برگزاری یادواره شهیدان صیادشیرازی و آوینی در لواسان

یادواره شهیدان سپهبد علی صیاد شیرازی و سید مرتضی آوینی عصر یکشنبه با سخنرانی فرزند شهید صیاد شیرازی‌، و با حضور جمعی از مسئولان نظامی، انتظامی و دولتی شمیرانات در مصلی لواسان برگزار شد.

به گزارش شمیرانات خبر از ایرنا، مهدی صیاد شیرازی عصر یکشنبه در این مراسم با اشاره به خصوصیت بارز پدر خود که مردم‌داری بود، بر دست‌گیری از نیازمندان و توجه به مستمندان تاکید کرد و اظهار داشت: کمک‌های مومنانه بویژه در ماه مبارک رمضان باید مورد توجه خیران باشد و پای کار بیایند.

به گفته وی، توزیع بسته‌های معیشتی از کالاهای ضروری برای خانواده‌های بی‌بضاعت، یکی از کارهای شهید در این ماه مبارک بود که بر ناشناس بودن آن نیز تاکید داشتند.

فرزند شهید صیاد شیرازی ادامه داد: پدر همواره مدافع حقوق مظلومان بود و تمام تلاش خود را می‌کرد تا حق کسانی که صدایشان به جایی نمی‌رسد احیا کند و تا پای جان نسبت به گره‌گشایی از کار مردم احساس وظیفه می‌کرد. مردم هم به راحتی مشکلاتشان را با ایشان مطرح می‌کردند و پدر به صورت آنی موضوع را پیگیری می‌کردند و تا سطحی که در توان و اختیاراتشان بود، کار را به نتیجه می‌رساندند و همین پیگیری فوری بود که به دل مردم می‌نشست.

صیاد شیرازی با اشاره به خصوصیات فردی شهید بیان داشت: نظم و زمان از مهم‌ترین مسائل زندگی ایشان بود و برای همه موارد برنامه‌ریزی داشتند. برنامه‌ها را نیز با نماز اول تنظیم می‌کردند و به همین سبب معنویت را در کار هم جاری می‌ساختند.

وی افزود: پدر فرد فعال و پرتلاشی بود و تا زمان شهادت به سختی جایی آسوده می‌نشستند. همچنین در عین حال که فردی بسیار جدی بودند، و در فضای خصوصی شوخ طبع بوده و به شدت با نشاط و اهل ورزش بودند. فوتبال، والیبال، کوهنوردی، شنا و اسب‌سواری از ورزش‌هایی بود که انجام می‌دادند و ما نیز در کنارشان استفاده می‌کردیم.

مهدی صیاد شیرازی ابراز داشت: شهید به لحاظ هوش و فکر و منطق نیز بسیار توانمند بودند و استدلال‌های ایشان از شاخص‌های ایشان به شمار می‌آمد.

وی با بیان این‌که شهید صیاد شیرازی هیچ‌گاه نماز اول وقت و نماز شب را ترک نمی‌کردند، سه ماه رجب، شعبان و رمضان را به روزه‌داری می‌گذراندند و همواره پای منبر مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی می‌نشستند، خاطرنشان کرد: ساده‌زیستی پدر در لباس پوشیدن و زندگی دور از تجملات و مسائل مادی ایشان محسوس بود.

فرزند شهید صیاد شیرازی یادآور شد: پدر از زمان انقلاب اسلامی تا شهادت مطیع ولایت بود و بر ولایتمداری تاکید داشت، و در این راه تلاش می‌کرد دیگران را نیز با خود همراه سازد.

صیاد شیرازی با تاکید بر اهمیت شعار سال و توجه به جوانان اظهار داشت: همانطور که شهید در سن ۳۵ سالگی در مسئولیت کلان نیروی زمینی آجا فرمانده بودند، خود نیز به پتانسیل جوانان توجه بسیاری داشتند و در به‌کارگیری آن‌ها در رده مدیریتی کشور تاکید می‌کردند.

وی همچنین بر اصل برادری میان ارتش و سپاه و مردم تاکید کرد و گفت: اتحاد و وحدت میان اقشار مختلف جامعه اهمیت بسزایی دارد که باید در کشور تقویت شود.

وی در پایان سخنرانی خود نیز خطاب به خیران و متمولان لواسان پیشنهاد داد، به نیت پدر شهیدشان ۲۳ زندانی را آزاد کنند.

امام جمعه لواسانات نیز در این یادواره اظهار داشت: شهید صیاد شیرازی همان شهید سلیمانی سپاه، در مجموعه ارتش است. این شهدا نور واحد هستند و فقط جلوه‌گری و میدان خدمت متفاوت است اما هدف و نگاه‌شان مشترک است و این به دلیل اخلاصی‌ست که در روح آن‌ها آمیخته شده است.

حجت الاسلام علی‌اکبر ایمانی خاطرنشان کرد: وقتی شهید صیاد شیرازی را به شهادت رساندند، حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) بر تابوت ایشان بوسه زدند و گفتند از اول انقلاب جز خیر از او ندیدیم؛ که این افتخار بزرگی است.

وی ابراز داشت: شهیدان صیاد شیرازی و شهید آوینی که شهدای اثرگذاری هستند که از خصوصیات آن‌ها اخلاص‌، روحیه جهادی و گمنامی ایشان در کار بود و با تمام وجود برای خدا کار می‌کردند؛ همچنین یک پرچم برافراشته داشتند که آن پرچم ولایت بود که هرگز مسیر را گم نمی‌کردند.

به گزارش ایرنا، امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی از فرماندهان جنگ ایران و عراق بود که پس از ۳۲ سال خدمت در یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در ۲۱ فروردین سال ۱۳۷۸ در تهران و مقابل در منزلش به دست اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد.

شهید سید مرتضی آوینی بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی قدس سره، در سال ۱۳۵۸ به فعالیت در جهاد سازندگی مشغول شد و به منظور مرتفع ساختن مشکلات روستاییان به روستاها عزیمت کرد؛ اما از مشاهده ظلم و ستمی که به این قشر از جامعه از طرف رژیم سابق وارد شده بود، بنا به ضرورت به سوی فیلم سازی برای جهاد سازندگی کشانده شد و اولین کار خود را در مجموعه ی تلویزیونیِ «خان گَزیده‌ها» که در ارتباط با غائله خسرو قشقایی بود، به تصویر کشاند.
شهید آوینی از سال ۱۳۷۱ با تأکید مقام معظم رهبری فعالیت دوباره‌ای را در راستای ساختِ سری جدید روایت فتح آغاز کرد و همزمان با فعالیت گروه‌های تفحص جهت کشف و شناسایی پیکرهای شهیدان، تصاویر جدید روایت فتح را با هدف بازگویی حقانیت این شهیدان و بیان مظلومیت آن ها ضبط کرد و سرانجام نیز در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در همین مسیر به شهادت نائل شد و در جوار شهیدانی که سال ها در فراقشان، برایشان مرثیه می‌خواند و در وصلشان لحظه شماری می کرد، آرمید.

پیکر پاک شهید در ۲۲ فروردین با حضور مقام معظم رهبری، گروهی از مسئولان کشور و هنرمندان متعهد تشییع شد و در گلزار شهدای بهشت زهرا علیه السلام به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا