طرح کاداستر در ۴۲ هزار هکتار از اراضی دشت لار اجرا شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات اعلام کرد: طرح کاداستر برای ۴۲ هزار هکتار از ۷۰ هزار هکتار دشت لار تهیه و برای صدور سند تک برگی به اداره ثبت اسناد لواسانات ارجاع شد.

به گزارش شمیرانات خبر به نقل از ایرنا، حسن شکری افزود: اعتبار اجرای طرح کاداستر در این ۴۲ هزار هکتار به ۱۵۰ میلیون تومان رسید.

این مقام مسئول گفت: پیش‌بینی می‌شود، طرح کاداستر در ۲۸ هزار هکتار باقی‌مانده اراضی لار نیز تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

شکری اظهار داشت: این طرح با هدف برطرف سازی مشکلات ثبتی و اسناد مالکیت مردم، همچنین تثبیت مالکیت دولت اجرا می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات تصریح کرد: اجرای طرح کاداستر شامل کل اراضی ملی و مستثنیات، سنددار یا فاقد سند انجام می شود.

پارک ملی لار با ۲۷۷ هزار و ۸۹ هکتار مساحت در دامنه غربی قله دماوند در استان‌های مازندران و تهران قرار دارد و نمونه‌ای شاخص از زیستگاه‌های کوهستانی به شمار می‌آید.

این پارک از دو اقلیم ارتفاعات فوقانی و مرطوب و سرد تشکیل شده‌است که بارش زیادی را به‌صورت برف ایجاد می‌کند و به دلیل آنکه دارای ویژگی‌های خاص و گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری است، تحت حفاظت قرار گرفته‌است.

وجود ماهی قزل‌آلای خال قرمز که از نادرترین گونه‌های آبزی جهان می‌باشد اهمیت این مجموعه را دو چندان کرده‌ است.

در سال ۱۳۵۹ با اتمام ساخت سد لار در پارک ملی لار قسمت اعظم اراضی و مراتع دره لار در محدوده آبی دریاچه سد قرار گرفت که از مرتفع‌ترین دریاچه‌های انسان ساز است.

راه‌های اصلی ورود به پارک ملی لار از مسیر جاده تهران – آمل پس از ورود به پلور از طریق سه راهی لار که به پست ورودی واحد محیط زیست دلیچای می‌رسد بوده، و از طریق جاجرود یا گلندرک می‌توان وارد جاده سد لار شد و پس از گذشتن از گردنه ایرا به ورودی محیط بانی قوش خانه و سپس کمر دشت رسید.

پوشش گیاهی منطقه از تیپ علف‌زار مشتمل بر گندمیان پایا و بوته زارها و پوشش‌های آلپی تشکیل شده و گیاهان دارویی صنعتی و غذایی دره لار نیز متنوع و دارای معروفیت و سابقه طولانی است که می‌توان از والک، گلپر، چای کوهی، گل گاوزبان، شیرین بیان، کاسنی، آویشن، پیازک، موسیر، باریجه و قارچ نام برد.

به علت موقعیت ویژه کوهستانی و آب منطقه در فصول مختلف سال پرندگان مهاجر و بومی چون کبک و کبک دری، باکلان، حواصیل سفید و خاکستری، انواع عقاب و از پستانداران می‌توان قوچ و میش البرز مرکزی، کل و بز، پلنگ، گرگ، خرس، گراز، شغال و روباه را نام برد که به علت زیستگاه‌های مناسب از رشد خوبی برخوردارند، برخی از خزندگان، دوزیستان و آبزیان پارک ملی لار نیز عبارت‌اند از افعی دماوند، افعی البرزی، یله‌مار، بزمجه، مارمولک، قورباغه و آبزی معروف منطقه نیز ماهی قزل‌آلای خال قرمز است.

شهرستان شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه دو تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با ۱۴۰ هزار هکتار زمین ملی در شمال و شمال شرقی تهران واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا