۵۵۰ خانوار عشایر به دشت لار وارد شدند

مسئول امور عشایری شهرستان شمیرانات اعلام کرد: ۵۵۰ خانوار عشایر از روز گذشته (سه شنبه) به منطقه ییلاقی دشت لار وارد شدند.

به گزارش شمیرانات خبر، محسن بختیاری روز چهارشنبه بیان اینکه هرساله عشایر در ۱۵ خرداد ماه به دشت لار کوچ می‌کردند خاطرنشان کرد: طبق مصوبه ستاد کوچ استان تهران و بازدید میدانی نمایندگان دستگاه‌های متولی از شرایط منطقه مقرر شد ورود عشایر در سال جاری با ۶ روز تأخیر در ۲۱ خرداد ماهآغاز شود.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰ دامدار شهرستان پردیس مجوز چرا در سامانه‌های بعد از روستای ایرا شمیرانات و قبل از دشت لار را دارند که ورود آنها نیز از ۱۸ خردادآغاز شده بود.

مسئول امور عشایری شمیرانات اذعان داشت: در سال‌های گذشته حدود ۳۰ هزاردام بیش از پروانه دامداران به دشت لار وارد می‌شدند که امسال تمام اهتمام خود را به کار گرفتیم تا از ورود دام غیرمجاز جلوگیری کنیم.

بختیاری تأکید کرد: دامداران واکسیناسیون دام‌ها را در زمان معین انجام داده و در این زمینه با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

به گفته وی دشت لار با مساحت ۷۳ هزار هکتار، حدود ۶۵ درصد در حوزه شهرستان شمیرانات، ۱۰ درصد دماوند و ۲۵ درصد مازندران قرار دارد.

مسئول امور عشایری شمیرانات تصریح کرد: اولین و مهم‌ترین پروژه آماده سازیدشت لار مربوط به بازگشایی، نگهداری و تسطیح ایل راه‌ها است که در بارش‌ها وریزش‌ها دست خوش تخریب و تغییرات چشمگیری می‌شوند.

وی افزود: مرمت شبکه انتقال آب شرب برای خانوار و دام‌ها نیز گام بعدی استکه در حال انجام است.

بختیاری خاطرنشان کرد: در راستای حفظ بوته‌ها و جلوگیری از آتش سوزی منابع طبیعی، توزیع سوخت فسیلی نیز به تمام سامانه‌ها با نرخ دولتی انجام می‌شود و آرد خوراکی نیز برای پخت نان در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

وی همچنین یادآور شد: سامانه‌های دشت لار در حوزه شمیرانات دارای ۹ چراغ معابر و ۹ حمام خورشیدی می‌باشد.

مسئول امور عشایری شمیرانات تاکید کرد: شرایط دشت لار در سال جاری بسیار مطلوب و با طراوت است و با توجه به بارش های اخیر مشکل کم آبی نیز وجود ندارد اما عشایر و گردشگران مراقبت لازم در عبور از مسیرهای بسیار لغزنده منطقه را داشته باشند.

بختیاری ضمن بین اینکه دشت لار دارای ۵۴ سامانه می باشد افزود: سامانه به محل عرفی تجمع عشایر گفته می شود؛ عشایر هر سامانه عمدتاً از یک ایل و طایفه هستند.

شهرستان شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران (منطقه یک، شمال و شرق منطقه دو و بخش اعظمی از منطقه سه تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا