قائم‌مقام وزیر کشور در امور محرومیت‌زدایی :: ۱۷۶ محله آسیب پذیر در تهران وجود دارد

قائم‌مقام وزیر کشور در امور محرومیت‌زدایی در مراسم رزمایش جهادی شمیرانات با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار در کشور شناسایی شده است، گفت: ۱۷۶ محله آسیب‌پذیر در تهران وجود دارد و برای توانمندسازی نیازمند کار جهادی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری شمیرانات خبر، رزمایش جهادی شمیرانات، افتتاحیه خانه‌های امداد و برپایی میز خدمت ادارات این شهرستان با حضور قائم‌مقام وزیر کشور در امر محرومیت‌زدایی اجرا شد.

این مراسم سه‌شنبه با حضور علی آقامحمدی قائم‌مقام وزیر کشور در امر محرومیت‌زدایی و رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار و پارسا گوهری دبیر این ستاد، مجتبی ذاکریان فرماندار شمیرانات، سیدابوالفضل پرپنچی مدیرکل کمیته امداد استان تهران و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در آستان مقدس امامزاده علی‌اکبر علیه السلام چیذر اجرا شد.

علی آقامحمدی با اشاره به موفقیت عملیات نیروهای مسلح در سرنگونی عواملی که زوار سردار شهید قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند، اظهار داشت: اگر ما اراده کنیم و بخواهیم می‌توانیم حرکت‌های بزرگی را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه در موضوع هسته‌ای نیز ما ثابت کردیم که می‌توانیم، ادامه داد: امروز در زمینه‌های نانو و صنایع مختلف نیز به سبب خواستن و توانستن به توانمندی رسیده‌ایم.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور محرومیت‌زدایی با اشاره به این‌که در حوزه اجتماعی باید به این موضوع توجه کنیم که عده‌ای از جامعه ما به دلایل مختلف از بقیه عقب مانده‌اند و باید آن‌ها را نیز مثل سایر افراد به جلو حرکت دهیم، افزود: این راندن به جلو به معنی کم کردن درد و گرسنگی در آن‌ها نیست بلکه می‌خواهیم عزت، موقعیت اجتماعی، توان و ثروت آنان را نیز افزایش داده و به نوعی توانمندسازی انجام دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که در حال حاضر ۲۰۲۰ محله کم برخوردار در کشور شناسایی شده است، افزود: ما نیروهای جهادی زیادی در سراسر کشور داریم که ناشناخته و عمدتاً جوان هستند که با عشق و علاقه خدمت می‌کنند و ما نیازمند شکل‌گیری این جامعه هستیم.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور محرومیت‌زدایی با اشاره به این‌که این تصور که در منطقه یک تهران محلات آسیب‌پذیر وجود ندارد صحیح نیست، گفت: در تهران ۱۷۶ محله و در برخی مناطق مثل شهرری شاهد کل محلات یعنی ۱۸ محله آسیب‌پذیر هستیم.

آقا محمدی بر ضرورت کار جمعی و جهادی در خصوص پرداختن به محلات آسیب‌پذیر و توانمندسازی افراد تاکید کرد و گفت: وقتی دور هم جمع شویم و به معضلات می پردازیم کار درست شکل می‌گیرد، در این زمینه ضروری است که مسؤولان تلاش و کمک کنند تا با احترام و عزت کار انجام شود و بدانیم که خدمت به اقشار آسیب‌پذیر انسان را در برابر حوادث بیمه می‌کند.

وی به توانمند سازی جوانان تاکید و اظهار داشت: برای جوانان کاری کنیم که راه جدید پیدا کنند و در یافتن ثروت توانمند شوند باید قابلیت‌ها را در آن‌ها تقویت کنیم. عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر به این موضوع واقف باشیم که به طور متوسط فقط یک میلیارد ثانیه در زندگی وقت داریم و این تنها تمام دارایی ما است در وقت اسراف نمی‌کنیم و این دارایی را صرف کمک به دیگران می‌کنیم.

فرماندار شمیرانات: بخش‌هایی از روستاهای لواسانات و رودبارقصران نیازمند توجه جدی است

فرماندار شمیرانات با تقدیر از نوع نگاه در امور محرومیت‌زدایی گفت: بخش‌هایی از روستاهای لواسانات و رودبارقصران نیازمند توجه جدی است. مجتبی ذاکریان نیز اظهار داشت: در برخی قسمت‌های این محدوده مناطقی وجود دارد که در نقاط محروم تهران هم این شرایط دیده نمی‌شود و نیازمند توجه هستند.

وی گفت: با وجود این‌که در راه‌اندازی این طرح با تأخیر و ناهماهنگی هایی مواجه بودیم که شاید بهتر بود مجموعه زودتر و جدی تر به آن ورود می‌کرد اما با توفیق الهی یک منطقه قبلاً پایگاه آن دایر و فعال شده بود و امروز هم شش محله به عنوان منطقه هدف شناسایی و هم خانه‌های امداد سه منطقه دیگر افتتاح می‌شود و در این راستا ضروری است که از مجموعه کمیته امداد تشکر کنیم که پیگیر کار بودند.

فرماندار شمیرانات با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این زنجیره خدمت بیان داشت: امیدوار هستیم این خدمات رسانی به نفع مردم و توانمندسازی قشری که صاحبان انقلاب و ولی نعمتان ما هستند، ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه نوع نگاه در امور محرومیت‌زدایی قابل تقدیر است، گفت: در این مجموعه شاهد نگاه مثبت به توانمند سازی و محوریتی کردن مساجد و رسیدگی به دغدغه مندان بومی و محلی وجود دارد و مفتخر هستیم که می‌بینیم تمرکز بر فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم سازی برداشته شده و نظام مسائل در مقیاس محلات حل می‌شوند و از ظرفیت دولت برای ظرفیت‌های بومی محلی‌ها استفاده می‌شود.

نماینده عالی دولت در شمیرانات خاطرنشان کرد: در بخش‌های روستایی لواسانات و رودبارقصران نیز مناطقی داریم که نیازمند توجه هستند و لابه‌لای تفرجگاه‌ها و ساخت و سازها و هجمه‌هایی که از سوی صاحبان قدرت و ثروت وجود دارد حقوق و نیازهایشان مورد غفلت واقع شده که امیدوار هستیم در این مناطق نیز قدم‌های خوبی برداشته شود.

مدیرکل کمیته امداد تهران: ۸۳ هزار خانوار در استان تهران تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران با اشاره به اینکه ۸۳ هزار خانوار در استان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، گفت: ۸۰ درصد از این آمار را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

سیدابوالفضل پرپنچی در رزمایش بزرگ جهادی شمیرانات ضمن تقدیر از دست اندرکارانی که در حوزه مبارزه با فقر فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: با کارهایی که در حوزه خدمت به مردم انجام می‌دهیم به دنبال سیلی زدن به همه کسانی هستیم که می‌خواهند ناامیدی در مردم را گسترش دهند.

وی با اشاره به اینکه در محلات کمتر برخوردار یا محلات ۲۰۲۰ توانمند سازی افراد هدف نهایی تمام تلاش‌گران در حوزه محرومیت زدایی است، افزود: تمام تلاشمان را به کار گرفته‌ایم تا تعداد خانه‌های امداد در استان تهران با به ۷۳ عدد برسانیم و در راستا توانمندی و برخوردار کردن محلات شاهد یاری رسانی دستگاه‌های مختلف نظیر بهزیستی، هلال احمر، ستاد اجرای فرمان امام (ره) و وزارت بهداشت هستیم.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران هدف نهایی در حوزه توانمندی و محرومیت زدایی را استفاده از ظرفیت خود مردم برای کمک به مردم عنوان کرد و گفت: طی نه ماه اخیر حدود دو میلیارد تومان در حوزه اشتغال زایی یاری رسانی شده است.

پرپنجی در ادامه به کمک‌های ودیعه و اجاره مسکن، درمان و غربال‌گری و بیمه همگانی اشاره و بیان داشت: مجموعه این کمک‌ها سبب می‌شود که یک جامعه شاد و امیدوار داشته باشیم و در حد توان در خدمت مردم باشیم. وی برگزاری رزمایش بزرگ جهادی را بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و بیان کرد: با این اقدامات به مردم نشان می‌دهیم که مسئولان در کنارشان هستند.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران افزود: در استان تهران حدود ۸۳ هزار خانوار تحت پوشش امداد قرار دارند که ۸۰ درصد آن‌ها زنان سرپرست خانوار بوده و نیاز است که به این افراد نگاه ویژه ای داشته باشیم و از همه مددکاران و خیرین و ۸۲۰ مرکز نیکوکاری فعال و خانه‌هایی که در این مراکز تشکیل شده تقدیر و تشکر می‌کنیم.

طی این مراسم، احکام مدیران سه خانه امداد شمیران (دربند، قیطریه و چیذر) به ترتیب به سید احمد اسلامی، سید شمس الزمان موسوی و علی‌اکبر محمدحسینی اعطاء شد. به گفته رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار، طرح ۲۰۲۰ با محوریت «توانمندسازی و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار» در حوزه‌های مسکن، اشتغال، تحصیلات، سلامت، خوراک، پوشاک و ورزش در دستور ستاد توانمندسازی محلات قرار گرفته است.

براساس این طرح اصلاح ساختار به منظور جلوگیری از ایجاد ساختار جدید و تحمیل نیروی انسانی جدید ممنوع شد و بودجه آن هم در گام اول درست مصرف کردن همان بودجه‌های قبلی تعریف شد. اولویت این طرح آن است که ببینیم مردم چه می‌خواهند و نیاز مردم را برآورده کنیم و بر این اساس وظیفه به عهده خود مردم محول شده است، محور اقدامات نیز «کوچه» قرار گرفت و برای هر کوچه «شهردار کوچه» تعریف شده است تا نیازهای آن کوچه را به مسئولان منتقل کنند.

شمیرانات متشکل از شهرهای شمیران (منطقه یک و شنال و شرق منطقه دو تهران)، لواسان، اوشان فشم میگون و شمشک دربندسر و ۳۶ روستا، با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا