۷۰ هکتار از اراضی ملی شمیرانات پارسال طعمه حریق شد

رئیس اداره منابع طبیعی شمیرانات با اعلام اینکه در سال گذشته، ۷۰ هکتار از اراضی ملی این شهرستان طعمه حریق شد، تاکید کرد: این حادثه در سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود لذا باید علاوه بر پیشگیری از حریق، تمامی دستگاه‌های متولی در اطفاء حریق احتمالی کمک کنند.

به گزارش شمیرانات خبر از ایرنا، “حسن شکری” افزود: در سال ۹۶ یکصد هکتار، در سال ۹۷ حدود ۳۰ هکتار و در سال ۹۸ نیز بالغ بر ۳۰۰ هکتار از مراتع و جنگل کاری‌های شمیرانات دچار حریق شده‌اند.

به گفته وی، اکنون نیز بارش‌های متناوب منجر به رشد انبوهی از علوفه‌های مرتعی بویژه اشکوب در منطقه شده و بی‌شک گرم شدن تدریجی هوا حریق و آتش‌سوزی به همراه خواهد داشت.

این مقام مسئول تاکید کرد: امسال با توجه به اینکه تابستان گرمی پیش‌رو داریم با دستگاه‌های عضو ستاد بحران مکاتبه و اقداماتی به آن‌ها واگذار شد که نصب تابلو و بنرهای هشدار دهنده در مناطق و معابر پردد و تفرجگاه‌ها توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به منظور جلوگیری از وقوع آتش سوزی از جمله آن‌هاست‌.

رئیس اداره منابع طبیعی شمیرانات افزود: همچنین جهاد کشاورزی و دهیاری‌ها باید به منظور جلوگیری از سوزاندن بقایای زراعی در حاشیه عرصه های منابع طبیعی، تذکرات لازم را برای کشاورزان مرورو کنند؛ همچنین شهرداری ها نیز باید از هرگونه آتش زدن زباله های انباشت شده در اراضی ملی جداً خودداری کنند.

شکری تصریح کرد: اداره منابع طبیعی از امکانات و نیروی انسانی بسیار محدودی برای اطفاء حریق برخوردار است، لذا با توجه به اهمیت بالای اراضی و اکوسیستم طبیعی شمیرانات، نص صریح قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور، کلیه ماموران دولتی اعم از لشگری، کشوری و شهرداری ها که در مواقع آتش سوزی نزدیک محل حادثه باشند، موظفند با تمامی وسایل دولتی و شهرداری که در اختیار دارند با تقاضای ماموران جنگل بانی، ژاندارمری یا بخشداری در آتش نشانی کمک کنند.

وی اعلام کرد: اخیراً با ۱۴ روستا شامل لواسان بزرگ، نیکنامده، برگ‌جهان، کلان، پورزند وسط، ایگل، رودک، زردبند، امین‌آباد، حاجی‌آباد، گرمابدر، آبنیک، راحت‌آباد، لالان تفاهم‌نامه اطفاء حریق امضا شد.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر آتش روشن نکردن در منابع طبیعی شهرستان خطاب به شهروندان توصیه کرد: در صورت مشاهده آتش در عرصه های منابع طبیعی با شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع و یا با شماره های ۲۶۵۰۷۳۴۴ – ۲۶۵۰۷۳۴۳ یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان تماس حاصل کنند.

شهرستان شمیرانات با ۱۴۰ هزار هکتار اراضی ملی در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا