تامین اجتماعی حکم جریمهٔ ۳ میلیارد تومانی برای بهزیستی شمیرانات گرفت

رییس اداره بهزیستی شمیرانات ضمن اعلام اینکه تأمین اجتماعی و حتی برخی افراد با ادعای بستانکار بودن حق و حقوق خود در سال‌های دور (حدود ۳۰ سال قبل) علیه بهزیستی اقامه دعوی می‌کنند گفت: طی یک سال اخیر بهزیستی شمیرانات محکوم به پرداخت بالغ بر ۳ میلیارد تومان جریمه به این افراد شده است.

به گزارش شمیرانات خبر، ناجی یلالی عصر سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز بهزیستی برگزار شد افزود: اعتبارات حساب‌های مشارکت مردمی وحساب‌های جاری بهزیستی برای امور مشخصی است و خیرین با نیت خاص مبالغی را واریز می‌کنند اما اخیراً تأمین اجتماعی اقدام به انسداد حساب‌ها و کسر ۸۰۰ میلیون تومان از موجودی کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بررسی ادعای افراد پس از گذشت سال‌های زیاد کار دشوار و شاید غیرممکنی باشد این تصمیم گیری علیه بهزیستی منصفانه نیست.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی از سال ۹۷ به بعد مددجویان و متقاضیان حمایت بهزیستی افزایش یافت و در مقابل کمک‌هایخیرین نیز کاهش داشت که حتی اگر ثابت هم می‌ماند با نرخ‌های امروزی با مشکل مواجه می‌شدیم.

یلالی خاطرنشان کرد: در این شرایط و کمبود اعتبارات صدور چنین حکم‌هاییبه‌ویژه از سمت تأمین اجتماعی که خود دولتی بوده و از یک وزارتخانه هستیم شایسته نیست و قطعاً چنین پرونده‌هایی باید دقیق‌تر و جدی‌تر بررسی شوند تا صحت آنها مشخص شود و برای جبران این حق و حقوق احتمالی نیز اعتبارات خاصی از سمت سازمان مدیریت و برنامه ریزی تخصیص یابد و به حکم قانون پرداخت شود؛ بودجه بهزیستی توان پاسخ به وظایف اصلی خودش را هم ندارد.

وی در ادامه نیز به تشریح وضعیت و اقدامات بهزیستی شمیرانات پرداخت و گفت: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۲۹۰ پرونده با هدف کاهش آمار طلاق در شهرستان تشکیل شده که از این تعداد ۲۶ پرونده مورد خاص بوده و جهت اجرای حکم به پیشخوان قضائی ارجاع شد.

رییس بهزیستی شمیرانات ادامه داد: ۱۵ زوج نیز از طلاق منصرف شدند و ۲۴۹ زوج دیگر فرآیند مشاوره را طی می کنند که تاکنون نتایج مثبتی داشته است.

این مقام مسئول تاکید کرد: آمار طلاق شهرستان شمیرانات بالا بوده اما روند کاهشی طی می کند؛ با توجه به این آمارها حتی منصرف شدن یک زوج از طلاق نیز موفقیت مهمی به شمار می آید.

یلالی با اشاره به کودکان کار اذعان داشت: کودکان کار و خیابانی شیء نیستند و ما اصطلاح جمع آوری را برای آنها اطلاق نمی کنیم! یک کودک به دلیل شرایط خانوادگی مجبور به کار و خیابان گردی می شود و ما در راستای طرح ساماندهی این کودکان در سه موسسه و یک کلینیک مددکاری به ترتیب با نام های رویش جوان، مهر و ماه، تلاشگران یاری و آفتاب زندگی آنها را تحت حمایت قرار می دهیم.

وی اعلام کرد: اکنون ۳۹۷ کودک به همراه خانواده شناسایی شده و تحت پوشش برنامه های حمایتی، آموزشی و توانمندسازی بهزیستی شمیرانات قرار دارند.

رییس بهزیستی شمیرانات ضمن تاکید بر اینکه کلانتری محل مناسبی برای ملاقات والدین و کودکان طلاق نیست اظهار داشت: برای ایجاد فضای مناسب برای ملاقات خانواده های مذکور مرکز ارشاد بهزیستی را آماده سازی کرده بودیم که به دلیل فرسودگی و تعمیرات موقتاً تعطیل شده اما به زودی باز به کار گرفته می شود؛ این امر منجر به این می شود که والدین با حضور نماینده نیروی انتظامی، قوه قضائیه و مددکار بهزیستی ملاقات داشته و فرزندانشان به بازی مشغول شوند تا از تنش ها و مجادله های احتمالی دور بمانند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۱۳۴ پرونده نیز برای زنان بی سرپرست و بد سرپرست در این شهرستان تشکیل شده و این افراد به آشپزی و خیاطی مشغول هستند.

وی یادآور شد: بهزیستی شهرستان طرح ملبورینگ گروه های همیار را با هدف فروش محصولات این زنان در فضای مجازی اجرا کرده که با استقبال خوبی هم رو به رو شده است.

یلالی همچنین اعلام کرد: ۱۵۵ مهد کودک در سطح شهرستان شمیرانات مجوزشان را از بهزیستی اخذ کرده اند.

این مقام مسئول با اشاره به مراکز شبه خانواده شهرستان ابراز کرد: ۳ مرکز دولتی و ۱۳ مرکز غیردولتی در این زمینه فعالیت دارند که شیرخوارگاه آمنه نیز در این دسته قرار دارد.

رییس بهزیستی شمیرانات در خصوص فرزندخواندگی نیز به اعلام آماری به شرح زیر پرداخت: در سال ۹۷، ۷۶ کودک برای بازگشت به خانواده خود ترخیص شدند؛ ۶۹ کودک به شیرخوارگاه های شهرستان های محل تولدشان (تهران، ری و شهریار) منتقل شدند؛ ۵ مورد فسخ فرزند خواندگی از سوی خانواده های متقاضی داشته ایم؛ پرونده ۱۳۵ خانواده متقاضی در نوبت قرار دارد و مجموعاً ۱۶۶ کودک در این سال پذیرش شده اند.

وی خاطرنشان کرد: با تسریع فرآیند فرزند خواندگی و همت مددکاران، آمار کودکان شیرخوارگاه آمنه از بیش از ۲۰۰ کودک به حدود ۱۰۰ کودک رسیده است.

این مقام مسئول بیان داشت: بازدید های سرزده و با اطلاع قبلی به صورت مستمر از خانواده هایی که فرزند خوانده دارند انجام می شود و بهزیستی در مواردی که پس از گذشت مدتی با مشکل مالی مواجه می شوند آنها را حمایت می کند.

یلالی در ادامه اعلام کرد: تنها دو مرکز برای نگهداری زنان آسیب دیده و یا در معرض آسیب در استان تهران داریم که هر دو در شهرستان شمیرانات بوده و نیاز به تاسیس چنین مراکزی در دیگر نقاط استان به شدت احساس می شود.

وی تصریح کرد: مرکز آصف محل نگهداری دختران کم سن و سال و کمتر آسیبدیده و مرکز ارشاد محل اسکان زنان آسیب دیده‌تر می‌باشد.

به گفته رییس بهزیستی شمیرانات فعالیت‌های متعددی جهت نگهداری، درمان و توانمندسازی این زنان در مراکز مذکور انجام شده و پس از طی شدن این فرآیند و اطمینان خاطر بهزیستی از شرایط شغلی و زندگی از مرکز مرخص می‌شوند.

یلالی با اشاره به حوزه توان‌بخشی بهزیستی اظهار داشت: ۸ هزار و ۲۳۹ توان خواهتحت پوشش بهزیستی شمیرانات هستند که ۵ هزار و ۷۴۹ پرونده به مراکز بخش خصوصی ارجاع شده است.

به گفته وی شمیرانات دارای ۷۰ مرکز توانبخشی، ۵ مرکز نگهداری غیر دولتی و ۴مرکز دولتی دارد.

این مقام مسئول گفت: بیشتر هزینه‌های مددجویان این مراکز از مشارکت‌هایمردمی تأمین می‌شود.

یلالی با اشاره به آمار معلولیت در شمیرانات اظهار داشت: به ترتیب معلولیت جسمی – حرکتی، ذهنی، شنوایی، بینایی و گفتاری در این شهرستان بیشترین آمار را دارند.

به گفته وی ۳۶ مرکز نگهداری سالمندان در شمیرانات وجود دارد و از سال گذشته دیگر مجوز ساخت چنین مرکزی صادر نمی‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به خدمات ارائه شده به معلولان تصریح کرد: ۴ هزار و۷۶۷ نفر کمک هزینه نگهداری مستمر دریافت می‌کنند؛ همچنین کمک هزینهخرید لوازم بهداشتی نیز به ۲۰۰ نفر از آنها تعلق می‌گیرد و مستقیماً از طریق ستاد به شماره حساب مددجویان واریز می‌شود.

یلالی افزود: ۲۴۶ مددجو ضایعه نخاعی نیز حق پرستاری دریافت می‌کنند.

وی گفت: در سال ۹۷ برای ۶۰ مددجو پلاک خودرو ویژه معلولیت گرفته شد.

همچنین افزود: هر سه سال یکبار لوازم توان‌بخشی مثل واکر، ویلچر، سمعک و … به توان خواه ها ارائه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در زمینه مناسب سازی شهر برای معلولان اقداماتی انجامشده اما باید ادامه داشته باشد تا مشکل این قشر از جامعه نیز برای عبور و مرور مرتفع شود؛ همچنین حمایت‌هایی توسط بهزیستی برای مناسب سازی خودرو و منازل آنها نیز صورت می‌گیرد.

رییس بهزیستی شمیرانات ضمن بیان اینکه وام های خود اشتغالی از ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به این افراد تعلق می گیرد تاکید کرد: ضامن بانکی یکی از مشکلات بزرگ مددجویان است که در این مرحله بسیاری از پرونده های تسهیلات معطل و یا کنسل می شوند و شایسته است تدابیری برای رفع این مسئله از سوی بانک ها اتخاذ شود.

به گفته وی در سال ۹۷ تنها ۶۰ مددجو موفق به اخذ وام خود اشتغالی شدند.

یلالی خاطرنشان کرد: شیرخوارگاه رفیده تنها شیرخوارگاه معلولان جسمی است که ظرفیت کافی ندارد و برخی از این کودکان که به مراقبت های ویژه نیاز دارند در شیرخوارگاه آمنه نگهداری می شوند.

این مقام مسئول بیان داشت: در سال گذشته با همراهی کمپ ها و مددجویانشان پیاده روی از ولیعصر تا پارک وی اجرا شد و طی آن تمام ته سیگارها جمع آوری شد که اقدامی در زمینه فرهنگی و بهداشت روان برای بهبود یافتگان بود؛ همچنین این افراد به تمام عابران سیگار به دست یا سیگار فروشان نیز شاخه گل هایی اهدا کردند و یکی از موفق ترین طرح ها بود.

به گفته یلالی ۱۰ کمپ ترک اعتیاد در سطح شهرستان شمیرانات فعالیت دارند.

۲۵ تیرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز بهزیستی معین شده است.

شهرستان شمیرانات متشکل از شهر شمیران (منطقه یک، شمال و شرق منطقه دو و بخش اعظمی از منطقه سه) دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال شرقی تهران واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا