مدیر جهاد کشاورزی شمیرانات: : سهم شمیرانات از ارزش افزوده بخش کشاورزی استان تهران حدود ۱۰ درصد است

مدیر جهاد کشاورزی شمیرانات گفت: براساس آمارهای موجود سهم استان تهران از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور ۴.۴ درصد است و سهم این شهرستان از ارزش افزوده بخش کشاورزی استان تهران به حدود ۱۰ درصد می‌رسد.

به گزارش شمیرانات خبر به نقل از  ایرنا، رضا نامجویان با اعلام اینکه ۳۳ درصد از افراد شاغل شهرستان در زمینه کشاورزی فعالیت دارند، گفت: این افراد ۷.۵ درصد از سهم اشتغال بخش کشاورزی استان تهران را تشکیل می‌دهند.

با تاکید بر اینکه تولیدات محصولات باغی در شمیرانات دارای اهمیت و ظرفیت فراوانی است، اعلام کرد: حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر در سطح هفت هزار و ۱۵۸ هکتار اراضی قابل کشت شهرستان مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به شرایط خاص جغرافیایی شمیرانات گفت: ۹۴ درصد این منطقه را کوهستان تشکیل داده و زراعت در سطح محدودی (در حوزه سد لتیان) صورت می‌گیرد؛ البته اقلیم سرد حاکم بر مناطق کوهستانی، اراضی کشاورزی را مستعد احداث باغات میوه هسته‌دار و دانه‌دار و تولید گل کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شمیرانات ادامه داد: این شهرستان به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی شمال استان تهران و نیز ارتفاعات البرز دارای آب و هوای نیمه مرطوب و مرطوب با زمستان‌های طولانی و سرد است، به طوری‌که متوسط درجه حرارت در سردترین ماه سال، به پایین‌تر از منفی ۱۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.

نامجویان خاطرنشان کرد: شمیرانات دارای ۶ اقلیم آب و هوایی متفاوت، اعم از نیمه خشک سرد، مدیترانه‌ای سرد، نیمه مرطوب سرد، کوهستانی و مرطوب، کوهستانی بسیار مرطوب نوع الف و فراسرد کوهستانی بسیار مرطوب است.

وی با بیان اینکه شمیرانات از جمله حوزه‌های آبخیز استان تهران به شمار می‌رود که با ریزش‌های مناسب جوی، خصوصاً در زمستان، از منابع تغذیه کننده اراضی پایین دست است، اظهار داشت: از اهم منابع آبی شهرستان می‌توان به رودخانه‌های آهار، افجه، امامه، لالان، برگ‌جهان، ایگل، لوارک، کندرود، فشم، لواسان بزرگ، گرمابدر، آبنیک و میگون اشاره کرد که سرشاخه اصلی رودخانه جاجرود را تشکیل داده و در نهایت به سد لتیان سرریز می‌شود.

به گفته نامجویان، سفره‌های آب زیرزمینی عمدتاً سطحی و به صورت بومی در حوزه آبریز استان قرار دارد.

وی یادآور شد: شمیرانات در تولید سالانه محصولات باغی دارای رتبه‌های قابل توجهی است که از جمله آن‌ها می‌توان به رتبه اول گیلاس در کشور با تولید ۷۶ هزار تُن در ۴ هزار و ۵۴۴ هکتار سطح زیر کشت، رتبه اول آلبالو در استان تهران با تولید ۶ هزار و ۳۲۸ تُن در ۴۸۵ هکتار سطح زیر کشت، رتبه دوم سیب در استان تهران با تولید ۶۴ هزار و ۸۶۰ تُن در یکهزار و ۲۸۲ هکتار سطح زیر کشت اشاره کرد.

حوزه کشاورزی ٣٣ درصد از مشاغل شمیرانات را در بر گرفته است

نامجویان ادامه داد: شمیرانات همچنین دارای ۴۵ هزار و ۴۳۵ راس دام سبک و سنگین با تولید سالانه ۳۳۷ تُن گوشت قرمز و ۶ هزار و ۶۹۴ تُن شیر خام، ۲۳ هزار و ۲۳۴ کلنی زنبور عسل با تولید ۲۱۸ تُن عسل، و ۷ واحد پرورش ماهی با تولید ۱۵ تُن گوشت ماهی است که در زمینه‌های مذکور نیز از پیشتازان استان تهران به شمار می‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی شمیرانات اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت‌هایی مانند کنترل بیماری‌ها و آفات در قالب طرح‌های حمایتی، ارتقاء سطح مکانیزاسیون، حفاظت از بهداشت و سلامت آب شرب و آموزش‌های ترویجی و مهارتی به بهره‌برداران در کنار ارائه تسهیلات برای احداث و تجهیز گلخانه‌ها، افزایش تولیدات باغی و تامین هزینه‌های جاری باغات، تسهیلات خرید دام و نهاده‌های دامی و مکانیزاسیون دام و توسعه زنبورداری در راستای حمایت از بهره‌برداران بخش کشاورزی شهرستان صورت می‌پذیرد.

وی تاکید کرد: با فعالیت‌هایی از قبیل اصلاح و جایگزینی باغات قدیمی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار، احیا و حفظ رقم سیب شمیراناتی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط و سرخانه‌ها، اصلاح و ترکیب ژنتیکی دام‌ها می‌توان به صورت همه‌جانبه از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه بخش کشاورزی شمیرانات استفاده کرد.

نامجویان ابراز داشت: با عنایت به تولید محصولات کشاورزی مرغوب و باکیفیت در سطح شمیرانات لزوم بازاریابی و صادرات این محصولات احساس می‌شود؛ در این راستا از فعالان اقتصادی به منظور مشارکت در صادرات محصولات باغی به ویژه گیلاس و آلبالو دعوت به عمل آمده و همچنین تلاش‌هایی در راستای ایجاد زنجیره‌های تولید برای محصولات شاخص شهرستان صورت پذیرفته است.

حوزه کشاورزی ٣٣ درصد از مشاغل شمیرانات را در بر گرفته است

وی یادآور شد: ارائه آموزش و خدمات فنی – مهندسی به منظور افزایش کیفیت محصولات تولیدی شهرستان از نظر کنترل آلایندگی‌هایی مانند سموم و کودهای شیمیایی و به طور کلی ارتقاء بازار پسند بودن محصولات از جمله راهکارهای افزایش میزان صادرات بخش کشاورزی شمیرانات است.

مدیر جهاد کشاورزی شمیرانات، وجود مناطق چهارگانه محیط زیست را از عوامل محدودکننده این شهرستان در مسیر جذب سرمایه‌گذار، اجرای طرح‌هایی از قبیل پرورش قارچ خوراکی صنعتی، پرورش پرندگان و طیور صنعتی، احداث دامداری، احداث استخر پرورش ماهی، پروژه‌های صنایع غذایی و سردخانه دانست.

حوزه کشاورزی ٣٣ درصد از مشاغل شمیرانات را در بر گرفته است

وی افزود: به علت وجود محدودیت‌های زیست محیطی امکان استحصال آب رودخانه‌ها به منظور پرورش ماهیان سردآبی وجود ندارد؛ همچنین وجود محدوده کمی و کیفی حریم و بستر رودخانه ها که تقریباً ۷۰ درصد سطوح کشاورزی شهرستان را شامل می‌شود.

نامجویان در خصوص دیگر موانع و محدودیت‌های شمیرانات نیز به بی‌پاسخ ماندن استعلامات آب به عنوان بخش مهم در سرمایه‌گذاری کشاورزی به دلیل فقدان سابقه ثبتی حقابه‌ها در دفاتر امور آب شهرستان، توسعه بی‌رویه ساخت و سازها در مناطق روستایی‌، تهدید واحدهای دامداری داخل روستا توسط برخی دستگاه‌ها و غیرفعال شدن آن‌ها، نبود شرایط لازم به منظور احداث دامداری‌های صنعتی به دلیل خرده مالکی و نبود سند مالکیت برای صدور مجوز، اشاره کرد.

شهرستان شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه ۲ تهران) و بخش‌های لواسانات و رودبار قصران، دارای ۵۷ آبادی و مزرعه، با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا