امام جمعه لواسان:نگفتم خانه مردم بومی را خراب کنید

تخریب ۲۵ مورد ساخت و ساز روستایی در بخش لواسانات توسط جهاد کشاورزی شهرستان شمیرانات طی روز گذشته (دوشنبه)، امروز ابعاد تازه ای پیدا کرد و موضوع از آنجا آغاز شد که روستاییان می گویند شنیده اند امام جمعه پشت این تخریب ها بوده و امام جمعه این بخش نیز تاکید دارد: نگفته ام خانه های کوچک مردم بومی و روستایی را بر سرشان خراب کنید.

عصر دوشنبه جهاد کشاورزی شمیرانات در خبری اعلام کرد: با هماهنگی قضائی و دیگر دستگاه‌های متولی ۲۵ مورد از تغییر کاربری‌های غیرمجاز از قبیل دیوار، بناهای ویلایی و فندانسیون در مناطق کیور، کند، مزرعه سادات و پشت لاریجانی لواسانات تخریب شد.

مسعود ایلکا رئیس جهاد کشاورزی شمیرانات در این خبر اظهار داشت: با تخریب این ۲۵ مورد ۶ هکتار از اراضی کشاورزی به ارزش ریالی ۱۲۰ میلیارد تومان آزادسازی شد.

به گفته وی از ابتدای سال جاری نیز ۷۴ مورد تخریب، به آزادسازی ۲۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان منجر شده است.

طبیعی است که این اقدام جهاد کشاورزی با نارضایتی روستاییان همراه شده است اما موضوع از جایی دامنه پیدا کرد که این اهالی می‌گویند دستگاه تخریب کننده، هنگام انجام عملیات تخریب، چندین بار میان مردم تأکید بر حمایت امام جمعهمبنی بر خراب کردن این ساخت و سازها داشته و این موضوع بر نارضایتی این افراد افزود تا جایی که امروز حجت الاسلام سید سعید لواسانی به مسئله ورود کرد.

امام جمعه لواسانات صبح سه شنبه به همراه رئیس و یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی که دیروز در منطقه حضور داشتند به قصد بررسی شرایط و گفت و گو با اهالی به مناطق مذکور روستایی که تخریب در آنجا رخ داده بود رفتند.

لواسانی از بیشتر تخریب‌های صورت گرفته دیروز بازدید و گلایه مالکان را شنید وچند بار خطاب به اهالی تأکید کرد: من هیچ‌وقت نگفتم خانه‌های کوچکی که مردم در آنها زندگی می‌کنند را تخریب کنید.

قانون برای آقازادگان هم باشد

به گزارش شمیرانات خبر، وی در ادامه از آنچه وی آن را سو استفاده از قانون به نام دین خواند، انتقاد و گلایه کرد.

امام جمعه لواسانات تصریح کرد: قانون باید طوری اجرا شود که اغنیا و آقازاده‌ها از آن مستثنی نشوند؛ وقتی ۲ سال فریاد می‌زنیم ویلایی در «هنزک» غیرمجاز ساختهشده اما صدایمان به جایی نمی‌رسد ولی خانه روستاییان ظرف چند روز تخریب می‌شود، نشان می‌دهد مشکلی جدی در کشور وجود دارد.

لواسانی افزود: وقتی بنایی که تخلفات ساخت آن روشن است، مجوز قانونی دارد، یعنی فسادِ رشوه اتفاق افتاده، فساد راه می‌افتد و چون ما مستندی برای پیگیری نداریم فساد گسترش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: اینکه هر چند وقت آمار تخریب اعلام کنیم تا بگوییم خوب کار می‌کنیم نه تنها کارساز نیست بلکه اشاعه فساد است.

لواسانی ضمن بیان اینکه در حال حاضر قانون فقط گریبان گیر پایین دستان جامعه شده خاطرنشان کرد: این قانون خوبی نیست، اگر ۱۰ ویلای آقایان کشور را تخریب کنید، هیچ‌کس جرأت تخلف نمی‌کند.

وی با بیان اینکه خلاء و نقصی در قانون وجود ندارد بلکه مشکل اینجاست که کامل اجرا نمی‌شود به سخنان امام علی (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: باید از قانون دانانترسید؛ برخی از افراد قانون را یاد می‌گیرند تا بتوانند آن را دور بزنند.

پس از این بازدید میدانی جلسه‌ای با حضور روستاییان و مسئولان در محل مصلای نماز جمعه لواسان برگزار شد که تا نماز ظهر طول کشید.

پیش از آغاز این جلسه نیز برخی دیگر از افرادی که خانه‌های روستایی‌شان تخریبشده بود یا زمان تخریب ساخت و سازهایشان فرارسیده است مقابل مصلا و دفترامام جمعه لواسانات حضور یافته بودند.

برخی از روستاییان در این جلسه مدعی بودند که مجوز دیوارکشی از شهرداری داشته‌اند اما بدون اطلاع قبلی سازه‌هایشان تخریب شده است.

یکی از اهالی هم ادعا کرد که موقع تخریب، هیچ حکمی به آنان نشان نداده‌اند.

دیگر روستایی حاضر در این نشست گفت: دیوارهایمان را برای تفکیک زمین از خیابان کشیدیم؛ خانه‌هایمان هم که عیانی نبود، فقط سقفی بود که با حقوق‌هاییک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی بعد از چند سال توانستیم بالای سر زن و بچه بسازیم.

یکی از اهالی نیز گفت: حاج آقا (امام جمعه) دست دانه درشت‌ها را رو می‌کند اما خانه‌های ما را خراب می‌کنند تا رد آنها را گم کنند.

تخریب طبق قانون بوده است

به گزارش شمیرانات خبر، رئیس جهاد کشاورزی شمیرانات نیز که در محل حضور داشت در پاسخ به این اعتراض‌ها اظهار داشت: کشور نیمه گرمسیری ما با خشکسالی مواجه است و اگر این روند ساخت و ساز ادامه پیدا کند نمی‌دانیم چه اتفاقی در انتظارمان خواهد بود.

وی خطاب به مردم گفت: خود شما زمین‌هایتان را به غریبه‌ها فروختید که در روستاها ویلا بسازند، از بو و آلودگی دام‌های شما گله و از محل زندگیتان بیرونتان کنند.

این مقام مسئول تأکید کرد: پشت من به قانون گرم است و پاسخگوی تمام اجراهای احکام هستم زیرا قانونی انجام شده است.

ایلکا ضمن بیان اینکه شرایط شمیرانات به‌ویژه لواسان فاجعه شده اذعان داشت: دستگاه‌های دیگر متولی ممانعت از ساخت و ساز غیرمجاز هستند، کسی حرفی به آنها نمی‌زند؛ از یک دستگاه (جهاد کشاورزی) که برخورد و در راستای حفظ کاربری تلاش می‌کند حمایت قانونی کنید، نگذارید این حداقل کاری که انجام می‌شود هم متوقف شود.

وی یادآور شد: بارها درباره شرایط خاص شمیرانات فریاد زدیم که قانون ساخت وساز در بالای ۲، ۵ هکتار در اینجا اجرایی نیست؛ هیچ‌کس این میزان سرمایه ندارد که به این متراژ زمین داشته باشد، لواسان خرده مالکی و اراضی کشاورزی‌اش درشیب قرار دارد؛ این شهرستان را باید ویژه دید تا منجر به حل مشکل منطقه شود اما تأثیری نداشت.

امام جمعه لواسانات نیز در پایان این نشست به گفت و گو با مردم پرداخت و گفت: هیچ شکی نیست که قانون باید رعایت شود اما حرف ما چیز دیگریست؛می‌گوییم قانون برای همه اجرا شود و البته اولویت با خوش‌نشینان و گردن کلفتانباشد.

وی یادآور شد: این شهر آن‌قدر بزرگ نیست که همه ما نبینیم هر روز ویلا سازیها زیاد شده و خانه‌های کوچک مردم کم می‌شود؛ پس مشخص است قانون تنها برای این مردم بومی اجرا می‌شود.

لواسانی تصریح کرد: «باید عادلانه برخورد کنیم و جلو گسترش فساد را بگیریم؛ فساد همیشه از خاص مردم شروع می‌شود نه عام مردم، ساختن خانه ۷۰ متری در روستا چه فسادی است»؟

وی گفت: نباید چهار دیوار خراب و آمار آزادسازی اعلام کنیم چرا که خودمان هم می‌دانیم با این کارها چیزی آزاد نمی‌شود.

لواسانی با اشاره به ویلای دختر وزیر سابق گفت: «ویلای نعمت زاده که باید اوایل سال تخریب می‌شد اما هنوز پا برجاست و بعید نیست خراب نشود».

خطیب جمعه لواسانات بار دیگر تاکید کرد: اگر اثبات شود در حین تخریب روز گذشته ساخت و سازهای روستایی، گفته شده که امام جمعه می‌گوید خراب کنید، شکایت خواهم کرد؛ من از تخلف حمایت نمی‌کنم اما اگر قرار است قانون فقط برای بومیان اجرا شود من مخالفم.

وی خاطرنشان کرد: در صحبتی که شب گذشته با رئیس حوزه قضائی لواسانات داشتم وی نیز تأیید کرد که قانون نباید به این شکل اجرا شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: تبر قانون جمهوری اسلامی باید گردنِ گردن کلفتان را بزند؛ پس چرا این همه فریاد شهرک‌های ویلانشین «باستی هیلز» و «کلاک» رامی‌زنیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد؟ این خیلی ناخوشایند است.

لواسانی ضمن اینکه از مردم خواست شکایاتشان را مکتوب به وی ارائه دهند گفت: جلساتی با مسئولان قضائی و دولتی شهرستان برگزار خواهیم کرد.

وی همچنین اعلام کرد: در حال تنظیم درخواستی برای رئیس قوه قضائیه هستیم تا اکیپی ویژه برای بررسی شرایط لواسان به منطقه اعزام کند.

لواسانات یکی از بخش‌های شهرستان شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی تهران است که زمین خواری، کوه خواری و تصرف زمین‌های ملی و تخریب محیط زیست در آن طی سال‌های اخیر بسیار خبرساز و جنجالی بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا