علل مهاجرت روستاییان شمیرانات به شهرها

معاون برنامه‌ریزی و اداری– مالی فرماندار شمیرانات معتقد است موانع زیست محیطی، قیمت بالای زمین و به صرفه نبودن فعالیت کشاورزی و باغی باعث مهاجرت روستاییان این شهرستان به شهرهای اطراف می‌شود.

به گزارش شمیرانات خبر، بهروز صداقتی اظهار داشت: کشاورزی (به طور خاص باغداری و تولید محصولاتی مانند گیلاس، آلبالو، سیب، گردو و …) و گردشگری دو عامل توسعه شهرستان شمیرانات به شمار می‌آیند که با موانع بسیاری برای توسعه مواجه هستند.

وی تصریح کرد: قیمت بالای زمین در این شهرستان و به صرفه نبودن کشت و برداشت محصولات  کشاورزی و باغی، روستاییان را ترغیب می‌کند زمین‌های کشاورزی خود را بفروشند و در پی این اقدام، ساخت و ساز توسط خریداران در این اراضی نیز مشکل جدیدی را پدیدار می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و اداری– مالی فرمانداری شمیرانات حمایت دولت از کشاورزان در زمان برداشت محصولات را راهکاری مناسب برای تشویق روستاییان به روستانشینی و کشاورزی دانست و گفت: اگر دولت تمهیداتی اتخاذ کند تا واسطه‌ها از زمان برداشت تا عرضه محصول حذف شوند و سود واقعی به کشاورزانی که چشم امید به این محصولات دوخته‌اند برسد قطعاً مجبور نخواهند شد زمین‌های خود را رها و به شهر مهاجرت کنند.

وی بیان کرد:‌ صادرات محصولات مرغوب کشاورزی در سطح کشور در صورت امکان به طور مستقیم و اختصاص سود حاصل از آن برای کشاورزان می‌تواند علاوه بر ارزآوری برای کشور، آنان را به ادامه این شغل نیز ترغیب کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بیشتر زمین‌های شمیرانات اراضی ملی و تحت حفاظت محیط زیست (مناطق چهارگانه) است که این امر نیز منجر به بروز موانعی برای ایجاد زیرساخت‌ها و رونق گردشگری منطقه می‌شود و توسعه پایدار شهرستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

صداقتی گفت:‌ راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی با هدف حفظ سلامت حوضه‌های آبریز تهران (سد لتیان) مسئول تعیین ضوابط و راهکارهای اجرایی ویژه کنترل ساخت و ساز و ساماندهی نقاط تفرجگاهی در حریم سد شدند اما به دلایلی از جمله کمبود اعتبار نتوانستند وظایف خود را خوب و به طور کامل انجام دهند و بر همین اساس احداث بنا و ساخت و ساز در منطقه با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

وی افزود: همچنین بر اساس همین مصوبه وزارت نیرو (آب و فاضلاب شهری و روستایی) مکلف به اجرای طرح جمع‌آوری شبکه فاضلاب شدند که در این بخش هم آبفار به دلیل کمبود اعتبار عملکرد قابل قبولی نداشته است.

شهرستان شمیرانات متشکل از شهر شمیران (منطقه یک، شمال و شرق منطقه ۲ تهران) و ۲ بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی تهران واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا