امام جمعه لواسانات: قیام عاشورا را با زبان نو تشریح کنیم

امام جمعه لواسانات در شهرستان شمیرانات استان تهران از جمله مسئولانی است که در فضای مجازی حضوری فعال دارد و معتقد است که برای مقابله با تحریف و بدعت‌گذاری‌ها باید فلسفه قیام عاشورا را مکرر و با زبان نو برای مردم بیان و تشریح کرد.

به گزارش شمیرانات خبر، حجت الاسلام سید سعید لواسانی از مهر ماه ۱۳۹۳ امامت جمعه بخش لواسانات از توابع شهرستان شمیرانات در شمال پایتخت را بر عهده دارد.

وی فعالیت چشمگیری در فضای مجازی دارد و بعضاً اظهاراتش را در توییتر و اینستاگرام منتشر می‌کند که برخی از آنها نیز خبرساز می‌شود؛ با این حال همچنان معتقد است هنوز ارتباط چهره به چهره تأثیر بیشتری دارد و قطعاً فضای مجازی فارغ از این ارتباطات مردمی اثربخشی چندانی ندارد.

به مناسبت ایام محرم گفت و گویی با وی داشتیم تا نقطه نظراتش را درباره نقش ائمه جمعه در تبیین فلسفه قیام عاشورا و مقابله با تحریف‌ها و بدعت گذاری‌ها جویا شویم.

س: الزامات و انتظارات از امامان جمعه برای تبیین فلسفه قیام عاشورا در عصر جدید که رسانه‌های ارتباطی و فضای مجازی توسعه یافته است، چیست؟

– ائمه جمعه در صورتی که ارتباطات مردمی خوبی داشته باشند طبعاً به دلیل همان تأثیرگذاری ارتباط چهره به چهره راحت‌تر می‌توانند مسائل را با مردم مطرح کنند و در بحث عاشورا و فلسفه قیام امام حسین (ع) بهتر می‌تواند تبیین و آگاه سازی کند. وظیفه اصلی امام جمعه تبیین و آگاه سازی است؛ یعنی وظایف دیگر در حاشیه این وظیفه قرار دارد. اتفاقاً خیلی خوب است (امام جمعه) شبهاتی که نسبت به نهضت عاشورا مطرح می‌شود را شناسایی کند و پس از آن در ارتباط چهره به چهره‌ای که با مردم دارد مطرح و پاسخ دهد تا انحرافی در عزاداری ایجاد نشود.

بنده معتقدم فضای مجازی پرقدرت است و بلاشک تأثیر بسیاری دارد و نباید چشممان را بر این قضیه ببندیم اما هنوز تبلیغ و ارتباط چهره به چهره مؤثرترین راه ارتباط است و خوشبختانه یک روحانی یا امام جمعه به دلیل ارتباطی که در مساجد با مردم دارد آسان‌تر می‌تواند به این امور بپردازد.

مدافعان تأثیرگذاری فضای مجازی هم معتقد بودند در صورتی می‌توانند در فضای مجازی موفق باشند که در فضای واقعی مانند کنفرانس‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد و.. هم حضور داشته باشند و روحانی‌ها به سبب این حضور این کمبود را ندارند.

س: با توجه به بدعت گذاری در فرهنگ عاشورا که در طول تاریخ بوده و مبلغان دین تلاش کرده‌اند که این پالایش را اصل عزاداری‌های محرم انجام دهند، در عصر جدید که مدل بدعت‌های عاشورایی نیز تغییر کرده چه انتظاراتی از مبلغان دین وجود دارد؟

– تحریف عاشورا از ابتدا آغاز شد و به نظر می‌رسد در دوره‌های اخیر جدی‌تر هم شده به طوری که بعضاً بزرگان علمای شیعه مجبور به عکس‌العمل نشان دادن و مطرح کردن چهره واقعی عاشورا شدند. علاوه بر بدعت‌ها و تحریف‌هایی نظیر قمه زنی، علم‌های بسیار بزرگ یا روضه‌های دروغین که از قدیم  وجود داشت، اکنون نیز پدیده‌های با شمایل روشنفکری مثل نخواندن زیارت عاشورا و عزاداری نکردن، و بحث‌های سیاسی مثل شیعه انگلیسی وجود دارد.

همچنین مسائلی که سیاسیون داخلی مطرح می کنند و می گویند: “ما از عاشورا درس مذاکره می گیریم” که اینها نیز بدعت است. مذاکره به این معناست که دو طرف کنار هم بنشینند، هر دو نفر از موضع خود پایین بیایند تا توافقی صورت گیرد اما امام حسین مذاکره ای نکردند که توافقی کنند لذا ما از عاشورا درس ایستادگی و مقاومت گرفتیم نه مذاکره.

اگر سیاسیون کشور منفعت مردم را دلیل مذاکره و کوتاه آمدن از موضع ما می دانند باید بدانیم دیگر به قیام امام حسین (ع) مربوط نمی شود و یک بحث سیاسی، حکومتی و استدلال است که جا دارد درباره درست و غلط بودن آن بحث شود اما نباید پای قیام امام را وسط کشید.

راهکاری که برای جلوگیری از تحریف و بدعت داریم این است که فلسفه قیام عاشورا را مکرر و با زبان نو برای مردم بیان کنیم. باید بدانیم امام حسین (ع) برای اصلاح حکومت و وضعیت مردم با روش امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند. امام حسین (ع) (این قیام را) انجام دادند و ما هم با الگو قرار دادن ایشان می توانیم. وی پل های پشت سر خود را خراب کرد چون نمی شود هم دنیا را داشت هم آخرت را؛ نمونه این امر هم امام خمینی (ره) هستند.

هر جا مردم گرفتار شدند عاشورا به دادشان رسید. زمان انقلاب وقتی شرایط حساس شد و جنگ میان انقلابیون و نظام شاه به جایی رسید که حتماً باید یک طرف پیروز می شد تاسوعا، عاشورا و اربعین، انقلابیون را پیروز کرد. درسی که امام به ما دادند و گفتند محرم و صفر پیروزی خون بر شمشیر است، نترسید و بروید جلو.

س: تبیین خاستگاه دینی نذورات مردمی چیست، با توجه به شبهه افکنی دشمنان مبنی بر اینکه چرا نذورات مردم صرف کارهای عام‌المنفعه و کمک به فقرا نمی‌شود؟

فرهنگ امام حسین (ع) جهت نذورات مردم را نه تنها به عزاداری برده بلکه در کمک به فقرا هم برده است. در ایام عزاداری محرم کمک به فقرا افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و برخی از مشکلات مردم قابل حل می‌شود. اولاً برای سیدالشهدا یا برای فقرا که اینها ضد هم نیستند، دوماً نذورات برای امام در راستای ترویج دین است زیرا برای اینکه مجالسی برگزار کنیم و مردم حضور یابند و بیشترین بهره را ببریم باید هزینه کنیم.

فردی که نذر می‌کند دین عاشقانه خود را به امام حسین (ع) ادا می‌کند؛ وقتی در این شرایط اقتصادی مردم در این راه خرج می‌کنند چیزی جز عشق نیست. همین نذرهایی که برای عشق به امام انجام می‌شود فرد را به سمتی سوق می‌دهد تا به نیازمندان و فقرا هم کمک کند لذا هیچ تضادی بین این دو نیست و کسانی که شبهه می‌اندازند سخنی مطرح می‌کنند که هیچ مبنایی ندارد. برای مقابله با این شبهه افکنی ها علاوه بر عشق و آگاهی که مردم دارند باید شفاف سازی کرد اما باید مراقبت کرد آبروی فقرا حفظ شود.

س: در دهه دوم انقلاب فرهنگ عاشورایی تا چه میزان می‌تواند در تمدن سازی به‌ویژه در ترویج تفکر ظلم ستیزی و مقاومت در برابر ظلم و کمک به مظلوم مؤثر باشد؟

اگر قبول کنیم یکی از اهداف اصلی ما تمدن سازی تراز اسلامی است باید مشخصات آن را شناسایی کنیم و بر همین اساس پیش برویم. ظلم ستیزی و مقاومت فعالانه در برابر حوادث و چالش‌ها از جنبه‌های این تمدن است که برای دستیابی به آنها باید الگو، روش و هدف داشته باشیم. هدف را امام حسین (ع) مشخص کردند؛ نیازمند تمدن اصلاح گرانه هستیم، یعنی شایستگان در جامعه بالا بروند. عدالت یعنی همین که افراد تلاشگر، توانمند، با استعداد و مجاهد جامعه پیشرفت کنند.

اصلاح یعنی جامعه را باید به جایگاهی برسانیم که شایستگان در رأس سیاسی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی آن باشند. روش را نیز امام معصوم نشان دادند؛ سیره پیغمبر و امیرالمومنان را پیش بگیرم که باید شناسایی شود اما در یک کلام فقط باید برای خدا کنیم نه برای خانواده، مال، مقام و … . لذا در این جامعه عدالت برقرار، معنویت حاکم، ظلم منکوب و مظلوم مورد حمایت است و هر کس بر اساس لیاقت بر جایگاه خود می‌نشیند.

س: در زمینه تطبیق معیارهای فرهنگ عاشورایی با زمانه کنونی که آیت الله مطهری مبدع آن بوده اند، چه راهکارهایی پیشنهاد می شود؟

باید مکتب امام حسین (ع) را بشناسیم و بدانیم به دنبال چه چیزی بودند. ایشان را مطلوب خود قرار دهیم و وضعیت کنونی خود را بشناسیم و سپس اشکالات، کاستی ها و توانمندی ها و ظرفیت های خود را شناسایی کنیم تا بتوانیم فاصله خود تا وضعیت مطلوب را برآورد کنیم. یکی از مسائل مهم در این حوزه شناسایی فرآیند و چگونگی رسیدن به جایگاه مطلوب است. برای مثال در پیروزی انقلاب اسلامی، مرحله اول انقلاب، مرحله دوم نظام اسلامی و مرحله سوم اینکه مسئولان دولتی، مجلسی، قضایی، لشکری و خانواده هایشان به گونه ای تربیت شوند و کشور را اداره کنند که مرام امام حسین و پیغمبر را پیاده کنند.

عدالت باید در دولت اسلامی اصل مهم باشد. کارآمدی نیز بسیار مهم است و نباید افراد بر اساس رو دربایستی و تبلیغات بر سرکار آمده باشند. سلامت نفس که همان تقوا است نیز از الزامات است. اگر مدیریت درست نشود به جامعه اسلامی دست نمی یابیم.

لواسانات به مرکزیت شهر لواسان یکی از بخش های شهرستان شمیرانات در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی پایتخت واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا