.

زرابیگی خاطرنشان کرد: اکنون ۱۰ زورخانه در سطح شمیرانات فعال هستند و اهتمامی برای افزایش آن‌ها بویژه در راستای تحقق سخنان رهبر عزیزمان وجود دارد.

دلم می‌خواهد پهلوان شوم

محمدمهدی ۱۰ ساله که در کنار دوستِ هم قد و بالای خود، همچون مردی کوچک اما بالغ، آرام و ساکت و باوقار نشسته بود، از خودش چنین گفت که از ۶ سالگی ورزش زورخانه‌ای را در جوار پدر آموخته و هدفش از این انتخاب، سیر سیره پهلوانی‌ست.

ای که دستت می‌رسد کاری بکن

محمدحسین نوه مرحوم مرشد سید ابراهیم جوزی، که امروز خود از پیشکسوتان و رئیس هیأت ورزش‌های باستانی و کشتی پهلوانی در شمیرانات است، می‌گوید: بیش از نیم قرن پیش اولین بار دست در دست پدر، مرحوم سید جواد جوزی وارد زورخانه شده بود، از ما خواست تا صدای‌ش را به وزیر ورزش و بزرگ‌ترهای این عرصه برسانیم که در میان این تنوع ورزشی حاضر، اگر بخشی از بودجه‌های کلان رشته‌های دیگر را صرف ورزش‌های باستانی کنند، با پتانسیلی که در شمیران وجود دارد، این ورزش‌ها را به طور صحیح و در چارچوب سنتی و مذهبی آن صادر کنند.

وی همانطور که ادوات ورزش زورخانه‌ای را نشان می‌داد، گفت: وسیله‌هایی که می‌بینید ادوات جنگ بودند؛ در گذشته که مغول‌ها حمله کردند، ما سربازخانه نداشتیم و مردان با این وسایل در زیرزمین‌ها تمرین می‌کردند تا آماده جنگ شوند.

پیشکسوتان کشتی نیز در این میان ابراز داشتند: فدراسیون‌های مربوطه و مربی‌ها باید قوی‌تر کار کنند و اهمیت بیشتری به ورزش‌های باستانی و پهلوانی دهند؛ بچه‌های نسل جدید باید استعدادیابی شوند، همانطور که در گذشته بچه‌ها را در خانه‌ به کشتی ترغیب می‌کردند و الان هیچ نشانی از این‌کارها نیست؛ علاوه بر آن، تبلیغات گسترده باعث شده تا بیشتر نوجوانان ما راهی فوتبال شوند و بودجه زیادی صرف این رشته شود.

ورزش زورخانه‌ای با شعائر اسلام ادغام شده است

سید عادل موسوی، نویسنده کتاب بررسی ورزش‌های باستانی و کشتی شمیرانات با اشاره به این‌که در برخی از کشورها، بانوان نیز وارد ورزش زورخانه‌ای شده‌اند، ابراز داشت: بعضاً اصرار دارند که خانم‌ها را به گود آورند اما این مغایر با فرهنگ پهلوانی است؛ این ورزش صد درصد مردانه و با شعائر اسلامی ادغام شده است؛ ورزش‌ ملی مذهبی ما نباید دست‌خوش این تغییرات شود لذا متولیان باید کار را به کاردان بسپارند که مربی‌های متعهد و دلسوز، ورزش‌های باستانی را در چارچوب خودشان به نسل جدید و کشورهای دیگر منتقل کنند.

زورخانه شهدای نیاوران را احداث کنیم

حجت الاسلام والمسلمین بشیر خیری، امام جماعت مسجد نیاوران نیز در این مراسم اظهار داشت: بودجه‌های کلان صرف برخی از رشته‌ها می‌شود و قدردانی از چهره‌های ورزش‌های دیگر به عمل می‌آید اما این ورزش‌های باستانی که تفاهم صد درصدی با فرهنگ ملی و دینی ما دارد و یکی از نیازهای معنوی ماست که از اجدادمان به ارث رسیده، در حال به فراموشی سپرده شدن است.

وی افزود: این‌که روز به روز زورخانه‌ها و مرشدها کم و کمتر شوند خوب نیست؛ ما باید چراغ آن‌ها را روشن نگاه داریم و جوانان را به این سمت سوق دهیم. بویژه در این روزها که ناجوانمردی و بی‌معرفتی رو به رواج است و خیلی به احیاء رسم پهلوانی نیازمندیم!

حجت الاسلام خیری با اشاره به این‌که زورخانه قدیمی نیاوران در زمانی که کاخ بالا  ساخته شد به سبب تعریض خیابان‌هایی که دربار آن‌ها را در شأن کاخ نمی‌دید، تخریب شد، گفت: با قولی که از مسئولان و خیران گرفته‌ایم، امیدواریم دست در دست هم زورخانه شهدای نیاوران را احداث و محافل بعدی را در آن‌جا برگزار کنیم.

رهبر انقلاب: ورزش باستانی فرق می‌کند با ورزشی که اول تا آخرش ذکر خدا نمی‌آید

مقام معظم رهبری در سخنان متعددی بر اهمیت ورزش‌های باستانی تاکید داشتند که از جمله بیانات ایشان می‌توان به: “ورزش باستانی یک تاریخ است برای ما، یک ورزش نیست، یک فرهنگ است. ورزش باستانی یک گنجینه فرهنگی و تاریخی است. ورزشی است که با حرکاتش اسم خدا را می‌آورند و تسبیحات اربعه می‌گویند. این ورزش ارزش دارد، خیلی قیمت دارد. این فرق می‌کند با ورزشی که اول تا آخرش هیچ ذکر خدا نیامده. پهلوانی در تاریخ گذشته ما توام با گذشت، فداکاری، مردانگی و جوانمردی بوده است؛ برای همین احیای روح جوانمردی هم که هست باید این فرهنگ را رشد دهیم. چرخ ورزشی است هم بهداشتی، هم مفرح و هم برای زیبایی اندام بسیار مفید است؛ چرخ را در دنیا باب کنید، دنیا خبر از چرخ ندارد. اشاره کرد.

نگاهی بر تاریخچه تکیه نیاوران

بنای تکیه نیاوران شمیران که با شماره ۱۱۲۰۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است، به دست ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۳۷ بنیاد گذاشته شد. این تکیه در آن زمان شامل غرفه‌ها و طاق نماهای پیرامون فضای داخلی بود که به هنگام مراسم سوگواری از پوشش چادر برای مسقف نمودن آن استفاده می‌شد، اما حدود نیم قرن پیش فضای تکیه با پوشش فعلی مسقف گردید.
این تکیه با خصوصیات معماری مذهبی ایران، با نمایی آجری و فضایی نسبتا وسیع است که استفاده از چوب با فرم ساده از ویژگی‌های منحصر به فرد آن به شمار می‌رود.
تکیه نیاوران در حال حاضر در اختیار امور مساجد است و از آن برای مراسم عزاداری، تعزیه و برگزاری مراسم یادبود استفاده می‌شود.

شمیران (منطقه یک تهران) یکی از شهرهای شهرستان شمیرانات در شمال پایتخت واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا