حریم قانونی ۱۵۰ اثر تاریخی شمیرانات ثبت ملی می‌شود

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شمیرانات اعلام کرد: برای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و واجد ارزش از گزند تخریب، حریم قانونی ۱۵۰ اثر تاریخی شمیرانات ثبت ملی خواهد شد.

به گزارش شمیرانات خبر به نقل از ایرنا، علیرضا جعفری افزود: مهم ترین برنامه ما، مستند نگاری محدوده و تعیین حریم این آثار ثبتی و تاریخی است تا بتوان با روال قانونی از تخریب و نقض حریم بناهای جدید در اطراف این اماکن بکاهیم.

وی در خصوص مرمت حمام تاریخی و واجد ارزش روستای کلاک لواسان نیز گفت: اقدامات مطالعاتی مرمت این بنای واجد ارزش انجام شده است و برای احیای آن باید اقدامات کارشناسی انجام شود.

جعفری ادامه داد: متولی این اثر شهرداری لواسان است و اعتبار لازم برای مرمت آن پس از ارزیابی کارشناسی تخصیص می یابد.

به گفته این مسئول، با احیای این بنای ارزشمند، بازارچه دائم صنایع دستی یا تاسیسات گردشگری با محوریت مرکز آب درمانی ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: میزان اعتبار اولیه کارشناسی مرمت افزون بر ۱۰۰میلیون تومان بوده و زمان مرمت آن بستگی به مراحل بعدی تخصیص منابع مالی است.

جعفری همچنین از راه اندازی موزه کاخ مظفری در شمیرانات خبر داد و گفت: درصدد هستیم تا با همکاری آموزش و پرورش(مالک بنا)، موزه‌ای را در این مجموعه راه اندازی کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی شمیرانات ادامه داد که ایجاد این کاربری باید توسط وزارت میراث فرهنگی مورد تایید قرار گیرد.

کاخ مظفری (مظفرالدین شاه) با وسعت چهار هزار مترمربع در جنوب قصران واقع شده است و سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۳۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گردشگری سبز در شمال تهران ایجاد می شود

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شمیرانات همچنین از اجرای طرح گردشگری سبز و معدن در این منطقه خبر داد و گفت: نگاه‌های مختلفی در این گردشگری وجود داشته که باید با انجام ضوابط و ساختار منسجم این موضوع را به صورت اپیدمی پایه گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه تنوع زیستی و طبیعی، رودخانه ها و آب ریز های مختلف این منطقه را خاص کرده است، افزود: با توجه به قرارگیری این مکان در منطقه البرز و سد امیرکبیر، اجازه ساخت و سازها و ایحاد فضاهای گردشگری محدود شده است.

جعفری همچنین در خصوص گردشگری معدن نیز توضیح داد: در حال حاضر در این زمینه قانون لازم را نداریم چرا که ماده اجرایی آن هنوز مصوب نشده است.

رییس اداره میراث فرهنگی شمیرانات تاکید کرد: نمونه بارز گردشگری معدن در کشور را می توان غارهای نمکی دانست که در این راستا ایجاد پنج اقامتگاه بوم گردی روستایی را دشت هویچ، افجه، امامه، پس قلعه و دربند را در دستور کار خود داریم.

جعفری با بیان اینکه بیشترین ظرفیت هتلی این شهرستان در مناطق یک و ۲ پایتخت(حریم شهری شمیرانات) در نظر گرفته شده است، گفت: در نظر داریم تا اقامت گاه‌های بوم گردی و هتل بوتیک ها را در سایر مناطق این شهرستان در دستور کار خود قرار دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا