برگزاری جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شمیرانات

نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شمیرانات در سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شمیرانات خبر به نقل از روابط عمومی فرمانداری شمیرانات، جلسه مذکور روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه به ریاست مجتبی ذاکریان فرماندار، و با حضور محمدرضا علی‌اکبری بخشدار لواسانات، سید علی صالحی رئیس اداره اجتماعی فرمانداری، قائد رحمت و حیدری روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور کتابخانه‌های شمیرانات، جمعی از مسئولان و فرهیختگان و نویسندگان شهرستان با دستورکار ارائه برنامه‌های فرهنگی و ترویجی کتاب خوانی در هفته فرهنگی شمیرانات (۲۷ اردیبهشت روز شمیران) و بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی در سالن جلسات بخشداری لواسانات برگزار شد‌.

 ذاکریان طی این جلسه ضمن تبریک به مناسبت پاسخ غرورآفرین سپاه پاسداران به جنایات اسرائیل، ابراز داشت: این اقدام منجر به جان گرفتن امیدهایی شد که مدت‌هاست در دل مستضعفان جهان جوانه زده بود.

 وی ضمن اشاره به دغدغه شهروندان بخش‌های تابعه برای دسترسی به مکان‌های فرهنگی بالاخص کتابخانه و سالن مطالعه، خاطرنشان کرد: همان‌طور که برای سوادآموزی و ریشه کن شدن بی‌سوادی نهضتی آغاز شد، برای رشد کتاب‌خوانی نیز نیازمند یک نهضت و کار مردمی هستیم.

 فرماندار شمیرانات ادامه داد: برای تحقق هدف مذکور، بایستی از حصارهای سازمانی و ابلاغیه‌ها و اقداماتی که صرفا برای تولید عکس و گزارش عملکرد انجام می‌شوند، فاصله گرفته و به جای این‌که نماینده سازمان‌ها در شهرستان باشیم، نماینده مردم در آن سازمان باشیم‌ و به طور مثال به عنوان یک دغدغه‌مند کتابخوانی در شمیرانات مرزهای جدیدی تعریف کنیم.

 ذاکریان یادآور شد: برای ارزیابی اقدامات و فعالیت‌های صورت‌ گرفته در این حوزه، بایستی میزان اقبال مردم به کتاب‌ها و انتشارات جدید، شناخت مفاخر و … را ملاک قرار دهیم؛ و در این مسیر گزارش‌دهی هدفی نیست که مسئولان بایستی برای آن زمان بگذارند.

 نماینده عالی دولت در شمیرانات، اظهار داشت: کارسپاری به مجموعه‌های مردمی و سمن‌ها را باید جایگزین تعریف طرح و پیگیری آن از طریق کارمندان کنیم؛ بایستی از گروه‌های مردمی مطالبه داشته باشیم که برای کتاب‌خوانی طرح بیاورند، سپس تسهیل‌گری کرده و ایشان را حمایت کنیم؛ فرهیختگان منطقه نیز بایستی در قامت مشاور و ناظر بر سر اجرای طرح‌ها توسط مجموعه‌های مردمی قرار گیرند.

 وی تاکید کرد: با توجه به این‌که سمن‌های مرتبط با دغدغه به میدان می‌آیند، این نوع کار برکت را هم همراه دارد.

 محمدصالح حیدری نیز به ارائه گزارشی از اجرای برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی به مناسبت هفته فرهنگی شمیرانات پرداخت افزود: افزایش اعتبارات تملک و دارایی کتابخانه‌های عمومی شهرستان از جمله موارد مهم وحائز اهمیت شهرستان است.

 وی خاطرنشان کرد: ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی با مجموعه کتابخانه‌های شهرداری شمیران (منطقه یک تهران)، راه‌اندازی کتابخانه تخصصی کودک در مسجد الرضا علیه السلام فرمانیه و ایجاد کتابخانه عمومی در روستای افجه می‌تواند نیازمطالعاتی منطقه را مرتفع نماید.

 براساس این گزارش، بهرمندی از ظرفیت مجموعه‌های مردم نهاد و تشکل‌های اسلامی در خصوص اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی، شناسایی و معرفی کتابخوان برتر هر محله، روستا و شهر، درج برنامه شاهنامه‌خوانی در برنامه صبحگاهی مدارس، ساخت کتابخانه عمومی در روستای افجه توسط دهیاری، بررسی کتابخانه مسجدالرضا علیه السلام فرمانیه به جهت نوع خدمت فرهنگی به کتابخانه، از جمله مصوبات جلسه فوق الذکر بود‌.

 همچنین برنامه‌هایی نظیر رونمایی کتاب از نویسندگان بومی شمیرانات، جشنواره کتاب‌خوانی، جشنواره قصه‌گویی و تصویرسازی ویژه کودکان و نوجوانان، آغاز دوره دوم کارگاه آموزش قصه‌گویی توسط استاد سرشار، ویژه برنامه کتابخانه سیار در امام زاده صالح علیه السلام تجریش، برنامه‌های مطالعاتی ویژه دهه کرامت با محوریت دختران نوجوان، مسابقات متنوع، معرفی کتابخانه و کتابخانه‌گردی، نمایشگاه کسب و کارهای کوچک، تقدیر از نویسندگان بومی شمیرانات و عضویت رایگان کتابخانه‌ها، در هفته فرهنگی شمیرانات در دستورکار ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور کتابخانه‌های عمومی شمیرانات قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا