از ورود دام های غیرمجاز به دشت لار جلوگیری می شود

فرماندار شمیرانات ورود دام به دشت لار را منوط به پروانه اعلام كرد و افزود: همخوانی پروانه با تعداد و شرایط دام ها بررسی خواهد شد.

به گزارش شمیرانات خبر، «سیاوش شهریور» عصر سه شنبه در جلسه شورای عشایری استان تهران (ستاد كوچ) كه در فرمانداری شمیرانات برگزار شد تاكید كرد: دام ها پیش از ورود به دشت لار باید واكسینه شوند تا خطری وحوش منطقه را تهدید نكند.

این مقام مسئول ضمن بیان اینكه چندین بانك و موسسه در دشت لار زمین دار هستند خاطرنشان كرد: امسال اجاره دادن زمین توسط زمین داران منطقه غیرمجاز است.

وی با بیان اینكه دشت لار ثروت ملی است و باید برای حفاظت از آن تمهیدات ویژه ای اتخاذ شود اظهار داشت: در سال جاری با توجه به افزایش پوشش گیاهی دشت لار، همچنین بالا رفتن قیمت گوشت قطعاً با استقبال چشمگیر عشایر مواجه خواهیم بود لذا میطلبد برای برقراری تعادل دام و مرتع نظارت ها نیز افزایش یابد تا از فرسایش خاك و آسیب های دیگر جلوگیری كنیم.

شهریور تصریح كرد: با توجه به اینكه بارش های متناوب امسال انبوهی از علوفه های مرتعی سطح شهرستان را فرا گرفته، گرم شدن تدریجی هوا بروز حریق و آتش سوزی به همراه خواهد داشت لذا با دهیاران هماهنگ می شود تا دام ها پیش از ورود به دشت لار اطراف روستاها چرا كنند تا از بروز خطر آتش سوزی نیز جلوگیری شود.

وی گفت: با توجه به حضور یک هزار و ۲۰۰ کلونی زنبورعسل جهاد کشاورزی باید اقدام به جانمایی کند همچنین اولویت حضور با زنبورداران پروانه دار است و درصورتیکه ظرفیتتکمیل نشود حضور دیگر زنبورداران نیز بلامانع خواهد بود.

فرماندار شمیرانات تاکید کرد: متولیان ناظر بر عملکرد زنبورداران نسبت به تهیه عسل، استفاده از شکر و دیگر اقدامات آنها نظارت کامل داشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به برنامهریزی‌های صورت گرفته برای حضور عشایر در دشت لار بیان داشت: تیم پزشکی به منطقه اعزام و آمبولانس مستقر خواهد شد.

شهریور اعلام کرددوم خردادماه بازدیدی توسط فرمانداران سه شهرستان شمیرانات،فیروزکوه و دماوند، بخشداران، نمایندگان مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، جهادکشاورزی و دیگر مسئولان متولی از منطقه انجام و تاریخ دقیق کوچ عشایر مصوب خواهد شد.

به گفته «هاتف ممیزی» مدیر امور عشایر استان تهران در این جلسه، کوچ ییلاقی عشایر معمولاً در سنوات قبل از ۱۵ خرداد آغاز و حدود ۱۰۰ روز اقامت خواهند داشت.

«مهدی یوسفی جمارانی» فرماندار شهرستان فیروزكوه نیز در این جلسه با اشاره به اینكه حضور عشایر سمنان نیز باید برنامه ریزی شود اظهار داشت: حضور عشایر سمنان در اراضی فیروزكوه منجر به تنش ها و درگیری هایی شده كه برای امنیت شهرستان نیز مشكل ساز است لذا برنامه ریزی شود تا كوچ عشایر از قشلاق به ییلاق مشخص شود و حدالامكان با وسیله نقلیه انجام شود تا در فصل كوچ پیش رو شاهد بروز چنین مسائلی نباشیم.

«احمد طاهری» مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران نیز تصریح كرد: بلامانع بودن چرای دام در مراتع را به كارشناسان در شهرستان واگذار كرده ایم؛ در صورتی كه در منطقه ای تشخیص آنها ممنوعیت چرا باشد هیچ دامی نباید به چرا مشغول شود.

دشت لار با مساحت ۳۰ هزار هكتار یكی از مناطق حفاظت‌ شده ایران است كه دارای اكوسیستم‌های كوهستانی مرتفع و آبی می‌باشد؛ این منطقه در البرز مركزی نزدیك دامنه جنوب غربی دماوند و در مرز دو استان تهران و مازندران قرار گرفته‌ است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا