۱۲ روز متفاوت در شمال پایتخت

اهالی بخش‌های لواسانات و رودبار قصران در ۱۲ روز ابتدایی هرسال سکوت و آرامشی را در زیست‌گاه خود تجربه می‌کنند که حتی به پایان تعطیلات نوروزی نمی‌انجامد و از روز طبیعت تا پایان سال ورق برمی‌گردد.

به گزارش شمیرانات خبر به نقل از ایرنا، لواسان، اوشان فشم میگون و شمشک دربندسر سه شهر مشهور شمیرانات هستند که قطعاً آوازه جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و ورزشی آن‌ها را به عنوان مقصدی برای تفریح شنیده‌اید.

رودخانه جاجرود منتهی به سد لتیان، آبشارها و سرچشمه‌های زلال، دشت‌های بکر و درختان پربار از شکوفه یا گیلاس، پیست‌های اسکی و مدرسه بین المللی یخ‌نوردی، حیات وحش بی‌نظیر ورجین که با چشم غیرمسلح هم قابل رویت است، از جمله مکان‌هایی‌ست که دل طبیعت‌گردان و ورزشکاران را می‌برد و به اینجا می‌کشاند؛ اما تا به حال شنیده‌اید غریبه‌ای از این دیار، از ویلاداران نباشد و خاطره‌ای چند روزه از آن‌ها داشته باشد؟

لواسانات و رودبار قصران علیرغم اینکه از دارای جاذبه‌هایی بی‌نظیر در سطح کشور است و سند توسعه شمیرانات، گردشگری را شاخص پیشران آن دانسته است‌، هنوز موفق نشده تا به یک مقصد سفر تبدیل و مرخصی‌های چند روزه خرجش شود؛ به این ترتیب است که شهروندان پایتخت‌نشین تعطیلات نوروزی و طولانی را صرف سفر به شهرستان‌های دیگر می‌کنند و از روز طبعیت که در آستانه بازگشایی مدارس و روز کاری‌ است، چند کیلومتری را در پیچ و خم‌های گردنه قوچک می‌رانند تا سیزده را بدر و به خانه برگردند.

البته که اهالی این مناطق خوش‌ آب‌وهوا و بکر همچون طبیعت، ساده و صمیمی رسم میزبانی را به جا می‌آورند اما معضلات ترافیکی شدید و کمبود یا ضعف سرانه‌هایی نظیر مراکز درمانی، همواره موجب آزرده شدن آن‌ها و مهمانان‌شان می‌شود.

به نظر می‌رسد تقویت زیرساخت‌های لازم و ایجاد خانه‌های بوم‌گردی می‌تواند در راستای رونق گردشگری سالم این منطقه که اشتغال‌ و درآمدزایی نیز در پی داشته باشد، می‌توان اقدام کرد.

در همین خصوص فرماندار شمیرانات گفت: در راستای بهره‌مندی مطلوب از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان و تحقق شعار سال، ضمن تجهیز و ارتقای پیست‌های اسکی و امکانات موجود، ایجاد مجتمع‌های گردشگری ورزشی و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی را حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از توانمندی جوانان متخصص و خلاق با جدیت در دستور پیگیری خواهیم داشت.

مجتبی ذاکریان ضمن تاکید بر اینکه تحقق امور نیازمند همراهی و همکاری مردم و دولت است‌، خاطرنشان کرد: مشارکت مردمی و جذب سرمایه در شمیرانات وضعیت بسیار خوبی دارد که همین امر منجر به تسریع در کار و نتیجه‌ای مطلوب خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شمیرانات اظهار داشت: کمبود زیرساخت‌های گردشگری، سبب شده است شهروندان فقط برای گذران اوقات فراغت چند ساعتی و تفریح‌های نیم‌روزه لواسانات و رودبار قصران را انتخاب کنند که این امر نه آورده مالی دارد و نه منجر به رونق گردشگری می‌شود.

حمزه صفا ادامه داد: در راستای تقویت صنعت گردشگری و ایجاد زیرساخت برای گردشگری کیفی در جهت منافع شهروندان و مهمانان، تشکیل میزگردی با حضور صاحب‌نظران در زمینه‌های مختلف گردشگری، محیط زیست، عقیدتی فرهنگی، امنیتی در دستور کار سال ۱۴۰۱ شورا خواهیم داشت و پس از حصول نتیجه طرح را تهیه و برای اقدامات اجرایی تحویل فرمانداری می‌دهیم.

لواسانات و رودبار قصران از توابع شهرستان شمیرانات در شمال شرقی پایتخت، طبق آخرین سرشماری بیش از ۴۷ هزار نفر جمعیت دارد اما در تمامی فصل‌ها مورد استقبال چشمگیر ورزشکاران و گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد که به گفته مسئولان جمعت شناور آن را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا