۳۶۴ هزار مترمربع در سال جاری از اراضی ملی شمیرانات رفع تصرف شد

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون با اجرای ۱۰۶ فقره تخریب ساخت‌و سازهای غیرمجاز، ۳۶۴ هزار و ۸۶۳ متر مربع از اراضی ملی شهرستان رفع تصرف شد.

به گزارش شمیرانات خبر به نقل از ایرنا جمشید جویباری بیان داشت: آزادسازی ۳۱۴ هزار و ۷۶۳ متر مربع از مساحت مذکور با اجرای ۷۲ حکم قطعی صادره از سوی مراجع ذی‌صلاح و آزادسازی ۵۰ هزار و ۱۰۰ متر مربع از آن در راستای اجرای تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع بوده است.

به گفته وی، ارزش ریالی اراضی آزادسازی شده حداقل به یکهزار و ۹۴ میلیارد و ۵۸۹ میلیون تومان می‌رسد.

رئیس منابع طبیعی شمیرانات خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۰۷ پرونده تخلف تشکیل و در مراجع قضایی انتظار صدور حکم است که با رفع تصرف آن‌ها مجموعاً ۳۵۱ هزار و ۷۶۹ متر مربع رفع تصرف می‌شود.

جویباری در خصوص تفاوت تبصره یک ماده ۵۵ با احکام قطعی توضیح داد: حالت اول برای جرائم مشهودی است که قانون‌گذار به یگان حفاظت منابع طبیعی اختیار این‌که راساً ورود کرده و مانع تصرف اراضی شوند را داده است؛ احکام قطعی نیز برای تصرفاتی‌ است که در سنوات قبل اتفاق افتاده و پرونده تخلف آن‌ها برای اخذ حکم به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

طرح کاداستر در ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار شمیرانات اجرا شد

رئیس منابع طبیعی شمیرانات ضمن اعلام این‌که شهرستان دارای ۱۵۱ پلاک ثبتی اصلی مجموعاً به مساحت ۱۲۸ هزار هکتار است، گفت: تاکنون طرح کاداستر ۱۰۷ پلاک ثبتی به مساحت ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی یاد شده انجام شده است.

وی افزود: برای ۷۸ پلاک از ۱۰۷ پلاک ثبتی اصلی که نقشه کاداستر آن به ثبت اسناد ارجاع شده است، ۱۱۰ فقره سند صادر و ۲۹ پلاک دیگر در انتظار صدور سند هستند که پیش‌بینی می‌شود تا خرداد ماه ۱۴۰۱ به انجام رسد.

جویباری اظهار داشت: اجرای طرح کاداستر در ۴۴ پلاک ثبتی باقی‌مانده نیز در دستور کار سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ منابع طبیعی شمیرانات قرار دارد.

رئیس منابع طبیعی شمیرانات در بخش دیگری از این گفت‌وگو از اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سال ۱۴۰۰ با اعتباری افزون بر ۶ میلیارد تومان خبر داد که از اهم آن‌ می‌توان به عملیات سنگی ملاتی، گابیون‌بندی و خشک‌چینی حوزه های آبخیز لوارک، کند، شمشک و کلوگان و همچنین مرمت پروژه‌های اجرایی سنوات قبل در حوزه‌های آبخیز ولنجک، درکه و دارآباد اشاره کرد.

سامانه ۱۵۰۴ در دسترس مردم

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف در عرصه‌های ملی به سرعت مراتب را از طریق سامانه ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

شمیرانات با ۱۲۸ هزار هکتار ۹ درصد استان تهران را شامل می‌شود و از مساحت یاد شده ۱۱۵ هزار هکتار اراضی ملی است؛ همچنین ۲۵ هزار هکتار از ۷۰ هزار هکتار دشت لار تحت مدیریت منابع طبیعی شمیرانات قرار دارد که در مجموع زمین‌های ملی این شهرستان را به ۱۴۰ هزار هکتار می‌رساند.

شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه ۲ تهران) و بخش‌های لواسانات و رودبار قصران، دارای ۵۷ آبادی و مزرعه، با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا